Frågor om 'ny häst' :)

Sv: Frågor om 'ny häst' :)

När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen, vad gör ni då med hästen
Jag tycker att det är bra att rida så tidigt som möjligt. Andra dagen iaf. Annars står bara hästen och laddar i onödan. Jag rider absolut inte ut med sällskap eller liknande första gången. Rider själv och känner mig för lite i min egen takt. Rider ett normalt ridpass utan att spänna bågen så mkt. Låg och rund, övergångar, testar alla tre gångarter. Berömmer mkt.

- Släpper ni ihop hästen med dom andra hästarna direkt eller väntar ni, isåfall hur länge?

Kan vara bra att de får gå i hagar bredvid varandra och bekanta sig först.

- När är första gången ni rider ut i skogen på den nya hästen?
Första veckan defintivt! Iofs måste man skritta en bit för att komma till ridplanen så om det räknas blir det redan första dan :p

- Hur brukar första 24 timmarna se ut med nya hästen?
Den får bekanta sig med stallet, hagen och sina nya kamrater (fyrbeningar och tvåbeningar). Komma ut på ett lättare "jogg"-pass

- När är första gången ni rider lektion för er tränare?
Första veckan nån gång. Ett pass för att "checka av".

- När brukar första tävlingen vara?
Ser inga problem att tävla nån vecka efter att man köpt hästen, förutsatt att hästen verkar trygg samt funkar i träningen.

- När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen, vad gör ni då med hästen?
Dagen efter ankomst.

- Släpper ni ihop hästen med dom andra hästarna direkt eller väntar ni, isåfall hur länge?
Ja direkt ut i flocken, de gör själva iordning rangen.

Andra ridturen kanske?

Precis lika som om jag haft hä'sten i 10 år.

Ngn eller några veckor efter ankomst lite beroende på om jag står på träningsstället eller måste köra dit.

Tävlar inte.

- När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen, vad gör ni då med hästen?
jag skulle inte rida förrän kanske två-tre dagar, så att hästen får vänja sig med sin nya miljö först. skulle gå promenader med hästen i området allra först.

nej, hästen skulle få gå i en egen hage först. sen släppa ihop efter kanske 3-4 dagar.

första veckan, tillsammans med andra hästar givetvis.

pyssel mm.

kanske efter två-tre veckor

när vi känner oss redo givetvis. kanske efter ett halvår.

Lite olika. Den senaste väntade jag ca 3 veckor innan jag red (jobbade för hand och gick promenader fram tills dess) men då var det för att vet. beordrat lugn igångsättning, den gick inte igenom böjprovet, och jag ville såklart vara extra försiktig. men det beror mycket på hästen. Ibland kan jag uppleva att jag ändå vill skapa kontakt/kommunikation med hästen från marken innan jag rider. Så normalt sett skulle jag vänta två dagar till en månad.

Andra hästar ser jag som en trygghet för hästen. Om det bara är en eller två hästar och de sägs vara snälla mot andra hästar provar jag släppa ihop direkt.

Olika. Beroende på hur förra ägarna beskrivit den och hur väl den verkar ha anpassat sig till det nya hemmet. Ca en vecka?

Mycket pyssel och en del jobb med att flytta grejer till stallet! :p brukar inte "träna" något men kan ta en kort promenad runt gården bara.

När det känns som att det kan ge något. Sist tog det ca 2-3 månader. Då ville jag också veta att det inte var någon fara med benen iom böjprovet, men sen hade vi allmänt så dålig kommunikation att jag inte hade fått någon valuta för pengarna att rida för tränare. Tror inte hästen hade pallat det heller eftersom den var väldigt stressad, krävde min fulla koncentration och uppmärksamhet vilket är svårt med tränare som man ska lyssna på.

Jag är ingen tävlingsryttare. Kanske efter 1½ år eller så! ;)
Generellt när man känner att man klarar rida hästen tillräckligt bra, att kommunikationen och tilliten är bra och hästen gott och väl hunnit coola ner efter miljöombytet. Sen gäller det ju att hästen är tillräckligt skolad - är den redan rutinerad i tävlingssammanhang kan det gå hyfsat snabbt, är den aldrig tävlad och saknar en del i utbildningen kan man få räkna med lång tid till förberedelser.

Beror på hur hästen beter sig i nya hemmet.. men om den verkar hemma så rider jag väll kanske efter tredje dagen..

vi brukar släppa ihop första dagen den kommer.

rider första gången på banan och andra gången i skogen.

hästen går och bekantar sig med sina ny kompisar, medans jag brukar sitta på avstånd och titta på...

kanske efter någon vecka.

har inte tävlat så mycket..

Första dagen. Kommer hästen på kvällen blir det dag 2.

Väntar en vecka innan den får gå in hos någon annan, för att lugna den värsta nyfikenheten. Inte alla hästar får gå med sällskap, det beror på hur nya hästen är.

När vädret tillåter. Första ridturen kan vara i skogen likaväl som i paddocken, det beror på väder och humör.

Som vilken vanlig stalldag som helst, gör inget särskilt mer än kanske håller ett extra öga på nykomligen så jag vet hur denne reagerar på olika rutiner.

Beror på kondition hos hästen. Har hästen dålig kondis brukar jag vänta till vi fått lite mer flås på djuret, annars känns det lite meningslöst.

Tävlar inte, annars när ekipaget är redo

Är hästen lugn och verkar ha funnit sig i det nya stallet kan jag gott och väl börja rida dagen efter att hästen kommit. Då rider jag en lugn sväng, antingen en skrittur ute eller i paddocken.
Jag brukar släppa in hästen i flocken dagen efter att hästen kommit.

I alla fall någon gång första veckan om jag anser att hästen klarar det.

Leder hästen 20-30 minuter om det varit en lång resa. Hästen får sedan stå i box tills den släpps ut dagen efter i hagen. Kommer den tidigt på morgonen kanske den får gå i egen hage.

Det är olika men jag vill lära känna hästen först.

När jag har hittat knapparna på hästen, kan vara efter 1 månad eller flera år :D

Jag red min häst på den tredje dagen tror jag det var. Hade ingen sadel då så jag skrittade runt i en hage i några dagar innan sadeln köptes.

Jag kom hem med hästen sent den dagen jag hämtade honom så han fick stå inne första natten. Sedan släpptes han först ut i hagen sen släpptes stot som var högst i rang ihop med honom. Senare på em så släpptes det andra stot ihop med han. Istortsett inga problem, bara det vanliga gnabbet..;)

Jag red ut första dagen jag hade min sadel. Borde väl igentligen inte ridit ut själv men då jag är den enda som rider i mitt stall så hade jag inget val. Men det gick jätte bra!

När vi kom hem till stallet dag 1, så var klockan 20:00 så då rycktades han och blev ordentligt ompysslad! Sen fick han sova inne till dag 2. Klockan 07:00 kom jag till stallet för att släppa ut honom. Då fick han först vara i hagen i 30 min-1tim. Sen släpptes de andra två ut en o en för att de skulle bekanta sej. Sen fick han vara i hagen de närmsta 2 dagarna och bara bli borstad och matad när jag var där. (det var sommar så det fanns jätte fint bete)

Jag halkade in på ett bananskal hos min tränare ca 2 månader efter jag fått hästen. Hade mest kännt på hästen innan och bekantat oss med varrandra.
Men idag så hade jag nog gärna ridit inom den första månaden hos tränare.

Kan tyvärr inte yttra mej här då jag inte har tävlat pållen än..:angel:

rider dagen efter den kommit, eller 2 dagar efter. Bara lätt arbete, visar omgivningen. Joggar litegrann så den ska få sträcka ut lite

Hästen får stå och bekanta sig genom boxgallret under natten och "landa" lite, dagen efter släpper vi ihop några i taget (beroende på hur många som ska gå tillsammans).

beror på hur nervös den är över flytten, men efter ett par dagar.

Oftast har mina hästar kommit rätt sent på kvällen, så då har de fått gå in i boxen och äta lite mat. sen får de vara ifred tills morgonen. då är det mat och sedan ihopsläpp. håller koll under dageen så det inte händer något. på eftermiddagen är det i princip som vanligt. hästen ska in och kollas, matas, pysslas med. eventuellt ta en liten motionssväng om den verkar lugn.

efter ca 3-4 veckor. får lära känna hästen litegrann först, men jag tar den gärna till tränaren ganska snart så tränaren kan hjälpa en direkt.

det dröjer. beror ju helt på hur saker och ting funkar. men 4-6mån kanske?

Dagen efter. Tar det då en lugn tur i skogen.

Får stå inne i boxen och kolla in den andra hästen. Efter 5-30 min får de gå i hagen.

Dagen efter.

Vanlig dag.

1-3 månader.

Beror på. Några månader till några år.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 800
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 625
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka