Frågor om Lotagen

Sv: Frågor om Lotagen

Oki min kille har ju också åkt på detta skit :crazy:

Vet att jag fick Lotagen utskrivet någon annan gång för hovböld eller hovspricka ,troligen samma vet som du haft ;)

Får se om jag provar det om det inte blir bättre .

Det kan inte vara så att du behandlat förut och i samband när du bytte Lotagenen så blev det bättre eller är du helt säker på att det är Lotagenen ?

Blev krångligt ,hoppas du förstår hur jag menade ?

Mvh Mia

Jag tror jag förstod :)

Jo det kan ju iofs vara så. Började med Lotagenet efter sista hovslagarbesök (26/2) Efter det tycker jag det blivit bättre. Men gångerna innan när hovslagaren varit ute och jag har tvättat med jodopax så har det blivit massa flikar och hovväggarna har ramlat bort. Sist var det 10 dagar innan jag fick ta ut hovslagaren för att det bara rasade. Nu har det gått 10 dagar och inget har gått sönder ännu!

Däremot så är jag lite tveksam gällande några sprickor. De är smala och små, är rädd för att det är något slags ingångshål och att det är jätte dåligt innanför :crazy: Min hovslagare sa inget om det sist, kommer inte ihåg att hon hade dem då heller iofs. Har ju läst massor och är orolig för henne. Men både vet och hovslagare har sagt åt mig att inte oroa mig så mkt :angel: Ska prata med hovis om sprickorna iaf. Han kommer i början på nästa vecka.

Vet du hur länge man kan korrigera benställningen på föl/åringar? Nu är hon nedverkad på yttersidorna fram och står lite inåttåad. Inte kul alls eftersom de blir mer inåttåat ju äldre de blir...

Vet du hur länge man kan korrigera benställningen på föl/åringar? Nu är hon nedverkad på yttersidorna fram och står lite inåttåad. Inte kul alls eftersom de blir mer inåttåat ju äldre de blir...

Det är helt normalt, verkar man ner yttersidorna (fram) så blir dom innåt tåade. Fortsätter man så en längre tid så leder det till att dom blir mer innåt tåade. Till slut blir dom kroniskt innåt tåade.

Ett föl kan endast korrigeras i den fas dom olika ledernas tillväxtzoner försluts.

Ex. Kota 6-8 veckor, carpus 6-9 månader

Ett föl (under sina första sex månader) ska alltid verkas mer på innersidan än yttersidan och det beror enbart på att när fölet börjar äta från marken (naturligt bete) så belastar fölet hovens yttersida mer än innersida beroende på att i 9 fall av tio så är benen längre än huvud/hals.

Detta leder automatiskt till en större belastning på hovens yttersida och måste ovillkorligt korrigeras under fölets första sex-sju månader.

Beroende på individens tillväxt så bör en mindre korrigering av innersidan ske efter sex-nio månaders ålder för att uppnå en fysiologisk balans där belastningen i framtiden tas upp i benets styvaste riktning.

Man får helt enkelt utgå i från dom olika ledernas tillväxtzon och deras förslutning. Kotan är den först led där tillväxtzonen försluts. Har vi en rak belastning i kotan så har vi stora möjligheter att i framtiden få en rak belastning i dom övriga lederna, pö om pö.

Senast ändrad:

Tack för ditt inlägg. Var saker jag inte visste om!

Det jag kan se så är hon sned nedanför kotan. Om man drar ett streck från mitten på kotan och ner över hoven (säg höger hov), så är strecken mer åt vänster istället för mitt på hoven :( Men hon har varit rak i benen tills för 3 veckor sen och hovslagaren började verka ner där bärranden var borta.

Tror du att detta går att räta till eller har det tagit för lång tid? Carpus och ner till kotan är rakt och fint.

Börjar undra om jag kan lita på min hovis :crazy:

Hovis måste ju verka bort det som är angripet så vinklar och dylikt får ju komma i efterhand tills bärrandsötan är borta! Du skulle sett hur min förra häst såg ut om sina hovar! Inga problem med vinklar senare...

Ok, men jag tänkte eftersom hon är 9 månader knappt :crazy: Får se vad han säger i veckan.

Har iaf köpt Virkon nu som jag ska komplettera tvättningen med.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 807
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 697
Senast: Brandgul
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 466
Senast: Anonym15
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka