Frågor inför ev. framtida hästköp!

T

Trixxie

Hej. Det finns nog många trådar om ämnet redan, men jag har en del frågor jag gärna vill att just du ska svara utifrån dina kunskaper och erfarenheter. (Moderatorn, flytta tråden om den ligger fel tack)

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?

2. Hur gick det till när du provred din häst?

3. Hur går en veterinärbesiktning till?

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?

5. Hur ofta skor du din häst?

6. Broddar du på vintern?

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

Hej. Det finns nog många trådar om ämnet redan, men jag har en del frågor jag gärna vill att just du ska svara utifrån dina kunskaper och erfarenheter. (Moderatorn, flytta tråden om den ligger fel tack)

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?

2. Hur gick det till när du provred din häst?

3. Hur går en veterinärbesiktning till?

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?

5. Hur ofta skor du din häst?

6. Broddar du på vintern?

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?

Tacksam för svar :)


1. Jag har ett eng fullblod efter Island Reef morfar är Cure the Blues. Han är född 1 april 1994 (ett riktigt aprilskämt alltså:P). Han gick som galopphäst tills det att han var 11 år och var sveriges bästa tvååring när han var just två! Jag köpte honom direkt från banan och har själv, med hjälp av instruktör, utbildat honom till ca Lb/Lb på tre år. Fast han har varit ganska mkt sjuk under denna period så har väl bara ridit i ca 1.5-2 år.

2. Jag såg en annons här på buke. Åkte dit en gång först och red. Red då lite i padock och provhoppade ett litet kryss. Red sen ut själv en kort sväng. Åkte tillbaka en vecka senare och red ut tillsammans med hans tränare vilket var det jobbigaste jag någonsin gjort:O Men det var kul:D

3. Han veterinärbesiktades av gårdens veterinär när vi inte var där vilket jag ångrade. Men veterinären sa att hon skulle vara där ca ett så vi kom vid tolv och då var hästen redan besiktigad:O
Man kan ju även åka in på klinik och besiktiga. Välj gärna en egen veterinär och var med på besiktningen!

4. Just nu betalar jag 1000 kr i stallhyra och då ingår fri tillgång till hösilgare, ganska bra hagar, vatten, el och padock.

5. Bakfötterna skor jag ca var 7 vecka. Höger fram var 4:e vecka ( det är en plattfot och den växer oerhört fort!) och vänster fram runt var 7:e vecka eller när han tappar den, han tappar den lite då och då.

6. Ja, jag broddar. Fast i år har jag bara broddat med två brodd på varje sko eftersom det knappt varit halt. Har även snösulor.

7. På vintern är han ute 7-10 timmar beroende på väder. Sen går han ute dygnet runt från typ april till oktober.

8. Det bästa är kontakten med ett helt otroligt djur! Så mkt kärlek du kan få från en häst om du ger den kärlek får du inte av någon annan människa på hela jorden!

Läste ett citat någonstans: "Prata med hästen, den lyssnar oftast bättre än vad någon annan människa gör"
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Svensk ridponny (okänd härstamning) utbildad lb/lb

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Hade ridit honom då och då under flera månader (han var ridskolehäst...)

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Vi gjorde en s.k gårdsbesiktning där vi själva valde och betalade för veterinär och var närvarande vid besiktningen

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Just nu står vi på en helinackordering som kostar 1800 kr/mån. Då ingår in-och utsläpp samt kvällsfodring alla veckodagar+söndag. Även halm, havre, betfor och analyserat hösilage ingår. Finns paddock också. Men vi ska flytta snart...

5. Hur ofta skor du din häst?
Var 6:e vecka

6. Broddar du på vintern?
Ja, men i så fall på alla fyra och 4 brodd på varje sko.

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
På sommaren (från början av juni till mitten av september) går han på lösdrift/sommarbete med daglig tillsyn. Under vinterhalvåret (eller från det att han stallas in) har han gått ute från 7-16.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Att ha just den här hästen är det bästa:love:
Tacksam för svar
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
En korsning mellan sv.halvblod och connemara, 155 cm och 6 år gammal. Hon kan väl tänkas vara mellan LC-LB dressyr och grundutbildad i hoppning.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Jag red och utbildade henne under ett halvårs tid och sedan fick jag köpa henne...

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Veterinären kommer till stallet, känner igenom hästen, kollar tänder, böjprov etc. Jag betalade själv besiktningen, gjorde ingen klinikbesk. i och med att jag kände hästen sedan födseln.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Jag betalar mellan 1800-2000 kr per månad. Sommartid blir det ca 1000 kr billigare. Men jag har rabatterat pris i och med att jag jobbar där. I vanliga fall kostar det 2500 kr.
I min stallhyra ingår in/utsläpp. Fodring (jag gör i ordning fodret och sommartid sköter jag allt själv). Sommarbete. En spånbal/vecka. Foder (hö/silage, havre, mineraler och betfor). Tillgång till 3 ridbanor (sommartid, två vintertid)

5. Hur ofta skor du din häst?
Var 8e vecka.

6. Broddar du på vintern?
Ja, broddar på i nov och broddar av nu snart :)

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Från maj/juni - sept = dygnet runt
Mörka vintern mellan 7-8 timmar per dag.
Ljusa tider mellan 10-11 timmar per dag.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Dels är det en underbar vän som man älskar (jag har inga barn, men min häst är min bäbis...:love:)
Sen är det väldigt utvecklande och roligt! Och dyrt...:angel:
Tacksam för svar :)[/QUOTE]
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)
häst 1, varmblod, 18år, utbildad Lb/Lb men numera promenadhäst pga lindrig spatt
häst 2, arab, 6 år, utbildad ca La/La, tävlar främst i dressyr
häst 3, korsningsponny, 22år, min föredetta tävlingsponny som numera är pensionär

2. Hur gick det till när du provred din häst?
varmblodet bodde först hos oss som sällskap åt en hannoveranare jag hade då, vi lånade henne från en granne först och sedan när han hotade med att skicka henne till slakt köpte jag henne för 1000kr, hon har nu varit i min ägo i 10år
araben köpte jag som två åring, körde upp varmblodet på betäckning till ett arabstuteri och blev kär i en liten arabtös och kom sedan hem med två hästar. har haft henne i 4 år nu.
ponnyn lånades först från en ridskola, så henne kände jag sedan innan, köpte henne sedan efter ca ett halvår.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
finns olika varianter av besiktningar, man kan antingen göra det hemma eller på klink, och man kan även välja om man vill ha röntgen eller inte.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
har haft hästarna gratis hos min far fram tills för ca 8 månader sen när jag flyttade pga studier, nu har jag bara varmblodet och araben med mig, dom står uppstallade i kollektivstall, betalar 700kr i månaden för kallhyra. inget ingår men vi turas om att släppa ut och ta in hästarna.

5. Hur ofta skor du din häst?
var 6e vecka

6. Broddar du på vintern?
ja, både broddar och snösular vid behov

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
sommar: ute dygnet runt
höst/vår: ute 14 timmar per dygn
mörkaste vintern: ute 12 timmar per dygn

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
oj svår fråga, hästarna är mitt liv, allt är bäst. kan inte tänka mig ett liv utan dom, vet inte vad jag skulle hitta på hela dagarna då.
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Jag har två st islandshästar. Ett sto, 16år och en vallack, 10 år.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Mitt sto köpte jag på ridskolan där jag red, så jag hade ridit henne mycket på lektion innan vi bestämde oss för att köpa henne. Vallacken skulle jag bara åka och titta på då jag sett honom många år innan och förälskat mig. Jag provred och var helt fast.. Även om jag vid det tillfället egentligen inte alls skulle ha haft någon häst.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Iaf då mina hästar besiktigats har dom gjort böjprov, lyssnat på hjärtat, kollat tänder mm + att mina spattröntgades

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Just nu har jag hästarna hemma på gården och betalar jag ju inget. Innan har jag betalat 500kr i kallhyra per box.

5. Hur ofta skor du din häst?
Var 7-8 vecka.

6. Broddar du på vintern?
Ja.

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
På vintern ca 12-14 timmar beroende på väder. På sommaren dygnet runt.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Allt! Förutom kostnaderna =/
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Ett varmblod på 3 år E: Lazzale.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Provred henne inte.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Man åker till klinik eller gör det hemma.
Veterinären kollar tänder, rygg, ben osv och gör ett böjprov.
Man kan välja om man vill göra med eller utan röntgen (om man är på klinik)

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Jag betalar 900 kr och då ingår spån.
Hö och foder köper jag och stallägaren tillsammans.

5. Hur ofta skor du din häst?
var 7-8 vecka

6. Broddar du på vintern?
Ja

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Sommar: dygnet runt
Vinter: 16-17 timmar

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
allt! Fast det är dyrt:cool:
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Hästen är nu 10 år, valack.
E Foxiland xx- Brentano II.
Utb nivå ca LB-LA.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Åkte till ett försäljningsstall, hästen stod färdig i stallgången, gick till ridhuset. Tittade när den visades av personalen och red sen själv.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
En veterinär gå igenom hästen från topp till tå och skriver ett protokoll.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Betalar 2000. Spån, hösilage, hö, krafft grund, insläpp, utsläpp, fodringar ingår.

5. Hur ofta skor du din häst?
var åttonde vecka på vintern, 6-7e vecka på sommaren.

6. Broddar du på vintern?
Ja om det är snö och is.

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
På vintern mellan 8-13. Sommaren dygnet runt (på bete)

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Det allra bästa är att man kan bestämma allt själv och att man kan satsa precis så mycket som man känner att man vill/har möjlighet till.
Plus att man lär känna sin häst så bra att det blir som ens liten bebis :love:
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst? Ras/ålder/stam/utbildning m.m)?
Jag har 3 hästar:
Häst nr.1: Varmblodig travare,sto, 19 år, E. Quick Pay U. Evillasor. Tidigare dressyr LB och hopp LD men nu omskolad till westernhäst nivå E och D.
Häst nr. 2: Korsning vbl.travare/halvblod,valack, 3 år. E. Pontiac U. ovanstående sto. Rids in för tillfället hos fodervärd.
Häst nr. 3: Haflinger, 14 år, valack, okänd stam, imp. Holland. Tidigare körd en del men utbildas nu till westernhäst.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Kompis som ägde häst nr. 1. Blev först fodervärd och sedan blev hon min. Häst nr. 2 är egen uppfödning. Häst nr.3 provred jag 5 minuter och sen var jag såld.

3. Hur går en vetrinärbesiktning till?
Har du redan fått bra svar på.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Allt ingår (foder, strö, in- och utsläpp, box). Betalar 1500 kr/månad för 2 hästar.

5. Hur ofta skor du din häst?
Var 8: onde vecka, 2 helskoningar.

6. Broddar du på vintern?
Ja

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Häst nr. 1 går på lösdrift så hon är ute dygnet runt förutom vid riktigt oväder/ridning/eller annat, sommar som vinter.
Häst nr. 3 går ute 9-10 timmar, ibland längre/ibland kortare beroende på ridning och dyl. Har bara ägt han sen september -07 så hur det blir i sommar får vi se. Lägger gärna på sig lätt så hullet behöver has koll på.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Allt...de ger så mycket tillbaka :love:
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
- Ett kwpn sto, blir 6 i år, e. Learn by Heart xx ue. Elmshorn, Utb ca lc-lb just nu.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
- Jag provred henne tre gånger, jag hade tänkt mig en äldre häst så jag provade rida dressyr, skritta ut själv och galoppera på äng innan jag bestämde mig.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
- Jag besiktade på klinik. Hur det går till har du fått bra svar på.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
- Hos oss ingår 10 kg hösilage/havre, mer betalar jag per kg, 1 torvbal i veckan, morgonfodring, utsläpp och lunchfodring resten av passen delas på oss i stallet så vi har ca 2 pass i veckan. Vi har ridbana, ridhus och ett väldigt fint stall. Betalar 2500 kr/månad exkl extrafoder.

5. Hur ofta skor du din häst?
-var 7-8e vecka

6. Broddar du på vintern?
- När det behövs

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
- Sommaren går hon på bete, på vintern är de ute mellan 8.30 - ca 16.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
- Att komma dit när man har haft en stressig eller dålig dag och hon lägger sin mule på axeln och blåser varmluft på mig för att sen vara oerhört lyhörd och duktig i ridningen. Finns inget bättre bot på dåligt humör! Hon är min terapi.
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Fiorella= Shetlandsponny f. 1984, föredetta ponnytravare och maskot i galopp/trav stall. Min mormor köpte henne som unghäst och när mormor slutade med hästarna flyttade Fius till mig.
Vilma= Shetlandsponny f.2001, köpte henne för en sumbolisk summa eftersom hon påstods vara folkilsken. Hon var unghäst då och outbildad numera riden och körd. Hade ej papper så hon är nu reggad som svensk ridponny.
Cecilie= Shetlandsponny f. 1993 avelssto, köpte henne outbildad numera riden och körd, väntar föl i vår.
Falki från Himmelsrum= Islandshäst f.1993, köpte honom som nyinriden eftersom han inte blev godkänd på premiering (roterade testiklar) Min första häst, kan lite av varje tävlad i lättare klasser i dressyr, hoppning, western och gångartstävlingar.
Hertigen= Nordsvensk bruks f. 1999 köpte honom outbldad, numera riden och körd.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Har bara provridit Islandshästen, skulle titta på en annan häst egentligen men när jag provridit den tyckte ägaren att jag skulle provrida Falki eftersom hon trodde han skulle passa mig. Det var då jag blev kär första gången. Red på ovalbana han hade aldrig blivit riden utanför inhägnad och han var bara riden i 3 mån.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Man ringer vet som kommer ut och besiktar hästen, vet brukar göra böjprov kolla efter svullnader och hältor, kontrollera tänder m.m. När jag gjort besiktningar har vet haft ett protokoll han fyllt i.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Jag har stall själv så jag betalar ingen stallhyra, foder m.m. ligger på ca 2000 kr per mån för mig, sen tillkommer försäkringar, verkning m.m.

5. Hur ofta skor du din häst?
Det varierar, mina hästar går barfota om det inte är halt, hovarna slits olika mycket beroende på hur mycket de motioneras. fiorella verkas var 3 vecka eftersom hon haft fång och hennes hovar är lite knepiga. de andra var 6 -8 vecka.

6. Broddar du på vintern?
Ja om det är halt.

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
De går ute dygnet runt i ligghall, om det inte är riktigt busväder eller om de blivit motionerade då får de komma in i stallet.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Oj vet inte.. Allt! Jag umgås med mina hästar mycket...
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Svar: Lipizzaner, blir 6år i sommar, LB dressyr, CR distans och CR hoppning, utställd med guld.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Svar: Provred inte. Köpte honom som 1,5 åring.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Svar: Lite olika. Köparen kan ta med en veterinär eller så väljer säljaren ut en. Besiktningen kan ske hemma hos säljaren eller på klinik. Röntgen är tillval. Veterinären kollar om hästen är frisk och ohalt. Eventuella befintliga sår eller kända äldre skador dokumenteras.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Svar: I nuläget betalar jag för lösdrift med tillgång till box. Grovfoder och spån ingår. Ingen servic = sköter lösdriften helt själv. Pris:1500kr/månad. Finns också möjlighet till uppstallning med full servic, pris:2500kr/månad. Vi har ridhus.

5. Hur ofta skor du din häst?
Svar: På sommaren var 6:e vecka och på vintern var 8:e vecka. Pris: 950kr/tillfälle, utan broddar.

6. Broddar du på vintern?
Svar: Japp. Runt om. Fyra i fram och två i bak.


7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Svar: I och med lösdriften så går han ute dygnet runt alla nätter utom en i veckan. Då står han inne efter träning för instruktör = dusch efteråt.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Svar: Bara min, min, min:banana: Min häst är bäst och ibland är han bara helt enkelt underbar :love:
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
En new forest, 17 år i sommar, e. Peregrin u. Perina, LB i hopp och dressyr, inkörd, tävlad lätt klass i körning.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Jag provred aldrig utan provkörde endast. Gjorde det efter skolan då mitt gymnasium låg just intill anläggningen. Jag fick vara med vid allt; selning, anspänning, körde lite och provade alla gångarter, "kände bara efter" och sen var jag fast.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Jag gjorde en besiktning med böjprov och hela rubbet, dock inte röntgen. Veterinären gick igenom hela hästen, lyssnade på lungorna, hjärtat, kollade ev gamla skador, bedömde hull, gjorde böjprov, longerade.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Det som ingår är in- och utsläpp varje vardag, 4 utfodringar/dag, hö (max 8 kg/dag för ponny), spån (2 stora balar/mån), halm (8 balar/mån) Täckesbyten kostar 200 kr extra. För mig går det alltså på 1500 kr/mån. Dock jobbar jag av hela hyran.

5. Hur ofta skor du din häst?
Var sjunde vecka.

6. Broddar du på vintern?
Ja, det är nästintill oundvikligt här.

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Vintertid: Mellan 07-21 ungefär, dvs ca 14 timmar.
Sommartid: Dygnt runt.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Personligen älskar jag att ha det fullkomliga ansvaret och likaså rättigheterna till min häst. Jag får göra vad jag vill, när jag vill, givetvis med hästens välbefinnande som grund. Jag älskar min häst och det är ganska unikt att vara hästägare, det är väldigt speciellt. Jag tycker även om allt runt ikring hästen, som att ordna med hovslagare, försäkring, planera för träning och tävling, ordna med papper och sånt... :p Men det bästa måste väl vara när man kommer till stallet och möts av en glad häst som man slipper slåss med någon annan om :D Hehe...
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Ett sto -03,hannoveranare. e.Londonderry ue.Brentano II Hon ligger efter i utbildningen, nu befäster vi form,takt,stanna starta.:)
2. Hur gick det till när du provred din häst?
Jag åkte till en kille som tar hem hästar från tyskland,först visades hästarna av beridaren, sedan red jag. Jag provred två st men tittade på tre, den sista tyckte jag var för liten och den var mer allround...Mycket seriöst och jag skulle lätt åka tillbaka.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Vetrinären böjer benen och klämmer och känner igenom hästen för att se om den är frisk, lyssnar på hjärta,kollar hovar,slemhinnor, ögon och mycket mera.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Just nu (ska flytta till månadsskiftet) betalar jag 1600:- och då ingår hösilage,havre,korn,halm och utsläpp på vardagar, resten gör vi själva.

5. Hur ofta skor du din häst?
Var 8:e vecka

6. Broddar du på vintern?
Är ju aldrig vinter nuförtiden, men vid snö,is och fruset så givetvis broddar på!

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Nu går de ute 8-15,30 ca på sommaren till kvällen, är det varmt och mkt djur går de ute på natten och står inne på dagen. Efter jag flyttat kommer hon gå ute ett par timmar om dagen bara.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst? Bästa med egen häst är att jag får sköta allt som jag själv vill. Har svårt att rida andras hästar då folk ofta har så konstiga ideér för sig:p Och skulle aldrig kunna ha en medryttare på min:angel:
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Fullblod / 8 år / Strong Statement - Diaghylyphard / Gått löp, lite hoppad, när jag slutade rida pga min graviditet gick hon i stadig fort, gjorde enkla byten, fram- och bakdelsvändningar och öppna och sluta i alla gångarter. Fick föl 2005.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Kom dit, pysslade lite, satt upp och red runt lite, hoppade några språng, kom tillbaka, tog in henne själv från hagen och var själv med henne i stallet och red själv på banan.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Redan svarat på i tråden, hon besiktades hos sin fodervärd (som var fodervärd för att betäcka henne och sen hjälpa till att sälja)

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Allt utom kraftfoder och mockning (men vi hjälps åt såklart) 8 kg/hö om dagen och 1 torvbal i veckan.
1.675:- inkl. moms.

När jag tar hem henne blir det kollektivt (vi hjälps åt med allt) och hyran är 400:- inkl. halm. Så allt foder får jag köpa själv.

5. Hur ofta skor du din häst?
Ca var 6e vecka

6. Broddar du på vintern?
Broddar + snösulor, ingen ridbana eller tillgång till ridhus

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Sommaren dygnet runt och på vintern som kortast 11 timmar.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Att hästen så klart bara är min och det är jag som bestämmer. Tyvärr oxå jag som betalar ;)
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

Hej. Det finns nog många trådar om ämnet redan, men jag har en del frågor jag gärna vill att just du ska svara utifrån dina kunskaper och erfarenheter. (Moderatorn, flytta tråden om den ligger fel tack)

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Jag har ett halvblodssto f-01, dvs. hon fyller 7 år i sommar. Hon är en imp. häst ifrån Lettland med okänd härstamning. Utb. LB/LB (galoppen strular sig lite, kan fler rörelser i övriga gångarter) :)

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Jag köpte min häst genom ett par bekanta som importerade 4 hästar ifrån Lettland och Estland. Jag fick se henne under ryttare och sedan
fick jag chans att ha henne som min egen under en hel vecka. Det var nog avgörande för hela köpet.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Jag gjorde en vanlig gårdsbesiktning på min, eller rättare sagt så stod säljaren för detta. Jag var med under denna. Men nu ska vi kolla upp en sak på röntgen så småningom. Ångrar att jag inte gjorde åtminstone exportröntgen vid köp.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Jag betalar 750 kr för boxplats, daglig utevistelse 8-12 timmar om dagen i rasthage, in och utsläpp, morgon, lunch, eftermiddagsfodring
och ev. insläpp - om så önskas, ingår. På helgerna ingår morgon och lunchfodring, övriga pass helger + kvällarna vardagarna samt alla pass under "storhelgerna" delar vi på, vi har ett schema som vi går efter. Man har ca ett pass/vecka, det är ett in, utsläpp eller en fodring. Vi har ridhus, ridtält, två belysta utebanor. Man har alltid någonstanns att hålla sig på. Vi har också bra ridvägar ute i skog och mark. Vi har spolspilta m. varm och kallvatten, täckestorkrum, bra förvaringsmöjligheter för foder och strö samt utrustning. De flesta köper hö, och halm tillsammans. Torvströ kan man köpa direkt på anläggningen för 250 kr/mån och box. Det är jättefint sållad torvströ av bästa kvalité. Vi har även leverantör som kommer med fodermorötter, flera sorters kraftfoder samt spån och torvströ om man vill köpa.

5. Hur ofta skor du din häst? Var 8:e vecka, det brukar vara precis lagom för min.

6. Broddar du på vintern? Ja, alltid. Jag har sett en fläkskada och skulle aldrig vilja riskera att utsätta min häst (eller någon annans heller för den delen) att råka ut för detta. För mig är en brodd en självklarhet vinterid.

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern? När hon står på anläggningen går hon ute i snitt en
7-8 timmar vintertid, vi har rasthagar det är inga rutor men tyvärr är det inga tipptopphagar heller, därför brukar hästarna inte vilja stå ute längre en så. Det fungerar ändå hyfsat eftersom de flesta ändå alltid motionerar hästarna någon timma på kvällen. Sommartid (dvs. när man ställer om klockan) står de ute mellan ca 10-12 timmar, de går ut efter morgonfodringen och står ute tills det är dags att kvällsfodra.

Har jag henne på bete går hon ute dygnet runt.

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst? Just att man har en egen häst och vad som är det bästa är just att det är ens Egna häst. Även om det är ett stort ansvar med allt vad det innebär, så känns det ändå skönt att veta att man just får fatta egna beslut om vad som gäller individen. Det känns skönt att veta att ingen t.ex. kan besluta om en försäljning , utom man själv.
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Connemaravalack, 6år, grundutbildad

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Jag red honom två gånger, andra gången föll jag av:p

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Gjorde ingen

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
In/utsläpp, täckning, hö, havre, mockning. Hyran är 2300

5. Hur ofta skor du din häst?
7-8veckors mellanrum

6. Broddar du på vintern?
Ja

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
På vintern ca 12 timmar, på somarn dygnet runt alt ca 16 timmar

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Att man lär känna hästen så bra! Och att man inte behöver hålla andras tider och följa nadras system!
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Min häst är en fullblodsvalack e. Spectacular Tide - Diaglyphard, född 2001. Han gör nu LA-rörelser och har startat en LB i dressyr, men kunde knappt grunderna när vi tog hem honom.

2. Han stod uppstallad på en ridklubb i närheten, och jag red tre gånger i ridhus, innan vi lånade hem honom. En vecka senare skrev vi köpekontrakt.

3. Det gjordes ingen. Han var lite av en chansning från vår sida, men så var han inte så dyr heller. Dessutom hade jag ridit honom i två veckor utan att de minsta fel visat sig, och så mycket mer svar ger inte en gårdsbesiktning.

4. Vi hyr hela stallet med tre boxar + spiltbox inkl. vatten, el och stor hage för 400 :-/månad. All skötsel, foder osv fixar vi i familjen själva.

5. På sommaren var fjärde vecka, hans hovar växer mycket då. Nu på vintern knappt var åttonde, står helt still i växten. Först när skorna blir slitna vi får ringa ut hovis.

6. Ja, om det är snö eller halt. Våra får också vara broddade fram i hagen. Visst, det är en risk att de tramapr sig, men då de springer en del tycker vi att halrisken är större.

7. Beror på vädret. En fin vinterdag ca halv sju -> nio, om vi inte rider, då blir det lite tidigare. Dåligt väder går de in kanske vid sex.
Sommartid vill vi helst ha dem ute dygnet om, men ibland får det stå inne några timmar pga regn eller knottattacker.

8. Friheten. Att kunna styra själv. Se hästen utveckals och själv få glädje av det.

Kramar!
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Varmblods travare, 8 år i år, E: Lillis Frisäng U: Fröken Paula, Fortfarande under utbildning skulle klara en LC dressyr förmodligen.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Provred inte eftersom det inte fanns någon utrustning och ingen visste hur mycket eller lite han var riden.

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
INgen aning jag gjorde ingen sådan :o

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Jag betalar 800 kr i månaden för lösdrifts plats och fri tillgång på silage.

5. Hur ofta skor du din häst?
Han skos var tionde vecka ungefär.

6. Broddar du på vintern?
Är det snö så tar vi helt enkelt av skorna och han går barfota

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Han går på lösdrift så han är ute jämt

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Oj jättesvår fråga. Men jag tycker att det absolut bästa är att jag kan göra som jag vill med honom om man jämför med tex medryttare eller ridskolans hsätar. Det mesta är faktiskt roligare när jag vet att han är min. :love:
 
Sv: Frågor inför ev. framtida hästköp!

1. Vad har du för häst (Ras/ålder/stam/utbildning m.m.)?
Den hästen jag har köpt är ett arabiskt fullblod, e:Pargos - Ue: Embargo,
17 år gammal och är enbart en skogshäst efter flera sjukdomar.

2. Hur gick det till när du provred din häst?
Hade kollat på ganska många och nästan gett upp då mamma hitta en annons på en arab långt ute i skogarna.
Åkte dit och fann min skatt stående i en av boxarna.
Kärlek vid första ögonkastet :love:..

3. Hur går en veterinärbesiktning till?
Det minns jag ej då jag enbart var 11 år.

4. Vad ingår i din stallhyra och hur mycket betalar du?
Allt ingår förutom mockning - betalar 2 150:- för henne.

5. Hur ofta skor du din häst?
Var 6 till 8 vecka..

6. Broddar du på vintern?
Jag måste eftersom vi har asfalt ut till hagarna = väldigt halt.

7. Hur många timmar/dygn är din häst ute i hagen på sommaren resp. vintern?
Sommaren = dygnet runt
Vintern = 8 - ca 16

8. Och sist, men inte minst: Vad är det bästa med att ha en egen häst?
Mina hästar är som mina bästa vänner, är en obeskrivlig lycka att vara med dem.
 

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: ridelev
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 161
Senast: tanten
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 335
Senast: a1agnlju
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp