Frågor om galopp

Nomina

Trådstartare
Hejsan alla!
Jag har ganska nyligen tagit upp ridningen igen efter ett-två års uppehåll och har sedan dess hållit på att skola om en travare till ridhäst. Han är långt ifrån färdig för att galoppera med ryttare än, men först idag kom jag att tänka på galoppen och när vi skulle komma dit. Jag kom då på mig själv med att ha glömt bort massor av "basic" grejer och bestämde mig därför för att fråga här så att jag vet, även om jag försökt leta igenom varenda fack i min hjärna idag och försökt komma ihåg. Tycker redan det är lite pinsamt att fråga, så snälla idiotförklara mig inte :bow:

Mina frågor nu är ang. galoppen.

1. Vilken galopp är rätt galopp i vilket varv?

2. Vilket framben flyttar hästen först i vänster resp. höger galopp? (Hur ser/vet man att hästen går i rätt galopp när man inte har vanan att känna och dessutom inte en tillräckligt stabil häst för att bara kunna sätta sig och känna efter?)

3. På en häst som inte galopperat över huvudtaget innan (ridtravare), vad ska man ge för hjälper för att få hästen att fatta galoppen (vilket ben är det som ska fram osv?) och hur lär man in galoppskänkel på bästa sätt förutom att även använda sig av ett inlärt röstkommando?

Kan hända att jag kommer på fler frågor sen, men då slänger jag in dom här nedanför :)

Sv: Frågor om galopp

Höger galopp - höger varv. Inner framben först.

Ang hur lära in finns det nog lika många knep som hästar (eller ryttare) :p
De hästar jag har ridit in har jag börjat med att lära dem ett ljudkommando, använt det både från mark och rygg. Sedan har jag lagt på en galoppskänkel samtidigt som jag ger ljudkommandot.

Hur galoppskänkeln ser ut verkar vara olika beroende på inriktning och tränare.
På ridskolan fick jag lära mig ena foten fram andra bak (beroende på vilken galopp). Senare fick jag lära mig att skjuta fram höften, och ännu längre fram att spänna ena låret (vänster lår-höger galopp)
Så den frågan överlåter jag åt någon annan att besvara :D

Nu klarnade det plötsligt i huvudet på mig, tack så mycket :)

Det där du säger med galoppskänkeln som ser olika ut är nog beroende på hur långt man kommit och hur välskolad hästen är. Att föra ena benet fram och andra bak är ju den absolut tydligaste hjälpen eftersom att de andra två sätten du beskriver sker automatiskt när du gör detta, sen blir det mindre och mindre hjälper.

Så jag börjar med min lilla pålle att vara övertydlig (ena benet fram, andra bak). Minns jag rätt nu så är det inner skänkel som ska fram och ytter som ska bak, stämmer det eller är det tvärt om?

En travare som inte skolats i ridning tidigare har ingen aning om att innerskänkel fram och ytterskänkel bak betyder galopp. Du kan alltså välja vad du vill som galoppskänkel! Dessutom så är det både svårt och har tidigare antagligen varit ganska förbjudet för travaren att galoppera överhuvudtaget. Det finns vissa som säger att det är lättare för en travare att fatta galoppen i uppförsbacke, om man har tillgång till såna. Min hade lättare för att fatta från skritt, efter att jag samlat henne ordentligt. Trava fort utan att falla in i galopp är de ju ganska duktiga på ;)

I början skulle inte jag bry mig om vilken galopp det blev, bara ATT det blev galopp. Senare är det nog bra om du ber någon annan titta efter om det är rätt galopp när du rider, eftersom det kan ta ett tag för dig att upptäcka vilken galopp det är då du inte är så van att känna efter, hästen hinner annars galoppera en bra bit innan du får stopp och kan börja om!

Senast ändrad:

Har longerat honom mycket i galopp och han är numera mycket väl medveten om (i alla fall från marken) att han gärna får galoppera, så det problemet har jag kommit över :) Han "springer" inte in i galoppen längre, utan säger jag "gaaalopp" så fattar han :)

Hade inte alls tänkt mig att kräva varken rätt eller "bra" galopp av honom i början, som sagt är vi långt ifrån redo att galoppera uppsuttet än så det var inte anledningen att jag frågade, utan bara för att jag själv ville ha koll på hur det låg till :D

Ska självklart ha en tränare närvarande när jag ska börja arbeta honom och kräva mer av honom i galoppen, varken jag hade haft känslan för det själv eller ej, alltid bra att ha någon kunnig som ser från marken.

Det här med ett ben fram och det andra bak tänkte jag mer på att använda eftersom det underlättar för hästen att ta rätt galopp, eller? Det jag upplevt fungerar bäst på i stort sett alla hästar för att få dem att ta galopp är att "gunga" igång dem med sätet, och bara använda skänkeln för att få rätt galopp i stort sett.

Har skolat om en travare tidigare och han hade precis som din lättare att ta galoppen från skritt i början :) Minnet av hur jag lärde honom har dock svikit mig (liksom många andra minnen, då jag tagit diverse olika mediciner som påverkat detta).

Det kommer nog gå bra :)
Kämpa vidare bara så kommer det allra mesta klarna med tiden!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 618
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar