Frågor om avmaskning och vaccinering!

Z

Zvala

Jag har en fråga som jag skäms lite för att ställa.. men aja, det är väl bra att man frågar iaf. Jo, när man avmaskar hästar, kan man göra det själv eller måste veterinär tillkallas då? Anledningen att jag undrar är för att jag har alltid trott att en veterinär måste göra det men min kompis har en valp som hon kunde avmaska själv. Iförsig är ju det en hund och inte en häst...
Sen undrar jag en till sak när jag ändå håller på... om en häst ska vaccineras mot hästinfluensa, ringorm och stelkramp: kan man göra det under ett och samma tillfälle då?

Sv: Frågor om avmaskning och vaccinering!

avmaska gör du själv men du måste få avmaskningsmedel utskrivet av en veterinär.
Då är det bästa du kan göra att göra ett teckprov först för att se om du måste avmaska och isf vilka maskar.
kolla tex kollamasken.se
Vacc kan du göra samtidigt, en vet kommer hem till dig och vaccinerar eller du åker till en klinik!

Okej, det var bra att veta:)

Enligt många tävlingsreglementen 1 gång/år, mot hästinfluensa.
Far man inte iväg på tävlingar osv har jag hört att man kan skippa den om man vill. Men det skulle ju kännas dumt om hästen blev sjuk för att man var lat och snål...
Även vartannat år emot stelkramp kan vara lämpligt, om den skulle skada sig, det händer ju så lätt.

Om hästen äten ensilage kan man vaccinera emot botulism, också varje år efter startdosen på tre sprutor med en månads mellanrum (typ).

Liknande trådar

Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 390
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 581
Senast: MiaMia
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka