Evergreen
Trådstartare
Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter.
Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just ridponny, alltså inte bara en korsning.
Hon är ganska stor, 147.9 står det på mätintyget men hon känns nästan större, hon har en del "massa" och är ganska högrest.
I stort sett kan man väl säga att hon är en stor häst i ponnyformat.
Hon rör sig ganska trevligt, är visad som 3åring med "godkända" poäng, ligger väl något snäpp över medel. Men mer än så är det inte.
Hon har mycket utstrålning och "temperament",
på gott och ont.
Kan vara svår att få fokuserad på arbetet när man rider henne, hon kräver rätt mycket ridning innan hon är riktigt koncentrerad,
men när hon väl är det så är hon riktigt mysig och lyssnar på små hjälper.
Inte tävlad speciellt högt, antagligen mer p.ga koncentrationssvårigheterna än bristen på kapacité.
Annars har hon bra temperament, tycker jag.
Hon är väldigt snäll och har aldrig någonsin sparkat eller bitit någon.
Vi har varit ute och åkt mycket med henne på nya platser och hon är väldigt cool på det sättet också.
Tillbaka till det där med fölet då.
Jag hade själv tänkt ha det till eget bruk, främst dressyr.
Jag är inte ute efter att få någon "elithäst", men ändå någon som förhoppningsvis kan hävda sig på tävlingar en bit upp i klasserna.
Vad bör man tänka på när man väljer hingst?
Jag är nybörjare på det här med avel, och det finns ju mycket att tänka på!
Jag vill ha en "storhäst"avkomma, men hur stor hingst vågar man använda till en D-ponny?
Finns det något "max" på hur stort fölet kan bli när man korsar ponny/stor häst? (Hennes pappa är bara C-ponny, medans farfarn är maxad D, och jag skulle gissa på att mamman är liten storhäst)
Vilken ras blir fölet om man korsar halvblod/ridponny och det blir en storhäst? Blir det bara en korsning eller kan man regga det som halvblod? (pinsam fråga )
Vill gärna ha tips på halvblodshingstar med.
Har kollat runt en del, och en som ser trevlig ut och som låter trevlig när man läser om honom är Aerline!
Att han är skimmel gör ju inte saken sämre
Luddigt inlägg, men jag hoppas någon kan hjälpa mig lite.
Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just ridponny, alltså inte bara en korsning.
Hon är ganska stor, 147.9 står det på mätintyget men hon känns nästan större, hon har en del "massa" och är ganska högrest.
I stort sett kan man väl säga att hon är en stor häst i ponnyformat.
Hon rör sig ganska trevligt, är visad som 3åring med "godkända" poäng, ligger väl något snäpp över medel. Men mer än så är det inte.
Hon har mycket utstrålning och "temperament",
på gott och ont.
Kan vara svår att få fokuserad på arbetet när man rider henne, hon kräver rätt mycket ridning innan hon är riktigt koncentrerad,
men när hon väl är det så är hon riktigt mysig och lyssnar på små hjälper.
Inte tävlad speciellt högt, antagligen mer p.ga koncentrationssvårigheterna än bristen på kapacité.
Annars har hon bra temperament, tycker jag.
Hon är väldigt snäll och har aldrig någonsin sparkat eller bitit någon.
Vi har varit ute och åkt mycket med henne på nya platser och hon är väldigt cool på det sättet också.
Tillbaka till det där med fölet då.
Jag hade själv tänkt ha det till eget bruk, främst dressyr.
Jag är inte ute efter att få någon "elithäst", men ändå någon som förhoppningsvis kan hävda sig på tävlingar en bit upp i klasserna.
Vad bör man tänka på när man väljer hingst?
Jag är nybörjare på det här med avel, och det finns ju mycket att tänka på!
Jag vill ha en "storhäst"avkomma, men hur stor hingst vågar man använda till en D-ponny?
Finns det något "max" på hur stort fölet kan bli när man korsar ponny/stor häst? (Hennes pappa är bara C-ponny, medans farfarn är maxad D, och jag skulle gissa på att mamman är liten storhäst)
Vilken ras blir fölet om man korsar halvblod/ridponny och det blir en storhäst? Blir det bara en korsning eller kan man regga det som halvblod? (pinsam fråga )
Vill gärna ha tips på halvblodshingstar med.
Har kollat runt en del, och en som ser trevlig ut och som låter trevlig när man läser om honom är Aerline!
Att han är skimmel gör ju inte saken sämre
Luddigt inlägg, men jag hoppas någon kan hjälpa mig lite.