Hej. Det finns nog många trådar om ämnet redan, men jag har en del frågor jag gärna vill att just du ska svara utifrån dina kunskaper och erfarenheter. (Moderatorn, flytta tråden om den ligger fel tack)
1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Jag har ett halvblodssto f-01, dvs. hon fyller 7 år i sommar. Hon är en imp. häst ifrån Lettland med okänd härstamning. Utb. LB/LB (galoppen strular sig lite, kan fler rörelser i övriga gångarter)
2. Hur gick det till när du provred din häst?
Jag köpte min häst genom ett par bekanta som importerade 4 hästar ifrån Lettland och Estland. Jag fick se henne under ryttare och sedan
fick jag chans att ha henne som min egen under en hel vecka. Det var nog avgörande för hela köpet.
3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Jag gjorde en vanlig gårdsbesiktning på min, eller rättare sagt så stod säljaren för detta. Jag var med under denna. Men nu ska vi kolla upp en sak på röntgen så småningom. Ångrar att jag inte gjorde åtminstone exportröntgen vid köp.
4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Jag betalar 750 kr för boxplats, daglig utevistelse 8-12 timmar om dagen i rasthage, in och utsläpp, morgon, lunch, eftermiddagsfodring
och ev. insläpp - om så önskas, ingår. På helgerna ingår morgon och lunchfodring, övriga pass helger + kvällarna vardagarna samt alla pass under "storhelgerna" delar vi på, vi har ett schema som vi går efter. Man har ca ett pass/vecka, det är ett in, utsläpp eller en fodring. Vi har ridhus, ridtält, två belysta utebanor. Man har alltid någonstanns att hålla sig på. Vi har också bra ridvägar ute i skog och mark. Vi har spolspilta m. varm och kallvatten, täckestorkrum, bra förvaringsmöjligheter för foder och strö samt utrustning. De flesta köper hö, och halm tillsammans. Torvströ kan man köpa direkt på anläggningen för 250 kr/mån och box. Det är jättefint sållad torvströ av bästa kvalité. Vi har även leverantör som kommer med fodermorötter, flera sorters kraftfoder samt spån och torvströ om man vill köpa.
5. Hur ofta skor du din häst? Var 8:e vecka, det brukar vara precis lagom för min.
6. Broddar du på vintern? Ja, alltid. Jag har sett en fläkskada och skulle aldrig vilja riskera att utsätta min häst (eller någon annans heller för den delen) att råka ut för detta. För mig är en brodd en självklarhet vinterid.
7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern? När hon står på anläggningen går hon ute i snitt en
7-8 timmar vintertid, vi har rasthagar det är inga rutor men tyvärr är det inga tipptopphagar heller, därför brukar hästarna inte vilja stå ute längre en så. Det fungerar ändå hyfsat eftersom de flesta ändå alltid motionerar hästarna någon timma på kvällen. Sommartid (dvs. när man ställer om klockan) står de ute mellan ca 10-12 timmar, de går ut efter morgonfodringen och står ute tills det är dags att kvällsfodra.
Har jag henne på bete går hon ute dygnet runt.
8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst? Just att man har en egen häst och vad som är det bästa är just att det är ens Egna häst. Även om det är ett stort ansvar med allt vad det innebär, så känns det ändå skönt att veta att man just får fatta egna beslut om vad som gäller individen. Det känns skönt att veta att ingen t.ex. kan besluta om en försäljning , utom man själv.