Frågor om Lotagen

Bellini

Trådstartare
Jag har fått Lotagen utskrivet av vet som jag hämtat ut nu, ska ha det på hovarna pga bärrandsröta. Jag frågade inte veterinären så mycket om det utan tog för givet att jag kunde läsa mig till det på bipacksedeln, men det visade sig att den är på Tyska eller liknande! :crazy: Och vet jobbar inte nu så att jag kan ringa och fråga heller.

Har sökt på Vet Fass och vanliga Fass men kan inte hitta något. Någon som vet vart man kan få tag på/läsa en sådan?

Jag undrar iaf HUR pass starkt det är och HUR försiktig man behöver vara? Jag hade plasthandskar på mig men fick lite på handen när jag skulle stänga flaskan, har fått för mig att det svider lite nu :o

Sen så har jag en hund som är med i stallet ibland. Är det farligt om han skulle slicka på stallgången och häst som haft det på hovarna stått där precis?

Mycket tacksam för svar!

Sv: Frågor om Lotagen

Man använder ju det till svallkött,så du behöver inte vara rädd för att få det på dig,enda problemet är att det inte är helt lätt att tvätta bort "fläcken" gäller även om du spiller på kläderna.'
Hunden bör inte slicka på det,men om olyckan är framme så dör den inte

Det är ingen fara om du får det på dig.
Hunder bör inte slicka i sig det, men i så små mängder är det som redan sagt inte dödligt.

+ Jardina

Tack så jättemycket! Känner mig mycket lugnare nu i hanteringen av det. Har plasthandskar på mig iaf :)

Ja, brukar man inte använda det mot det?

har aldrig hört talas om att de använt Lotagen mot röta...har sjäv använt det på svallkött..men har vet rekomenderat det så hjälper det säkert..billigare variant är ju annars Virkon S på granngården...

Virkon har jag hemma, men han sa inget om att jag skulle använda det. Hovarna såg väldigt bra ut igår iaf, mycket bättre än när jag använt jodopax (som var hovslagarens ordination).

Trush Buster är annars kalas mot bärrandsröta. Det fick vi ordinerat av hovslagaren den enda gång vi haft röta.

Min hovis har på det när han är och verkar henne. Men han rekomenderade jodopax till mig, funkade ju inget vidare...
Han sa att man inte ska ha på Trush Buster så ofta eftersom det är cancerframkallande :confused: Har inte vågat använda det därför.

Sen skrev vet ut Lotagen, sa inget om TB

Nä, jag fick order om att skura rent hoven med grönsåpa och skurborste 2 ggr i veckan och då även hälla på TB. Inte varje dag liksom. Mitt försvann ganska fort har jag för mig, fick inte några problem med hålväggar eller liknande heller.

Ok :)

Kanske ska komplettera med det också då. Men jag måste skrura rent varje dag eftersom hon fått små hålväggar och då kan jag ju använda Lotagenet :)

Inte alla som vet att man kan använda detta...:grin:

Inte alla som heller vet att allt som hitills nämt i tråden är secundära åtgärder som bara fördröjer det primära problemet.

Fakta är att först åtgärda närmiljön för den enskilda individen. (Läs sanera den skitiga bakteriella miljön dessa hovar tvingas leva i 24 timmar/dygn)

Hårda ord men inget skitsnack.

Jag använde bara Virkon på hästens hovar när han hade bärrandsröta. Morgon och kväll. Och han blev av med det...vart står det att ts häst har en skitig miljö 24 tim??Boxen är ju gott om bakterier men inte den sorten som ger bärrandsröta..har man en riktigt dålig bädd i boxen så resulterar det väl i strålröta i värsta fall... I hagen finns nog den största boven då bärrandsröta kommer från en bakterie som finns i jorden..och det är svårt att sanera hagen från denna bakterie...så det bästa är egentligen att ha ett fotbad till hästarna när de kommer in från hagen så att jorden inte sitter i hovarna hela natten oxå! Därför tvättade jag min häst morgon och kväll om hovarna med virkon och det försvann relativt snabbt faktiskt! Plus att hovis skar bort allt det "dåliga".

På vad sätt verkar då Lotagen på bärandsröta?

Hur ser fötterna ut Bellini ?

Mvh Mia

Antar att du frågade clubman hur Lotagen verkar på bärrandsröta, jag själv vet inte :o

Hennes vita linje är liksom utgröpt på vissa ställen. Svårt att förklara, men själva vita randen är ca 3mm lägre än hovväggens nedre kant. Hon har en hålvägg på höger fram, inga andra hålväggar utan på de andra hovarna är det bara "sprickor" som är ganska lätta att hålla rena.

Lotagenet måste iaf fungera på något sätt. Det har blivit mycket bättre sen jag började med det! Det har inte blivit djupare skåror utan hon har börjat slita ner och nytt har börjat växa ut, men det är en bit kvar. Innan använde jag jodopax, och då blev det inte bättre, snarare att det blev värre för varje dag. Verkar som att virkon har fungerat bra för många också, så jag tänkte komplettera med det en av tvättomgångarna om dagen.

Har bilder från innan sista verkningen. Inte jättebra men man kan ändå se att det är som en springa där vita linjen ska vara. Hovslagaren kommer komma varannan vecka nu.

Vänster fram:
vsgnrk.jpg

Höger bak på henne ser jättetråkig ut för där hade hon en böld (som vi inte upptäckt eftersom hon inte varit halt utav den) hovslagaren skar upp där och fixade, stor var den.

Är jättetråkigt med det här och det känns ledsamt. Jag tröstar mig med att hon inte är det minsta halt utan livlig och busig, far runt som bara den :)

Jag har inte använt Lotagen så jag vet inte...jag skrev att jag använt Virkon..Inte alla som vet att VIRKON kan användas mot röta!!!

Oki men du svarade i en tråd om Lotagen och skrev bara att alla vet inte att man kan använda det ..

Men nu efter din förklaring så var det Virkonen du menade ;)

Mvh Mia

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 807
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 697
Senast: Brandgul
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 466
Senast: Anonym15
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka