frågor om körpiska

J

jezekl

jag är på jakt efter en körpiska och har lite funderingar om det..hur lång piska ska man ha? Jag har en fjording jag håller på och kör in, så just nu håller vi på med tömkörning, men piskan jag tänker köpa ska även vara till körning sen. Jag vill mest vänja honom med piskan nu under tömkörningen så han är välbekant med den när vagnen kommer på.

Jag var på mässan på scandinavium idag och pratade med piskmakaren. Hans längsta piska (som han rekomenderade, fast jag kommre ju inte ihåg hur lång det var) kostar 480 kr. Jag trodde inte piskor var så dyra.. Vid en annan monter hittade jag en körpiska för 300 kr. Längden på den är så att om jag sträcker armen rakt upp når den upp till handleden. Är det bra längd?

Vad brukar en körpiska kosta?

Jag såg i en annan tråd att nån hade köpt en körpiska från Hööks. Jag hittar ingen sån där..

Finns det körpiskor att få tag i någon hästbutik i Gbg området? Jag har inte hittat nåt hitills..med tanke på om jag ska passa på att köpa på mässan eller inte..

Många frågor blev det..hoppas nån kan hjälpa mig reda ut vad det är jag behöver.

Jag har för mig att körpiskan i alla fall ska gå fram till däckeln på hästen när man sitter i vagnen. Hööks i västerås har körpiskor i alla fall, men dom säljs inte via katalogen.

Jag köpte en körpiska på 140 eller 145 cm och den var för kort för vår häst (som är en stor häst). Nu är jag på jakt efter en körpiska på 160-165 cm. Piskan man använder för tömkörning är av en annorlunda sort, med längre "lös del" i änden av piskan. Du ska alltså inte ha samma piska vid körning som vid tömkörning. Däremot behöver piskan inte vara så dyr, den jag köpte kostade 130:-.

Jag köpte ett longerspö och kortade av slängen på det. Det blev mycket billigare.

Piskan ska vara så lång att den når ända fram till däckeln när du sitter på kuskbocken. Du ska bara behöva "doppa" piskan för att nudda hästen med slängen vid däckeln, utan att luta dig fram. Till det behövs en ganska lång pisk om man kör stor häst.

Anledningen till att Piskmakarn (som du träffade på Scandinavium) har dyrare piskor är att han gör dem själv. Och de är värda vartenda litet korvöre - det är kanonbra, perfekt balanserade piskor som är lätta att hålla i. Det innebär att man inte blir hård i handen som man blir om man har en piska som är obalanserd eller för tung.

Så jag tycker att du ska köpa på mässan om du vill ha en riktigt bra piska.

håller verkligen med om att Piskmakarens körpiskor är i en klass för sig! efter att ha kört med billiga tunga otympliga piskor från ex granngården var det rena himmelriket att köra med en piskmakaren-piska! min kostade ca 400 och var värd varenda öre och mer därtill!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 591
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur