Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.
Afrodite skrev:
Det kan inte vara så då att ni, för att bortförklara varför skor och s k korrigerande skoning inte alltid hjälper eller inte gör hästen fullt frisk, alltid försöker hitta någon annan orsak än just i hoven. Något måste man ju ha att säga när hästen trots en massa pengar och diverse olika påfrestande behandlingar inte blir frisk.
Kan det inte vara så enkelt att många problem faktiskt härstammar från hoven istället för tvärtom. Att ni inom det traditionella stirrar er blinda på kroppen och tror att det orsakar problem i hoven, vilket ju egentligen inte är fullt så logiskt. Om en kroppsdel som ständigt belastas inte är i sin fysiologiska form så är det väl ganska naturligt att det ger återverkningar i resten av kroppen.
Men det finns inom de flesta områden en tendens att "krångla" till saker och ting och hitta på en massa konstiga förklaringar och en massa tillkrånglade och ofta rent tekniska lösningar. Allt för att ge sken av att man håller på med något mycket "avancerat" och märkligt som inte gemen man kan och bör förstå sig på. Ett manligt drag kanske. Har stött på samma fenomen inom universitetsvärlden och av någon märklig anledning så är det alltid män som står för detta "tillkrånglande". Hovslageriet och vet kunskapen är ju en kunskap utvecklad av män för män från början. In i denna värld kommer då Strasser, hon råkar då vara kvinna och ifrågasätter en mansdominerad traditionell uppfattning om något som det inte finns mycket egentlig kunskap om, nämligen hoven. Än idag ägnar sig ju inte veterinärerna åt denna del av kroppen mer än på sin höjd två dagar i sin utbildning.
Och jag vet att det idag finns både kvinnor och män inom dessa områden. Vad jag talar om är kunskapsutvecklingen inom hovområdet och upphovet till dagens traditionella syn på hoven. Den ligger så många år tillbaka att det då nästan bara fanns män inom dessa områden.
Britt-Marie
SHP
Innan jag delger MIN personliga åsikt vill jag ge dig några fakta först:
1.Jag är kvinnlig hovis
2 Vågar ha EGNA åsikter.
3.Positiv till alternativa beh.metoder .
4.Kunskap är INTE
kopplat till vilket kön du har ,vad spelar det för roll att Strasser är kvinna?
ska hon kvoteras in för att hon saknar ballar?Löjligt!
Nu har väl knappast alla hovisar,veterinärer,barfotaverkare nån helhetssyn på hästen,men de skickligaste har det..och det är ingen slump.
Jag mfl har sagt att hovarna kan vara grundproblemet ..MEN:
Du kan hålla på och kladda med hovarna bäst du vill i tid och evighet,men om hästen tex har kissing spines,tandproblem,fel sadel,snett bäcken,sned ryttare, osv kan du hålla tills hästen dör utan att få en fullt frisk fungerande häst iallafall.
Hoven kan ju vara ett sekundärt problem och hur kan DU veta att det INTE är det..skall hästen vara ditt FÖRSÖKSDJUR i typ 1-2 år först?
De flesta hästar du trimmar är väl kanske i "omställningsperiod" forfarande och jag förstår att det är svårt att se hur de i framtiden kommer fungera i ridning osv,alla ryttare märker ju inte heller om deras hästar går orent eller snett.. dina kunskaper är ju fortfarande mest i teorin.
De som utmärker de bästa hovslagarna och veterinärena mfl är att de är ödmjuka och söker samarbete med andra yrkesgrupper,söker hela tiden ny kunskap ,gör du det?
Enligt den hemsida från det företag där du själv är utbildad rekommenderas samarbete med veterinär vid fångbeh,efter dina inlägg förstår jag att det var enbart är ett spel för galleriet..ett panikinlägg då det blev känt att metoden skulle kollas upp,det är TYDLIGT att du aldrig någonsin kommer samarbeta med nån annan veterinär än just Strasser själv,eller hur?
Det förakt du visar för veterinärer här på nätet talar sitt tydliga språk,och det är SKRÄMMANDE då det kommer göra att flera av dina kunders hästar kommer lida i onödan pga felaktiga diagnoser.Eftersom du hela tiden tror DU vet bäst..
Du säger själv att du inga diagnoser ställer ,men att ange orsak och behandling,(alltid samma dessutom !)är väl samma sak..du visar hela tiden att dina sk diagnoser enbart fokuserar på hoven..du kan på din höjd anlita en massör..mamma mia
Hur fixar en massör tandproblem och lösa benbitar tex..
Det är väl ingen slump att du själv har vissa krav på dina hästägare eller hur?eftersom din verkning inte är det viktigaste utan en del i en större ändring av hästens gamla liv oftast.(Inget ont om mer rörelse,grovfoder osv..)
Man kan ju som du vrida på saker och ting
och då säga att om dina hästägare INTE följde Strassers alla lagar skulle din verkning av hästarna bli katastrof ,eller hur..
Om hästarna har en omställningsperiod på 1-2 år kommer dessutom många problem självläka och kanske inte synas fullt ut förrän hästen tränas igen,om den nu gör det.
Enligt min mening så lurar du in dina hästägare in i en falsk trygghet,hästen ev problem och skador kommer återkomma om de inte åtgärdas på rätt sätt,slipper en häst ryttare på ryggen nåt år försvinner många symtom ,men det var inte din förtjänst utan att hästen slipper ridas med tex ,fel sadel,snett bäcken eller sned ryttare.
Vilan är väl bra för hästen men grundproblemet är ju kanske inte löst för det eller hur!
I längden gör du hästen en björntjänst genom att lova att DU fixar allt..
Tyvärr har jag hittills inte stött på en enda ödmjuk Strasseranhängare..däremot andra barfotaförespråkare på detta forum får jag mer och mer respekt för,de tänker själva..
de kluttar inte sönder tråden med sitt stora ego heller..
Till skillnad från dig försöker jag se varje häst som en individ,man kan inte alltid direkt säga att hoven är grundproblemet,det kan lika gärna vara ett sekundärt problem,det viktiga är att inte stirra sig blind på ett alternativ.
Man måste om man är osäker slussa hästen och hästägaren vidare till veterinär eller kiropraktor osv.
Man skall inte krångla till saker helt klart,men heller inte blunda för verkligheten heller.Och hästarna lär en nya saker hela tiden,om man tror man är fullärd är man illa ute..men mest hästkraken..
Pinsamt är det om man nu tillhör en viss metod enbart pga av att man är manshatare..man kan ju nästan tro det när man läst ditt inlägg.
Visst finns det idioter bland män,men lika många bland kvinnor skulle jag tro,och om du själv haft problem i dina yrkesroller som kvinna så kanske det snarare har med din egen personlighet att göra..?