Frågor om bädd

_Runaway_

Trådstartare
Till hösten ska vi ströa med halm, och vi ska även ha spån under för att det inte ska bli så blött. Har då hört att man även kan ha kalk under (under spån och halm) för att binda ammoniaken. Men då dök det upp frågor i skallen..
-Om man nu har kalk, måste man behandla bädden som permanentbädd, dvs. inte röra det blöta spånet?
-Eller kan man ändå mocka ut allt blött varje dag?
-Hur mycket kalk ska man ha?

Sv: Frågor om bädd

En permanentbädd bygger på att man "bränner" det undre skicktet. Alltså ska kiss vara kvar, det får man aldrig röra i då blir det ingen bädd utan en hälsofara.

Kalkmängden är säkert andra bättre skickade att svara på, däremot vet jag att det är långtifrån alla hästar som kan stå på bädd.

Senast ändrad:

Till hösten ska vi ströa med halm, och vi ska även ha spån under för att det inte ska bli så blött. Har då hört att man även kan ha kalk under (under spån och halm) för att binda ammoniaken. Men då dök det upp frågor i skallen..
-Om man nu har kalk, måste man behandla bädden som permanentbädd, dvs. inte röra det blöta spånet?
-Eller kan man ändå mocka ut allt blött varje dag?
-Hur mycket kalk ska man ha?

Jag har min häst stående på halm, med lite spån under för att suga upp kisset.
För att det inte ska lukta lika starkt strör jag först med lite kalk, ett tunt lager på golvet där hästen mest kissar. Sedan på med lite spån.. Och sedan strör jag med halm.

Detta mockar jag ut varje dag, sopar rent golvet så all spån och kalk följer med ut. Sedan strör jag som ovanstående. (det är inte alltid det behövs kalk varje dag, men det ser man och känner (lukten) hur det verkar.)

Funkar hur bra som helst för mig.

Varför ska en halmbädd bli blöt om man inte har spån underst ?

Enklaste och snabbaste sättet för att få en halmbädd att brinna i hop snabbt är att: först kalk i botten, därefter in med enormt med halm, därefter enbart VÄNDA ned skiten i några veckor samt ströa rikligt. Både bajs och kiss behövs för snabb förbränning.

Har märkt att många som anlägger halmbäddar snålar med halmen, villket snart får resultatet: blöt bädd och dålig lukt.

Jag håller just nu på och anlägger en ny bädd till min häst. Underst har jag ett lager torv som precis täcker golvet och över har jag ett par balar med staben spån. Längst ner i botten (dvs. på golvet, under torven) strödde jag på lite stalosan. Jag kommer fortsätta köra på med stalosan någon gång i veckan. När jag mockar så tar jag alltid ut allt bajs, beträffande kisset så tar jag ut det allra översta men jag gräver inte i bädden. Det håller sig mycket fräscht och är lättmockat tycker jag.

Alltså, för att förtydiga lite..:)

Jag har INTE bädd på min häst, utan mockar ut allt (utom den rena halmen då...;)) varje dag.

Detta var bara ett förslag på hur jag använder mig av halm, spån och kalk. Utan att för den delen ha bädd i boxen.

*fortfarande förvirrad* Men nu har jag sökt runt lite (fanns ju en del trådar i ämnet såg jag nu). Om man gör såhär då, vad har ni för erfarenheter av sån här bädd?

Kalk i botten, därefter torv som vattnas och trampas till ordentligt. Sen rikligt med halm ovanpå. I "varje-dag-mockningen" tar man bort blöt halm och träck, låter torvlagret vara helt. Ströar upp med ren halm om det behövs.
Om man nu har sån här bädd, hur mycket kalk behöver man i botten? Och hur mycket torv (boxen är 9kvm). Behöver man röra torvlagret alls under året (fram till betet) eller är det förbjudet?

*fortfarande förvirrad* Men nu har jag sökt runt lite (fanns ju en del trådar i ämnet såg jag nu). Om man gör såhär då, vad har ni för erfarenheter av sån här bädd?

Kalk i botten, därefter torv som vattnas och trampas till ordentligt. Sen rikligt med halm ovanpå. I "varje-dag-mockningen" tar man bort blöt halm och träck, låter torvlagret vara helt. Ströar upp med ren halm om det behövs.
Om man nu har sån här bädd, hur mycket kalk behöver man i botten? Och hur mycket torv (boxen är 9kvm). Behöver man röra torvlagret alls under året (fram till betet) eller är det förbjudet?

Nu tror jag att även jag förstår :smirk: lite lätt förvirrad.. jag vet...:angel:

Du ska alltså HA en PERMANENT bädd till din häst?? Har jag förstått rätt då?
Du ska ha kalk så det täcker golvet helt, sedan torv kanse 10 cm djupt.. Torven skall du inte als röra vid sen utan du "mockar" i halmen endast.

Hoppas du blir klokare:)

tack, det var rakt på sak :D Jo jag tror det blir bra med permanentbädd, vi har kallstall och det här är ju lättmockat (när man programmerat om sig från växel- till perm.bädd).
Ska kalken vara någon centimeter tjock, eller bara precis täcka?

Det blir nog bra, man får ju prova sig fram lite. Jag brukar kalka eller ha på stalosan precis i botten bara så att det täcker golvet.

vi har oftast kalk i botten, till bädd så ska det täcka golvet ordentligt (ganska tjockt) har vi inte bädd så brukar vi "strö" någon dl (efter behov) där plattan är pissig. har även haft stalosan vissa år och det fungerar ypperligt men kostar betydligt mer (vid bädd så lägger vi inte på fullt så mkt. som med kalket, annars strör vi någon dl. där plattan är blöt)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 445
Senast: Emma-pemma
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 408
Senast: Linda_A
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 257
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar