Frågor om 'ny häst' :)

S

Saagaa

Svara gärna!

- När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen, vad gör ni då med hästen?

- Släpper ni ihop hästen med dom andra hästarna direkt eller väntar ni, isåfall hur länge?

- När är första gången ni rider ut i skogen på den nya hästen?

- Hur brukar första 24 timmarna se ut med nya hästen?

- När är första gången ni rider lektion för er tränare?

- När brukar första tävlingen vara?

Tacksam för svar! :)

Sv: Frågor om 'ny häst' :)

- När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen, vad gör ni då med hästen?
Rider ut med sällskap, tar det lugnt men provar hästen i alla gångarter. Vill ju veta att det verkligen ÄR rätt häst för mig.

- Släpper ni ihop hästen med dom andra hästarna direkt eller väntar ni, isåfall hur länge?
Hästen får gärna gå i en annan hage gärna bredvid de andra hästarna. Efter någon/några dagar släpps de ihop. Gärna med bara en eller två hästar i taget.

Inom några dagar.

Helt normal skötsel, lämnas helst i fred de första timmarna men kanske kontrolleras lite oftare än vanligt så inget händer.

Det beror på säsongen, köpte hästen i maj men ska rida första lektionen i september pga diverse semestrar, men oftast efter några veckor (vill dock gärna lära känna hästen först)

Har inga planer på att tävla för tillfället, men efter ett halvår eller år kanske..?

:)

Rider ut en lugn tur i skogen. Hur 'fartfylld' den blir beror på hur hästen reagerar. Kan bli bara skritt, skritt och trav eller samtliga gångarter beroende på hur hästen reagerar (spänd resp avslappnad) eller hu igångd en är, hur ung/gammal etc.

Direkt. Om det går vill jag gärna att den kommer på kvällen så de står inne en natt, men kommer en ny häst på morgonen/fm/dag släpper jag ut direkt. Jag har YTTERST vettiga hästar i 'min egen' flock och köper bara hästar som tidigare betett sig vettigt i flock. Släpper ibland 'rakt in' (oftast), ibland med en häst först och sen resten (samma dag allt dock).

Första ridpasset. Här är det brutalt. Jag har ingen ridbana, de går 99% av passen i skogen och hamnar således direkt ut i skogen här.

Ungefär som vanligt. Dvs den får komma direkt in i rutinerna här. Exakt hur de är beror på när den kommer både avseende när på dagen och vilken årstid. Men den får direkt följa med i rutinerna vad gäller tider för utsläpp, insläpp, fodringar etc. Första dygnet får den vara hyfsat mycket ifred, jag kan inte låta bli att stå och glo på den, och det blir ju lite lära känna kel och borstning, men mest får den landa, ta in allt nytt, bekanta sig med hästkompisarna etc. Brukar inte rida första dygnet, men det har hänt det med om det från säljarhåll påtalats att 'det bästa är om den inte ställs av' t ex.

Efter 1 - 2 veckor.

Jag har hitills bara köpa vad som kan kallas för 'projekt' dvs där det varit lång väg av omskolning, utbildning och 'fix' tills de är startklara, så månader - år, inte så relevant här. En redan 'tävlingsklar' häst skulle jag kunna starta första gången efter nån månad om allt fungerar som det ska runtikring under den månaden och så.

när vi fick hem våran så gick jag ut och gick med hästen för att den sak få lära känna miljön, sen så skrittade min syster ut med en till, den rundan som jag gick ^^

våran häst kom kl 22:00 på kvällen så vi släppte ihop dem dagen efter vid lunchtiden.

det är väl bland dem fem närmsta dagarna, och då var det bara skritt.

va bara normal med den så sak det gå bra ;D

kanske 2 till 3 veckor efter så hästen hinner ta det lungt och lära känan dig först.

har ej tävlat

Dagen efter den har kommit hem.

Mina hästar brukar gå ensamma i hagen men om dom skulle gå tillsammans med ngn hade jag nog väntat 2 veckor eller nått kanske

När jag tycker jag känner hästen hyffsat och då rider jag bara lugnt, skrittar och travar typ.

Man försöker lära känna den och se till att den trivs :p

Har ridit lektion efter en vecka

Beror väll lite på hur erfaren hästen är men om den är van vid att tävla så efter två/tre veckor.

När vi fick hem min häst så skrittade vi en tur dagen efter och tog det lugnt ett par dagar, släppte ut han med ett par andra hästar efter 2 dagar.Red första lektionen efter 1 månad typ.
Beror ju på individen är hästen jätte stressad eller bryr den sej inte så mkt om att den är på ett nytt ställe. är den stressad skulle jag inte rida på den alls tills den lugnat ner sej lite och börjat känna sej mer hemma, skulle då pyssla med den och köra lite NH med den, gjorde det mkt md min häst ibörjan och det fick han att slappna av. För när vi släppte in han till de andra hästarna så sparkade han av undertråden till hagen när han skulle hälsa på hästarna på andra sidan (han blev sent kastererad) iaf tog in han för d sprang runt runt, och inne i stallet var han oxå stressad kunde inte stå still, då gick vi ut och lörde lite NH övningar typ 10 min sen när vi kom in i stallet igen kudne han stå lös i stallgången och stod då bara där :p
Jag väntade med att rida lektion för jag tkr det bara är jobbigt att rida lektion när man inte riktigt vet vart knapparna sitter, blir bara stressad då så vill hinna hitta på hästen innan. Tävling är väl upp till var och en och hur tränad hästen är såklart, men ksule nog vänta ungefär 1 månad iaf.

Dagen efter den kommit

Står själv några dagar

Har ridit ut dagen efter alltså första ridturen på alla mina hästar

inget speciellt

efter nåra veckor typ

tävlar inte

När det känns okej, och då alltid första gången med sällskap. Inom ett par dagar.

De får stå i box tills nästa utsläpp. Kommer de sent står de med dom andra, kommer de tidigt står de längre. Detta för att hästen ska "hitta hem". Därefter får de stå i hage brevid de andra och därefter släppas ihop antingen med en utav dom och sen alla, eller alla på en gång, beroende på hur hästen fungerar i flock.

Inom ett par dagar, med sällskap.

Lugnt i box sedan lugnt i hage, eventuellt en liten sväng för att spana in trakterna tillsammans med en kompis.

Väldigt individuellt. Jag rider inte lektion förrän jag själv känner att jag börjar fungera med hästen och vi börjar sammarbeta. Först då är vi mottagliga för hjälp.

Även detta otroligt individuellt. Är det en rutinerad tävlingshäst som inte är särskillt beroende av ryttare blir det snarare, är det en yngre häst eller en mer oerfaren kan det ta mycket längre tid.

När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen, vad gör ni då med hästen?
Dagen efter, uteritt i skritt

Hagen jämte en dag.

Första ridpasset :)

klapp, kram, puss :D

beror på. Rider inte så ofta för tränare tyvärr...

tävlar inte

När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen, vad gör ni då med hästen? Rider hästen ungefär efter 3 dagar, tar en skrittur så han får beknata sig med miljön.

Släpper ni ihop hästen med dom andra hästarna direkt eller väntar ni, isåfall hur länge? Släpper in hästen i en box, efter några timmar gå ut & hälsa på de andra i hagrna.

När är första gången ni rider ut i skogen på den nya hästen?
Rider väl ut efter 3e dagen.

Hur brukar första 24 timmarna se ut med nya hästen?'
Bekantar mig med hästen, full skötsel ute o går promenader.

När är första gången ni rider lektion för er tränare?
Ca 2månader om allt skulle stå rätt till.

När brukar första tävlingen vara?
Skulle bero helt & hållet på vad de var för häst m.m men ca 4 mån

- När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen, vad gör ni då med hästen?Efter ca en vecka.

- Släpper ni ihop hästen med dom andra hästarna direkt eller väntar ni, isåfall hur länge?När de kommer en ny till sommarhagen så släpper vi in påengång, hemma så får dom gå en varsin hage ett litet tag å nosa på varann.

Efter första veckan.

Inget specielt, den får lära känna sina nya vänner.

Har aldrig hänt så vet ej.

Tävlar inte :D
så har vi gjort med våra och de kommer nog fortsätta så.

Andra dan red jag min häst för at den skulle vänja sig

ställer dom jämte en hagen med dom andrahästarna sen släpper vi don tillsammans
tredje dagen kanske eller första
inget specielt

efter några veckor

när man känner hästen väl kanske ett halvår

Fick ny häst i fredags så jag talar utifrån det.

Jag red henne kvällen efter att hon kommit, vi tog en skrittvända på 30min för att visa henne runt lite.

Jag släppte henne med en valack två dagar efter att hon kommit.

Som sagt, red kvällen efter hon kom.

Hon fick gå omkring i sin hage och utforska lite, sedan tog jag in henne och ryktade samt impregnera henne med flugmedel och lite sådant. Sen tog vi en promenad och jag visade henne runt lite.

Tänkte rida lektion nu på torsdag. Då kommer vi att hålla oss till skritt, för att få det att funka där först.

Träningstävlar "bara" i hoppning. Och vi får se när damen känns redo för det, då hon inte är hoppad innan.

fick hem 2 nya hästar igår!!

När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen, vad gör ni då med hästen?
rider oftast dagen efter ankomsten, en liten lätt runda på banan för att känna av att allt känns okej!

jag väntar minst 1v, pga av smittorisk, lite beroende på vart hästen kommer ifrån osv.

så fort allt känns bra mellan mig o hästen, typ eftr 3-4dagar

utsläpp i hage vid ankomst. sen kollar till dom ca 5-6 gånger för att prata med dom o rykta lite mm för att bekanta sig!

rider inte för ttränare för tillfälet. annars när det är behov för det

när hästen är redo för en!

Allt beror ju på vad det är för häst men jag svarar generellt i alla fall.

Dagen efter den har kommit. I början är det mest snälla pass så hästen får bekanta sig med mig och miljön.

Hästen släpps ut med kompisarna samma dag som den kommer eller dagen efter.

Efter två-tre dagar.

Precis som för övriga hästar i stallet så den är med i de nya rutinerna på en gång.

Då fort som möjligt. Dvs en-två veckor efter den kommit.

Beroende helt på hästen, hur mycket den är utbildad och vad den har för erfarenheter. Men ett par månader brukar jag vilja ha på mig.

Lite lösgörande för att känna på den i alla gångarter ungefär. Brukar rida dagen efter.

Dagen efter här också.

Efter ett par dagar.

Inte annorlunda mot dom vanliga rutinerna.

När nästa träning är. Här väntas inte :p.

Efter ett par veckor eller så.

- När brukar ni för första gången rida på den nyinköpta hästen, vad gör ni då med hästen? Det beror på hästen men ofta tar jag en promenad med den nån dag efter att den kommit, och skrittar ut i omgivningen några dagar efter ankomsten. Har den varit lite orolig brukar jag bara skritta några varv i ridhuset.

- Släpper ni ihop hästen med dom andra hästarna direkt eller väntar ni, isåfall hur länge? Jag brukar låta den nya hästen gå i en hage brevid först så att den kan hälsa i lugn och ro på de andra. När jag märker att allt verkar vara lugnt släpper jag ihop den med några lugna hästar där jag vet rangen tydligt. Har t.ex ett gammalt sto i samma stall som är så ranghög att ingen häst ens försöker sätta sig upp över henne, hon behöver bara ge dem en blick. Och henne brukar det alltid funka bra att sätta ihop nya hästen med.

- När är första gången ni rider ut i skogen på den nya hästen? Som sagt efter några dagar om allt är lugnt.

- Hur brukar första 24 timmarna se ut med nya hästen? Mest får h*n stå i boxen och i hagen i lugn och ro. Pysslar och pratar med den lite då och då, men kollar mest över att allt är lugnt.

- När är första gången ni rider lektion för er tränare? Jag brukar skjuta upp ett eller två träningstillfällen för att hinna lära känna hästen innan jag kör träning för tränare.

- När brukar första tävlingen vara? Det är väldigt svårt att säga, beror helt på individen och omständigheterna. Min nuvarande tävlade jag första gången efter 3-4 månader, medan jag har varit med om både kortare och betydligt längre tider. Går inte att säga något mått på tiden, för det beror så himla mycket på.

Det beror ju på hästen. Första dagen passar jag nog mest på att pyssla och lära känna, det är ju det som hela första tiden tillsammans handlar om. Man försöker få hästen att hitta sin plats i nya hemmet, med nya människor, hästar och rutiner. Man promenerar runt på gården och bekantar sig med alla skrymslen och vrår.

Släpper ihop direkt om det finns möjlighet. Det underlättar för alla och vi har bra hagar där hästarna har utrymme att agera naturligt med varandra. Dessutom fri tillgång på grovfoder dygnet runt.

Det kan vara första dan eller senare. Man tar det i den takt som passar just den hästen.

Det beror ju på när hästen kommer. Oavsätt vilken tid på dagen den kommer så släpps den ut i hagen direkt om det inte blivit mörkt, då får den stå i egen hage intill tills nästa dag, då får den komma ut till de andra. Dagen hästen kommer gör jag personligen ingenting med den. Man låter den hitta sin plats på egen hand medan man är i stallet och pysslar med sitt och håller uppsikt för att se hur den klarar sig med de andra hästarna. Åker hem när alla hästar lugnat ner sig, dock minst 3-4 timmar senare.

Jag hade nog väntat minst en vecka, helst två, ibland längre om man har en häst som tar tid på sig att hitta sin plats eller som är oerfaren och osäker.

Jag tävlar sällan så det kan jag inte svara på. Men jag hade inte ens tänkt på tävling förrän hästen helt funnit sin plats på gården, i flocken, med rutiner och med mig. Dessutom ska den ha funnit sig tillrätta med mig som ryttare och ridningen ska fungera. Sen skulle jag kanske kunna ge mig ut på en mindre tävling efter det. Men har man tex en häst som ogillar att åka transport skulle jag vänta länge innan första tävlingen.

Har ju köpt en ny nu så jag skriver oxå :D

Red henne dagen efter hon kommit, då red jag ut, skritta och trava.

Hon fick stå inne på natten eftersom hon kom mitt i natten, sen så fick hon gå själv i 6timmar sen släppte vi ihop henne med två andra. :)

Läs första frågan.

Gick och utforskade hagen, sen borsta jag henne och sen fick hon "va".

Red henne efter en vecka på lektion tror jag..

Hon är tävlade lite innan, så jag tävlade henne efter 5 veckor och nu i helgen (7veckor) så ska vi tävla LD+LC :)

Nu har jag inte köpt sådär jättemånga hästar, men så här blir det nog vid nästa köp... Och ungefär såhär blev det med damen jag har.

När den verkat kommit till ro hyfsat, 3 dagar kanske. Provar lite på banan i alla gångarter och skrittar ut med sällskap.

Nej (ca 25 hästar i hagen...). Skulle låta den gå med min nuvarande häst + några till först någon vecka.

Första gången jag rider, men då lugnt. Sen kanske andra eller tredje gången men förstås med sällskap.

Lugna tycker jag absolut de ska vara. Någon promenad, lite pyssel, gå i hage med en eller ett par hästar till.

1-2 veckor, när vi börjat lära känna varandra lite.

Beror helt på hur väl det fungerar, när hästen känns trygg och så. Jag skulle gärna köpa häst under vintern så hinner man rida ihop sig till tävlingssäsongen börjar i mars-april.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 800
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 625
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka