Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
mackan skrev:
Afrodite, i den förra tråden så svarade du på en fråga jag ställde vad du ansåg om att strasser verkade hästar orsakas lidande i samband med barfota processen. du svarade då att inga hästar som är ömma osv, rids under den perioden.
säger du då alltså att det är helt ok att hästen har ont och lider i samband med metoden? för den rids ju inte.
?
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/strasseranm.html
Ännu en redogörelse som är fabricerad förstås.....? det är väl därifrån vi alla fått våra villfarelser och lögner om strasser metoden antar jag?
Citat av "frågan":
Ursprungligen postat av mackan
"det ska du få: här kommer en förkortad variant av exakt samma fråga:
metoden att verka hästen så den smärtar oerhört och inte kan röra sig. skulle uttalat vilja höra tankegången till varför det är OK från någon?
= en fråga. till dig. dvs hur ställer du dig till detta?"
Svar inlägg 880 i "gamla tråden":
Svarar såsom jag tror att du ställt frågan. En metod för att verka hästar som ger en oerhörd smärta och att hästen efteråt inte skulle kunna röra sig på grund av denna smärta skulle jag direkt ta avstånd från. Skulle aldrig låta någon verka mina hästar på detta vis. Som tur är verkar jag ju mina egna hästar och dom har hela tiden rört sig fint.
Dom hästar jag har verkat rör sig oftast bättre efter verkningen, många gånger beror det på att de innan Strasserverkningen haft höga hörnstöd som sticker upp i hoven och vid varje steg hästen tar så pressar dessa hörnstöd upp i hoven mot den känsliga läderhuden. Detta är mycket smärtsamt för hästen. Så när dessa hörnstöd kortas ned upplever många hästar en oerhörd lättnad. Man ser det både på hur de rör sig efteråt och hur hästen ställer sig. De är mer avspända.
Du menar alltså att det finns dom som tycker att det är OK att hästar efter verkning får den oerhörda smärta som du skriver om?
Vet inte om jag uppfattat din fråga rätt, om inte får du fråga igen.
Britt-Marie
SHP
Var i detta svar har jag skrivit något om ridning? Under den tid jag skrivit här på buke är detta en mycket vanlig taktik (för jag har svårt att tro att det är något annat), att misstolka vad som skrivs, att förvränga det som skrivs, att helt enkelt påstå att jag skrivit något fast jag aldrig gjort det osv. OM det nu inte handlar om taktik så tycker jag det är det minsta man kan begära att hålla reda på vad personen svarat som man ställt frågor till.
Som Boj mycket riktigt påpekar så har jag tidigare i gamla trådar tagit upp detta med ridning och verkning och ömhet, men för att du ska slippa leta igenom mina inlägg, och eftersom det kommer upp igen, så ska jag beskriva vår inställning till detta.
Att ta av skon på en häst innebär i de flesta fall ömhet, oavsett vilken metod du sedan använder dig av för att verka hästen. Detta är förmodligen alla som håller på med hovvård eniga om. Att ta av skon startar en process i hoven, som måste anpassa sig till detta nya tillstånd. Även GÅ på DSM är helt inne på detta, att en viss ömhet sker, t ex när en häst avskos för en periods barfotagång. Denna ömhet är inte på något sätt ett, som du skriver, oerhört lidande för hästen. I så fall skulle man ju vara tvungen att förbjuda skodda hästar att över huvud taget kunna gå barfota. Och en barfotaperiod någon gång under året rekommenderas ju av hovslagare och veterinärer, men även i andra sammanhang rekommenderas detta, t ex om hornkvaliteten är dålig.
Hästarna brukar inte visa någon ömhet i hagen, men kan ömma på hårda grusvägar. Detta gäller även Strasserverkade hästar. Det oerhörda lidandet du talar om har ingen av oss Strasserverkare sett vid en normal avskoning och Strasserverkning. Ingen annan tycks heller ha sett någon sådan häst, utan det är enbart rykten och hörsägen. De anmälningar som finns på DSM, samtliga gjorda eller initierade av hovslagare, vad det nu kan bero på?, uppvisade heller inte detta oerhörda lidande där hästen inte kunde röra på sig. Ja, jag har tagit del av dessa anmälningar och vet vad som står där. DSM har också bekräftat att det är dom enda anmälningar dom fått in. Det är sammanlagt fyra fall, i ett femte fall var GÅ själv ute och konstaterade att hästarna mådde bra. I ett annat fall kunde veterinären inte se skillnad på en Strasserverkad häst och en hovslagarverkad, allmäntillståndet på den hovslagarverkade hästen var SÄMRE än på den Strassertrimmade. Båda hästarna anmäldes till djurskyddet som Strassertrimmade. Ägaren till den hovslagarverkade hästen var tvungen att påpeka för vet att den hästen INTE var Strasserverkad. Vet fick då skriva om sin journal. Båda hästarna hade fång. I samtliga anmälda fall finns det liknande märkliga omständigheter.
Så var kommer allt detta ifrån?!!? Ingen på denna tråd tycks heller ha träffat på någon häst verkad av certifierad SHP:are med detta oerhörda lidande. Borde det inte dyka upp en hel mängd Strassertrimmade hästar som "bevisar" alla dessa påståenden??!! Var finns dom??!! GÅ själv har varit ute på ett helt ordinärt veterinärbesök, där SHP:aren själv ringt om en åkomma som inte hade något med hovar att göra, och fick inga kommentarer om varken hästens hovar eller övrigt tillstånd. Flera av oss SHP:are (inklusive hemma hos mig på sedvanlig 3-årskontroll) har haft ute djurinspektörer på deras regelbundna kontroller utan att få någon som helst anmärkning på vare sig hästar eller hovar. Om andra hästar som mår dåligt skulle anmälas på samma grunder som dessa Strassertrimmade hästar då skulle vi få anställa en mängd djurinspektörer och vet ytterligare! Och varför får vi inte se någon rapport från DSM? Första beskedet var att den skulle vara klar i december, andra besked i början av detta år, tredje beskedet i slutet av februari. Kan det bero på att, trots upprop från DSM till djurinspektörer, veterinärer och hovslagare att anmäla alla fall av "lidande" Strasserverkade hästar, att dessa hästar som "lider så fruktansvärt" av vår metod helt enkelt inte finns?
Vad gäller ridning av en hovöm häst så får man naturligtvis vänta med detta, alternativt om hästen är bekväm med det använda sig av boots tills hästen har anpassat sig bättre till en skolös tillvaro. Det är så självklart, men något som vi SHP:are påpekar och diskuterar med våra kunder. När, hur och i vilken omfattning hästen ska ridas är ALLTID en diskussion mellan SHP:are och hästägare. En hästägare är införstådd med att övergången till barfota kan innebära just en period då hästen inte kan ridas. Helst vill vi att hästägaren ska ha gått åtminstone en Basic innan vi påbörjar en omställning till barfotagång, alternativt ha läst "Ett sunt hästliv". En upplyst och informerad hästägare som själv kan ta ställning till huruvida en omställning ska påbörjas eller ej är alla SHP:ares krav. Samt att vi vill ha en veterinär med under omställningsperioden.
Kommer nu inte ytterligare svara eller kommentera inlägg om hur "oerhört smärtsam" Strassermetoden påstås vara. Och ser fram emot inlägg av mer seriös och underbygd natur. Tråden skulle dessutom bli mycket trevligare om vi slapp alla inlägg som enbart bygger på rykten, hörsägen, påhittade scenarior och alla obevisade påstående. Däremot har jag full förståelse för att det uppstår diskussion kring en metod som avvikter från det som är traditionellt och från något som man ansett vara riktigt sedan många hundra år tillbaka. Men... att man gjort på ett sätt i hundratals år måste inte betyda att det är det enda rätta, eller hur?
MVH
Britt-Marie
SHP