Frågor om korn!!

_Runaway_

Trådstartare
Vore väldigt tacksam för svar på dessa två frågor!

Har hört att korn måste blötläggas och/eller krossas innan det ges till hästen. Ska man det?

Hur mkt korn behöver man ge? jag vet, man kan inte säga det utan höanalys, men ungefär, om man ger 1,5kg havre, hur mkt korn ca?
 
Sv: Frågor om korn!!

Det måste krossas eller stöpas för att hästen ska kunna tugga sönder kärnan som är väldigt hård...den andra frågan kan jag ej svara på.
 
Sv: Frågor om korn!!

Det jag kan säga om korn, är att det måste krossas, om det ska ges som fodermedel till hästar, då deras magsystem inte kan tillgodogöra näringsämnena som finns i den hårda kärnan i kornet(smälta den). Att man blöter krossat korn, är väl för att minska risken för foderstrupsförstoppning samt att slippa dammet. Det är i princip omöjligt att svara på hur mycket du ska ge din häst, utan att ha en analys, sett hästen eller vet hur mycket den motioneras. Hoppas du får ut nått av mitt svar...
 
Sv: Frågor om korn!!

Nej, man blöter HEL korn för att mjuka upp så hästen kan tugga sönder kornet. Dvs man måste ju stöpa om man ej har möjlighet att krossa det.
 
Sv: Frågor om korn!!

kicki71 skrev:
Det är i princip omöjligt att svara på hur mycket du ska ge din häst, utan att ha en analys, sett hästen eller vet hur mycket den motioneras.

Det förstår jag.

Till alla:
Glömde säga att jag har krossat korn, ska det ändå blötläggas? isf, men varmt vatten?
 
Sv: Frågor om korn!!

Nej du behöver inte blötlägga krossat. Men tycker du det dammar så räcker det att fukta det. Varmvatten är väl ganska onödigt...använd kallt du.
 
Sv: Frågor om korn!!

Har fått lära mig att korn måste värmebehandlas eller kokas för att hästen skall kunna tillgodogöra sig det. I annat fall jäser det i tunntarmen. Detta gäller även för majs.
 
Sv: Frågor om korn!!

fjodur skrev:
Har fått lära mig att korn måste värmebehandlas eller kokas för att hästen skall kunna tillgodogöra sig det. I annat fall jäser det i tunntarmen. Detta gäller även för majs.

Det beror nog på att hästen fått i sig för mycket korn i så fall (tror jag)...
Om man räknar utifrån hur mycket stärkelse som hästen kan "ta hand om" så blir det 0,3kg korn/100kg kroppsvikt och giva.

Man kan ge korn helt om man stöper det dvs att man häller kokande vatten över det. Det räcker inte med kallt vatten för det mjukar inte upp kärnan lika fort. Med kokande vatten räcker det med 30-40min med kallt vatten (när jag gjorde en test) så var kärnan fortfarande inte mjuk efter 2dagar.
 
Sv: Frågor om korn!!

Jo, om man inte tänkt fodra kornet på en gång utan kanske efter flera timmar så kan det gott och väl ligga i kallvatten. Vill man ha snabb reaktion använder man såklart varmt. Men att bara säga att kallvatten inte är nog för att mjuka upp är fel...Kärnan behöver INTE vara supermjuk..bara hästen kan krossa det. Och det tror jag knappast du kan göra med samma kraft som hästkäkar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 328
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
15
· Visningar
2 036
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp