Frågor inför ev. framtida hästköp!

Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Shire, fem år, e Wheathead Major u Goose Green Lady Anne, under inkörning - förberedelser inför inridning (riden av mig kanske 25 ggr)

2. Hur gick det till när du provred din häst?

Det gjorde jag inte. Tömkörde lite bara.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?

Arbetsprover, böjprover, röntgen, allmän exteriörbedömning

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?

2000 för foder, stallplats och ut/insläpp

5. Hur ofta skor du din häst?

Var sjunde till åttonde vecka

6. Broddar du på vintern?

Ja

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?

12 respektive 24

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?

Att han är underbar och MIN - ingen kan ta honom ifrån mig (mer än ett oblitt öde då) Du glömde dock att fråga om vad det värsta är... det är att de blir sjuka och skadade ibland. Så här ser stackars Tom ut just nu...

sjukling007.jpg
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
En new forest, 17 år i sommar, e. Peregrin u. Perina, LB i hopp och dressyr, inkörd, tävlad lätt klass i körning.


Oj det här blev ju galet. Han är efter Xanadu och ue Peregrin :p
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

Hej!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Connemara, född 1997, Janus- Brantshammar Bell Dara. Skimmel. Utbildad LA dressyr, hoppat bana på 1.10, under inkörning.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Jag åkte till henne, jag och hästägaren red en tur i skogen, jag och sambo red lite på volten och hoppade nåt litet kryss. Sen släppte vi pållan för att se att hon gick att fånga igen.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Vet kollar igenom hela häst, metodiskt, efter ett visst protokoll, där eventuella fynd skrivs in.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Betalar 2500, då ingår: Fri tillgång på halm, hösilage, havre, korn, betfor och mineral. In och utsläpp, samt ett täcke på och ett av. Vi har liten ridbana på gården och underbara rid/körvägar.

5. Hur ofta skor du din häst?
Ca var 7e vecka, ibland var 8e, men aldrig längre emellan, då åke skorna av.

6. Broddar du på vintern?
4 broddar/hov, samt snösulor.

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Ca 12-14 h vintertid. Vår, sommar och höst ute dygnet runt.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Att kunna göra vad jag vill när jag känner för det. Och såklart, när hon tittar upp ur silagebalen när jag ropar på henne...

/ Lavinia
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
KWPN vallack, född 1998. Kennedy - Kroachia. Han blev först "inriden" när han kom till finland 2005 (?) Går LA dressyr, 100 hoppning just nu

2. Hur gick det till när du provred din häst?

Min ridlärare kom in med just denna häst från ridhuset och hade fått just innan veta att jag söker häst så sa hon att jag skulle komme dirrekt och prova den hästen.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?

Vet kollar igenom hela häst, metodiskt, efter ett visst protokoll, där eventuella fynd skrivs in.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Betalar 340€, in- och utsläpp, fritillgång till hö, havre, mineraler, ett täcke på och av, mockning (inte helgen).

5. Hur ofta skor du din häst?
Vart sjunde eller åttonde vecka.

6. Broddar du på vintern?
Ja

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Dygnet runt på sommaren. På vintern släppt hästarna ut vif 8.00 och kommer in 16.00-17.00.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Frihet, känna att man utvecklas som team, känslan av att någon väntar på en där ute, planera allt själv utan att någon kommer och säger hur man ska göra, och man har en vän att lita på.
 

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: ridelev
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 161
Senast: tanten
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 335
Senast: a1agnlju
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp