Frågor om brunst

A

Anja586

När får ston sin första brunst? och när får de sin sista? ungefär.

Är brunsten som våran mens? att den är en vecka om månaden och kommer varje månad eller hur går det till? Hur lång är den när den kommer och hur ofta kommer den? Hur går deras mens cykel? eller ja brunst cykel?

Vad finns det för preperat etc som man kan ge hästar som är mycket sura vid brunst, min blir jätte sur och vill absolut inte borstas och inte ridas. läste här inne om munkpeppar? vart köper man det och hur funkar det?

väldigt tacksam för svar.

Sv: Frågor om brunst

Själva brunstperioden ligger på ca 6-7 dagar, perioden mellan brunstarna ca 14 dagar men är lite indiviuellt. Jag brukar räkna med 3 veckors intervaller, då ingår brunsten samt perioden mellan dessa.

När de startar är också väldigt individuellt, vissa ston kan starta redan i februari och hålla på långt in på hösten. Andra runt april och avtagande i aug-sep, har man en piss märr eller PMS sto kan en sådan period vara mycket lång.

Örtblandningar innehållande munkpeppar, eller ren munkpeppar beroende på vari problematiken ligger. Läs här så kanske du ser någon likhet. Prova fallbeskrivningar samt örtguiden och örtblandningar.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama