Frågor om Gigg???

C

Chivita

Kan man köra en gigg med bröstsele eller måste man ha giggsele?
Var finns giggselar?
Om man vill köra hemma i skogen men har ambition att ev. tävla i framtiden, klubb och lokal, kan man då ha en vanlig gammal trägigg?
Finns det broms på giggar?

Därför jag undrar om gigg är för att jag tycker man kommer upp mera och ser bättre över hästen och så är den såklart flottare än en vanlig rockard;)

Tacksam för svar från en glad nybörjare :D

Sv: Frågor om Gigg???

Det är nog ingen alls idé att köpa ett renoveringsbjekt o åka ut o tävla, men däremot så finns det nytillverkade trägiggar och järngiggar som duger att tävla i. I högre klasser har alla klassiska vagnar.

Jag har en liten gigg, det finns hydraliska bromsar på den. Det är en engelsk tillverkad gigg i järn, med maratonståplatta bak. Men jag skulle inte välja den i maraton pga vältrisken.

Jag kör med en vanlig bröstsele från ideal, visserligen med giggskakelläder som rör sig. Collersele är ju rätt snyggt till gigg annars, och känns klassiskt.

kolla på tidaholmsvagnar, equus driving, selar.se, equilex.se driveout.se de har giggar. mfl.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·
Relationer Jag är en smygläsare på forumet och jag postar här för att jag vet att det finns många som är bra på att ge nya perspektiv när det...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
17 141
Senast: tott
·
Körning Köpte ju sele och vagn till min häst. Remmsele och rockard på bilaxel. Glad i hågen började jag köra, varannan dag ca 30 min i skritt...
2
Svar
33
· Visningar
2 763
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar