Frågor att ställa till uppfödaren?

Calazirya

Trådstartare
Nu är det så att jag tänkt ringa runt till några uppfödare för rasen som vi intresserat oss för.
Nämligen Grand Danois.

Men det var 8 år sedan jag sist pratade med en uppfödare.
Behöver lite tips på nyttiga och smarta frågor.

Frågor som man bör ställa etc..

Så hjälp mig nu kära bukemänniskor.

Berätta lite om dig själv och sen kanske de frågar nån fråga och då blir det lättare att prata och fråga saker eftersom jag kan tänka mig att varje uppfödare vill att valpköparen är instuderad på rasen så den första frågan de får inte är tex "hur stora blir de som vuxna"

Det är kanske inte är till så mkt hjälp men jag försökte iaf :D

Jo så lång kommer jag också..

Men jag tänkte mer på "viktiga" frågor som man inte skall glömma att ta upp.

Jag har själv GD.

Jag tycker att det är viktigt att föräldrarna och även högre upp är friska vad gäller t.ex höfleder. Det gäller ju självklart alla raser!
Personligen lägger jag även vikt vid att uppfödaren av GD är noga med att inte blanda färgerna. Att de ser långsiktigt på sin avel och inte bara den kullen och sedan snabba pengar.
I mina ögon skall valpköparen bli utvald att få lov att köpa en valp och inte tvärt om. Dvs att uppfödaren har lite krav på mig som valpköpare och inte säljer till vem som helst.
Det är positivt för mig om jag kan träffa färäldrarna till kullen och även andra hundar som är halv eller hel syskon.
Jag värdesätter högt det stödet jag får av vår uppfödare även nu när Nova är 1år. Jag behöver aldrig känna mig dum att ringa om världens simplaste fråga. Hon hjälper oss även mycket med utställnings-biten.
Hon är självklart med i både SKK och SGDK.

Ja du, vad svårt det var att formulera sig och få med allt... Viktigast för mig är nog ändå att prata med många. Ring flera uppfödare och prata prata prata!
Du får tips och råd och till slut har du hittat den du litar på och vill köpa din hund av.
Ta god tid på dig!!!
Stor lycka till och grattis till ett superbt val av ras!
Christin

Jag har ju också GD och det JAG tyckte var viktigt var att föräldrarna, och så långt bak som jag sen kunde få veta, var friska och utan HD/AD. Jag kollade också efter långlivade släktingar. Jag vill inte ha en hund med släktingar som levt till 6-8 års åldern helst.. Min hunds mormor vart 10½ år gammal, mormors mormor vart nästan 12 år. Jag minns inte alla åldrarna nu, men jag vet att dom flesta levde ganska så länge :)

Det är vad som är viktigast för mig. Det och att jag kan lita till 100% på min uppfödare! Friska hundar, bra hundhållning, bra och trevliga uppfödare..

Ska du ha en till utställning ska du nog också kolla hur uppfödarens tidigare hundar gått i ringen, stamtavlan bakom valpen, om du får hjälp med utställning och så vidare :)

Som ovan skrev, så titta på föräldrar, halv/helsyskon och försök träffa dem och bilda dig en uppfattning om dem. Be om att få titta på HD AD och ev. MH och se att allt är som det ska. Hör dig för om du kan få kontakt med andra valpköpare från uppfödaren och hör om de är nöjda med "sin" uppfödare och sin hund.

Det finns massor att fråga om men de flesta frågor dyker upp när man antingen ringer eller träffar uppfödaren. Några frågor brukar också dyka upp när man pratat färdig, men skriv ner dessa frågor och ställ dem vid senare tillfälle.

Lycka till!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 898
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA