Frågor om ko - raser!

Q

Qwyxz

Vilken ko - ras anser du är vackrast?

Finns det någon ras, som ger både magert kött och mager mjölk?

Hur är Jersey - kor i temperamentet?

Sv: Frågor om ko - raser!

Om jag fick välja så skulle jag vilja ha en liten Jerseyko. Den jag kände en gång för länges sedan var jättesnäll och lagom stor. Och kalvarna är såå söta :D

"vanliga" fjällkor är dom finaste tycker jag. Är ingen ko-fantast men dom är ursöta som sagt....

Jerseykor är enormt söta! Och snälla, i alla fall enligt min erfarenhet. :) Fjällkor är ganska fina de också.

jag gillar Rödkullor. Men även fjällkor, jerseykor och highland cattle. En annan favorit är Zebu kon en afrikansk miniatyr ras.

Tycker jerseykor är en skön ras .Dom som jag hade var verkligen folkkära och nästan som en hund ,Hade även fjällkor en trevlig ras det åxo

JERSEYKOR :D

Undra vem som äger domänet jerseyko.se :angel: Kan nog vara någon som är totalt förälskad i dessa söta små kossor med sina stora mörka ögon, långa ögonfransar och härliga temperament :angel:

Jersey ger i allafall inte mager mjölk utan har fetar mjölk än en vanlig ko. Även Highland har fetare mjölk, men köttet från dem är annorlunda och mer som viltkött än vanligt oxkött.

Men visst är de väl söta?
060909004.jpg

Vackrast? Jerseyko! :love:

jerseyko.jpg

Gillar även Highland.

Jag har bara träffat på ett par jerseykor, men de var väldigt lugna, trevliga och lätta att mjölka.

En riktigt fin Ayrshire ko ar nog det vackraste man kan se!

I varje fall av den gamla typen men langa slanka horn och liksom rod med flikiga vita flackar.

Modern avhornad ayrshire.

Bara kolla vilken vacker ko!

image

/KT

Jag tycker att charolais är vackra, likaså srb.

En ras som jag har blivit lite nyfiken på är chianina
Enligt undersökningar innehåller Chianinaköttet lägre kolesterolhalt än annat nötkött och har fått EU skydd IGP (INternational Geographic Profection) "Vitello Bianco dell Appennino Centrale". Rasen är inte så vanlig i Sverige än och jag kan väl inte påstå att de är de allra vackraste kossorna heller.
http://home.swipnet.se/chianina/

Min erfaranhet av jersey är att de är jäkligt envisa.
Bäst enligt mig att ha till mjölkning är SRB.
Bäst till köttuppfödning är Simmental.
Och vakrast av dem alla är Fjällko.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 946
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar