I
Ideaal
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.
Jag tycker egentligen inte alls att det är konstigt när det finns mycket starka krafter som driver en häxjakt mot hela barfotarörelsen. Därför att den hotar det rådande etablisemanget. Om det som barfotarörelsen står för, d.v.s de grundläggande principerna som är samma för alla metoder (med små variationer), skulle skapa sig en större marknad så skulle en mängd saker behöva förändras. Exempelvis inom utbildning och forskningsanslag.
Det man nu väljer att göra är att gå ut och delvis med osanningar fördöma barfotametoderna. Man går ut i en tid när många hästar är i en omställningsperiod, alltså finns det ett flertal hästar som inte är fungerande barfotahästar ännu. De menar då att detta är ett statiskt tillstånd hos hästarna, vilket innebär att de inte ser/vill se att perioden är övergående. Det finns naturligtvis en tanke bakom detta. Hotet från barfotarörelsen är för stort. När dessa starka krafter går ut och propagerar emot barfotarörelsen så rättar den lilla människan in sig i ledet och gör som storebror säger, oftast utan att ifrågasätta bakomliggande orsaker. Detta får effekter långt ut i leden och det är just det som vi hästägare får ont av.
Cecely skrev:*lånar knapp*
Måste få skriva av mig lite.
Idag kom min verkare ut för att tixa min hästs hovar, samtidigt var en annan "vanlig" hovslagare och skodde en annan häst.
Än så länge lugnt...
Men när min verkare åkt säger hovslagren till mig "rider du på den hästen?", nej inte nu, det är nått fel på henne svarar jag. "men det går itne rida den utan skor va?" säger han, jo säger jag, man kan rida flera mil på henne utan problem, hon har faktiskt funkat väldigt bra barfota. Då ställer han sig framför mig, lägger handen på min axel och säger "du, kom hem till mig så ska jag visa vad riktig ridning är".
Jag tror inte mina öron, jag säger bara att jag har ingen lust att bevisa nått med min häst och går därifrån...
MEN VAFAN SKA DET VARA SÅHÄR FÖR ATT MAN VÄLJER ATT INTE HA SKOR??????
Jag är så jävla less på att få hör all skit hela tiden, folk som pratar bakom ryggen etc...
Kan inte bara folk växa upp och låta en ha sin egna värderingar och tankar!
FAN JAG BLIR SÅ ARG!!
(jag var verkligen bara tvungen att få skriva av mig för jag börjar bli så trött på skiten, det står mig upp över öronen!)
Jag tycker egentligen inte alls att det är konstigt när det finns mycket starka krafter som driver en häxjakt mot hela barfotarörelsen. Därför att den hotar det rådande etablisemanget. Om det som barfotarörelsen står för, d.v.s de grundläggande principerna som är samma för alla metoder (med små variationer), skulle skapa sig en större marknad så skulle en mängd saker behöva förändras. Exempelvis inom utbildning och forskningsanslag.
Det man nu väljer att göra är att gå ut och delvis med osanningar fördöma barfotametoderna. Man går ut i en tid när många hästar är i en omställningsperiod, alltså finns det ett flertal hästar som inte är fungerande barfotahästar ännu. De menar då att detta är ett statiskt tillstånd hos hästarna, vilket innebär att de inte ser/vill se att perioden är övergående. Det finns naturligtvis en tanke bakom detta. Hotet från barfotarörelsen är för stort. När dessa starka krafter går ut och propagerar emot barfotarörelsen så rättar den lilla människan in sig i ledet och gör som storebror säger, oftast utan att ifrågasätta bakomliggande orsaker. Detta får effekter långt ut i leden och det är just det som vi hästägare får ont av.