Frågor om klättring

jis

Trådstartare
Hej!
Klättring ska ju vara bra och muskelbyggande.
Men när man har klättrat upp för en backe/kulle så måste man ju ta sig ner också.
Och om jag förstått det rätt så är branta nerförsbackar inte bra, utan sliter på lederna.

Hur gör man då bäst när man tränar klättring för att slita så lite som möjligt på hästen?

Jag har tillgång till ett grustag med mycket backar. Både långa och korta, vilket är bäst?
Bättre med långa eller korta backar? Branta backar eller backar med svag lutning?

När jag går nerför backen sen så kan jag välja att gå samma branta väg ner som upp, eller så kan jag gå ner på ett annat ställe där det bara lutar svagt men blir en ganska lång backe.
Vad är minst slitsamt tror ni?

Något annat viktigt att tänka på vid klättring?

Lite svamligt inlägg kanske, men hoppas ni förstår. :D

Om det är väldigt brant nerför och om det går sicksacka ner så det inte blir så brant, har märkt att hästarna gör så själva i hagen om de ska gå ner för en backe.

Branta backar skulle jag säga korta och svag lutning långa. :)

jag brukar (när jag väl är i närheten av en backe, de är lite sällsynta häromkring), ha långa svaga backar som galoppbackar, och korta branta som skritt. galopperar jag upp i den långa så skrittar jag ner i den korta branta.
Korta och branta brukar jag rida Rakt upp för, och gå diagonalt/ zickzacka ner för.

Om det är väldigt brant nerför och om det går sicksacka ner så det inte blir så brant, har märkt att hästarna gör så själva i hagen om de ska gå ner för en backe.

Branta backar skulle jag säga korta och svag lutning långa. :)

man ska aldrig klättra en häst snett i backar, framför allt inte nedåt.
Man klättrar rakt nedför, och om det är väldigt brant måste man bedöma och känna på hästen att det isåfall är för mycket utifrån den styrka och kondition den har att kunna klättra just rakt nedför och anpassa utifrån det.

Trådskaparen: din fråga är jätterelevant, hur man klättrar har väldigt mycket med ens egna förmåga att bedöma och känna på vilken nivå hästens kondition och styrka är.
vill man ta det säkra före det osäkra så ffa nedåt klättrar man hellre i mindre ansträngande nedåtlut. Känns hästen balanserad, belastar jämnt, är rak, och kliver på genom ryggen så kan man utöka sen.
viktigt vid all klättring är att man behandlar det som intervall träning dvs aldrig hålla på upp och ned hela tiden utan tar pauser emellan för att undvika spänning och ev. mjölksyra.

tillägger att min korta branta är ca 8m lång, 4m hög typ.

då blir det ju ytterligare lite konstigt att du behöver sicksacka nedför en sån oavsett hur brant den är vilket inte framgår, men oavsett så ska du som sagt inte sicksacka eller rida snett nedför? självklart ska hästen kunna skritta nedför en sån och stärka sig rakt och balanserat, finns inget behov att den ska sicksacka öht? det viktiga är ju som jag skrev, att den inte sicksackar utan är rak och belastar rakt och igenom ryggen och känns det inte som den klarar av det så får du ju anpassa det och endera bedöma att den inte kan eller se till att utifrån att du vet att den har styrkan i sig att kunna balansera sig rakt och då rider du ju till det när du jobbar nedför rakt, så att den jobbar genom ryggen och belastar som det är avsett när man klättrar om det ska ge ngt och inte tvärtom.

Tror det är som i all träning, variation är bäst! Med min välbalanserade häst galopperar jag ibland med i svaga nedförbackar, men det är inget man ska göra ofta. Har hört en del säga att trav upp och ner sliter mer än galopp, vet inte om det stämmer. En lång uppförsbacke med svag lutning suger mer än vad man tror. Man kan jämföra olika backar lite som olika tempo i galopp, hästen ska tränas att gå i olika i balans. Känn efter vad som hästen tycker är bekvämt/ok och anpassa din klättring efter det. Att skritta är aldrig fel.

Lite svamligt inlägg det här med ;)

Lutten- som inte har en slät fläck i hela socknen

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka