Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
Jag ber om ursäkt för att jag missat runt ridningen -det var nån annan som nämnde det tror jag och jag blandade ihop med alla inlägg och debatter runt detta - förlåt.
Ideaals tidigare inlägg:
Även om Strasser inte publicerat sin metod och låtit den granskas av vetenskapssamhället så bygger den på erkända fysiologiska och anatomiska sanningar. Detta vittnar flertalet namnkunniga och erkända veterinärer och forskare om världen över.
hör ni inte er själva?????!
Afrodite skrev:Svar inlägg 880 i "gamla tråden":
Svarar såsom jag tror att du ställt frågan. En metod för att verka hästar som ger en oerhörd smärta och att hästen efteråt inte skulle kunna röra sig på grund av denna smärta skulle jag direkt ta avstånd från. Skulle aldrig låta någon verka mina hästar på detta vis. Som tur är verkar jag ju mina egna hästar och dom har hela tiden rört sig fint.
Men du - det är ju inte DIG vi diskuterar utan rörelsen som sådan. det ÄR debatt om just strasser, eftersom metoden hävdar att ALLA hästar mår bättre barfota, och inte skiljer på individ och individ. hur DU gör, och att DINA hästar inte lider - det har väl inget att göra med faktumet att metoden och rörelsen HAR anmälningar och fall där hästarna UPPENBARLIGEN verkats fel och orsaktats lidande?
Dom hästar jag har verkat rör sig oftast bättre efter verkningen, många gånger beror det på att de innan Strasserverkningen haft höga hörnstöd som sticker upp i hoven och vid varje steg hästen tar så pressar dessa hörnstöd upp i hoven mot den känsliga läderhuden. Detta är mycket smärtsamt för hästen. Så när dessa hörnstöd kortas ned upplever många hästar en oerhörd lättnad. Man ser det både på hur de rör sig efteråt och hur hästen ställer sig. De är mer avspända.
då ställer jag återigen samma fråga som du ställt till mig, tillbaks till dig: VAR ser du allt detta lidande bland skodda hästar?
Du menar alltså att det finns dom som tycker att det är OK att hästar efter verkning får den oerhörda smärta som du skriver om?
Ja - strasser säger tidigt i sin bok att smärtan är en del av läknings processen. men visst ja - det beror ju på den tidigare skoningen - glömde....
Att ta av skon på en häst innebär i de flesta fall ömhet, oavsett vilken metod du sedan använder dig av för att verka hästen. Detta är förmodligen alla som håller på med hovvård eniga om. ja det tror jag. men inte alla insisterar på att hästen mår bättre barfota, de flesta hovslagare gör en avvägning utifrån individen
Hästarna brukar inte visa någon ömhet i hagen, men kan ömma på hårda grusvägar. Detta gäller även Strasserverkade hästar. Det oerhörda lidandet du talar om har ingen av oss Strasserverkare sett vid en normal avskoning och Strasserverkning.
en normal? så alla avvikelser och de anmälningar som kommit in är rena paranteser och ska inte förknippas med strasser trots att det skett i strassers namn och som led i de utbildningar som erbjuds? Ni är ju bara 15 st certifierade så visst....
Ingen annan tycks heller ha sett någon sådan häst, utan det är enbart rykten och hörsägen. De anmälningar som finns på DSM, samtliga gjorda eller initierade av hovslagare, vad det nu kan bero på?, uppvisade heller inte detta oerhörda lidande där hästen inte kunde röra på sig. Ja, jag har tagit del av dessa anmälningar och vet vad som står där.
återigen - glömde. att artiklar och exempel i tidningar och tidskrifter, samt vår debatt här på nätet också för den delen bara är en stor konspiration för att bara av jäkelskap sätta dit strasser metodens anhängare...
Så var kommer allt detta ifrån?!!? Ingen på denna tråd tycks heller ha träffat på någon häst verkad av certifierad SHP:are med detta oerhörda lidande. se ovan - dvs Konspirationen
Borde det inte dyka upp en hel mängd Strassertrimmade hästar som "bevisar" alla dessa påståenden??!! Var finns dom??!! Se ovan - återigen - en stor Konspiration
Kommer nu inte ytterligare svara eller kommentera inlägg om hur "oerhört smärtsam" Strassermetoden påstås vara. Och ser fram emot inlägg av mer seriös och underbygd natur. Tråden skulle dessutom bli mycket trevligare om vi slapp alla inlägg som enbart bygger på rykten, hörsägen, påhittade scenarior och alla obevisade påstående. Konspiration var det ja
Däremot har jag full förståelse för att det uppstår diskussion kring en metod som avvikter från det som är traditionellt och från något som man ansett vara riktigt sedan många hundra år tillbaka. Men... att man gjort på ett sätt i hundratals år måste inte betyda att det är det enda rätta, eller hur?
där slog du huvudet på spiken. den vilda hästen har gått barfota i århundraden. Därför behöver man inte anta att den domesticerade sporthästen av idag nödvändigtvis mår bäst av att göra detsamma eller hur...?
Jag ber om ursäkt för att jag missat runt ridningen -det var nån annan som nämnde det tror jag och jag blandade ihop med alla inlägg och debatter runt detta - förlåt.
Ideaals tidigare inlägg:
Även om Strasser inte publicerat sin metod och låtit den granskas av vetenskapssamhället så bygger den på erkända fysiologiska och anatomiska sanningar. Detta vittnar flertalet namnkunniga och erkända veterinärer och forskare om världen över.
hör ni inte er själva?????!
Senast ändrad: