Frågor om får!!

S

storeskog

Nu ska jag äntligen skaffa lite får och har lite frågor: Om man köper lamm, hur gamla ska dom vara innan man kan ta hem dom hit? Och om jag köper tackor med lamm, hur snabbt kan man flytta mamma och barn till nytt hem?:cool: I hagen där jag tänkt ha dom har vi ett garage som jag tänkt använda som fårhuset. Golvet består av betong. Ska jag bara ha halm på el behövs det spån el något annat?
Detta va allt för nu men jag kommer garanterat med fler frågor allt eftersom:rofl:

Sv: Frågor om får!!

Om du köper lamm, så bör de vara minst 3 månader och avvanda från tackan.
Tackor med lamm vid sidan bör inte transporteras förrän lammen blivit mist 3 veckor.
Lägg spån i botten och mycket halm ovanpå.

Tack för svaret! Då ska jag bara sätta upp staket och bona huset så är det färdigt=) Har ni lite tips på saker som är bra att skaffa innan fåren anländer. Det jag vet om är ju självklart:
*Hö
*Halm
*vattenkar
*Mineraler
*Saltsten
Något tips på vad jag glömt och kanske inte heller tänkt på?!

Tack:banana: Känns som det är massa att tänka på, men det är bättre att vara ordentligt förberedd.. När klarar fåren av att bara gå på gräs utan att behöva hö?

När det finns tillräcklig återväxt av gräset. Betet bör inte vara högre än 10-15 cm, då får gärna trampar ner och ratar övervuxet bete.
Avmaska fåren och lammen innan du släpper ut dem på bete och avmaska även när du byter bete åt dem.

Senast ändrad:

Var får man tag på avmaskningsmedel, kan det köpas på apoteket som det gör till andra djur? Och hur funkar det om man har hagar man vill växla mellan, går det el är det större risk för parasiter då?

*1000 frågor*:d

Avmaskningsmedel finns att köpa på apoteket.
Ska du byta hagar, så avmaska vid bytet. Helst ska man ju inte släppa tillbaka dem till samma bete igen, men om du måste så låt det gå så lång tid som möjligt innan de släpps tillbaka.
Får har väldigt lätt att få parasiter och det är i det närmaste omöjligt att ha dem parasitfria.

har nog bete så dom ska slippa men bra att veta om det behövs..Nu är det bara kvar att hitta fåren man vill ha. Har tittat på Gutefår och fastnade för dom så det blir nog det valet:rofl: Ska bli så spännande den dagen man får hem dom...

Tack Gnist för alla dina svar:bump: Har beställt fårhandboken som jag ska läsa så fort jag får den i väntan på att boken "Får" kommer ut i höst!

glöm inte fårsax, är ju ganska dyr nya men kolla om det finns nån du kan låna av eller alternativ leja nån duktig o klippa om du aldrig klippt får.Det är garanterat INTE som att klippa en häst..
lycka till, du kommer få det underbart med dina nya får:love:
mvh prillan

Tack så mycket. Jag längtar till den dagen när jag har får som går omkring härute:love: Blir nog att be om hjälp med klippningen så man ser hur det görs, annars vet jag inte hur fåren kommer se ut:D

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 798
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka