Frågor ang registrering

Modest

Trådstartare
Jag kikar en del på adoptionshundar (från t ex Hundstallet) och majoriteten är ju blandraser. Det finns dock en del renrasiga men de är ofta oregistrerade.

Varför är en renrasig hund oregistrerad?
Vad innebär registrering i praktiken?
Är det möjligt att registrera hunden som vuxen och vilka fördelar finns isf med att registrera vid ev köp?

Har absolut inga avelsambitioner utan frågorna är snarare ställda utifrån perspektivet träning/tävling.

Jag följer några trådar här på hund och förstår ju att renrasigt är bäst om man t ex har väl definierade tränings-, tävlings- eller avelsmål. Jag skulle aldrig köpa en blandrasvalp men som första hund skulle jag kunna tänka mig att adoptera en äldre hund. Dels för att dess egenskaper är kända (och jag tänker då att ev blandras spelar mindre roll), dels för att "känna på" hur det är att ha hund och kunna prova på olika aktiviteter/grenar inför ett ev senare valpköp. Resonerar jag helt tokigt?

Du kan ansöka om tävlingslicens på en oreggad hund, men inte registrera den :)

En registrering innebär i praktiken att hunden är bevisat renrasig i flera led (minst 3? 5?).
Renrasiga hundar kan vara oreggade antingen för att de faktiskt inte är renrasiga (vilket nog är rätt vanligt) eller för att föräldrakombinationen inte uppfyller kraven för registrering, t ex att de inte är hälsotestade eller att de inte har gått MH. Det är inte alla raser som har krav för registrering, mer än att de är bevisat renrasiga då.

Jag kikar en del på adoptionshundar (från t ex Hundstallet) och majoriteten är ju blandraser. Det finns dock en del renrasiga men de är ofta oregistrerade.

Är det möjligt att registrera hunden som vuxen och vilka fördelar finns isf med att registrera vid ev köp?

Har absolut inga avelsambitioner utan frågorna är snarare ställda utifrån perspektivet träning/tävling.

Jag följer några trådar här på hund och förstår ju att renrasigt är bäst om man t ex har väl definierade tränings-, tävlings- eller avelsmål. Jag skulle aldrig köpa en blandrasvalp men som första hund skulle jag kunna tänka mig att adoptera en äldre hund. Dels för att dess egenskaper är kända (och jag tänker då att ev blandras spelar mindre roll), dels för att "känna på" hur det är att ha hund och kunna prova på olika aktiviteter/grenar inför ett ev senare valpköp. Resonerar jag helt tokigt?
Jag tycker inte att du resonerar tokigt! Det enda du ska vara beredd på om du köper en omplacering via tex hundstallet är att det inte sällan kan bli svårare och jobbigare än med en valp. Visst vet du vad du får med en vuxen hund, men du får också med hundens bagage som inte alltid är lätt att handskas med (beroende på hur hunden levt tidigare) och när hunden bott in sig ordentligt så kan nya sidor visa sig.

Har du tur blir omplaceringen lättare och mer fantastisk än väntat (så blev det för mig med min nu äldsta tik :love: ). Har du otur blir det jobbigare.

Jag vill inte på något vis avskräcka från att ta en omplacering, mer bara påminna om att det är viktigt att vara noggrann med valet av hund även där.

Svar på frågan "varför är en renrasig oregistrerad":
- Föräldrardjuren kanske inte uppfyller rasens hälsokrav.
- Uppfödaren har brutit mot någon av SKKs regler.
- Föräldrardjuren är inte registrerade.
- Föräldrardjuren kanske ser renrasiga ut men är blandraser.
-Uppfödaren var lat eller snål.
- Uppfödaren kanske inte betalade hanhundsägaren språngavgiften så den vägrade skriva på pappren.
- Om det är bruksras kanske någon av föräldrarna sakna känd mental status.

Finns säkert fler anledningar till varför man inte reggar en påstådd renras.

Jag tycker inte att du resonerar tokigt! Det enda du ska vara beredd på om du köper en omplacering via tex hundstallet är att det inte sällan kan bli svårare och jobbigare än med en valp. Visst vet du vad du får med en vuxen hund, men du får också med hundens bagage som inte alltid är lätt att handskas med (beroende på hur hunden levt tidigare) och när hunden bott in sig ordentligt så kan nya sidor visa sig.

Har du tur blir omplaceringen lättare och mer fantastisk än väntat (så blev det för mig med min nu äldsta tik :love: ). Har du otur blir det jobbigare.

Jag vill inte på något vis avskräcka från att ta en omplacering, mer bara påminna om att det är viktigt att vara noggrann med valet av hund även där.

Tack för klokt svar! Jag förstår helt vad du menar, även om jag nog får erkänna att jag har ganska stor tilltro till t ex Hundstallets personal vad gäller att hitta rätt hem till rätt hund. Dvs jag tänker att om jag är ärlig med min oerfarenhet och vilket hem jag kan erbjuda så borde det reda ut sig. Men ska definitivt ha din tanke i bakhuvudet såklart :up:

Svar på frågan "varför är en renrasig oregistrerad":
- Föräldrardjuren kanske inte uppfyller rasens hälsokrav.
- Uppfödaren har brutit mot någon av SKKs regler.
- Föräldrardjuren är inte registrerade.
- Föräldrardjuren kanske ser renrasiga ut men är blandraser.
-Uppfödaren var lat eller snål.
- Uppfödaren kanske inte betalade hanhundsägaren språngavgiften så den vägrade skriva på pappren.
- Om det är bruksras kanske någon av föräldrarna sakna känd mental status.

Finns säkert fler anledningar till varför man inte reggar en påstådd renras.
Fulimport är nog en vanlig orsak skulle jag tro.

Här finns lite info:

https://www.skk.se/sv/hundagande/din-hund-inom-skk/registrering-avregistrering/

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ndregistret.4.207049b811dd8a513dc8000442.html

Om föräldern är avelsspärrad får väl inte avkommor registreras? Som ett ytterligare exempel.
Exakt. Och den spärren beror ofta på ohälsa. Något man inte vill köpa hund ifrån.
Såg något så sjukt nu när vi letade hane. Han hade ett antal reggade kullar efter sig (privatägd) och så hade han en kull på avelsdata inom parantes. Jag klickade in på kullen och där stod "avelspärrad. Förälder ED-belastad"
Detta tyckte jag var skitkonstigt då alla uppfldare i min ras vet att det krävs Ua för att få regga avkommorna och kenneln som tagit kullen är känd och räknas till de bättre. Så jag gick in på tikens veterinärdata. Röntgad strax efter året med ED1.
Omröntgad vid 4 års ålder ich fortfarande ED1. SEN gör man parningen :confused:

Exakt. Och den spärren beror ofta på ohälsa. Något man inte vill köpa hund ifrån.
Såg något så sjukt nu när vi letade hane. Han hade ett antal reggade kullar efter sig (privatägd) och så hade han en kull på avelsdata inom parantes. Jag klickade in på kullen och där stod "avelspärrad. Förälder ED-belastad"
Detta tyckte jag var skitkonstigt då alla uppfldare i min ras vet att det krävs Ua för att få regga avkommorna och kenneln som tagit kullen är känd och räknas till de bättre. Så jag gick in på tikens veterinärdata. Röntgad strax efter året med ED1.
Omröntgad vid 4 års ålder ich fortfarande ED1. SEN gör man parningen :confused:

Men fy :crazy:

Som generell tumme vad gäller tävlingar:
*Tävling som benämns prov, t.ex. lure coursing (kapplöpning), viltspår, bruksgrenarna. Hunden måste vara registrerad (=bevisat renrasig) för att delta. När det gäller LC måste den dessutom tillhöra vissa raser.
*Tävling som benämns tävling, agility, rallylydnad och nosework. Blandisar får delta men kan kanske inte få titlar.
Är det någon gren som speciellt intresserar dig - läs reglementet som du hittar via SKK eller Brukshundsklubben.

Som generell tumme vad gäller träningar:
En hyfsat trevlig person med en hyfsat trevlig hund brukar vara hyfsat välkommen i de flesta fall oavsett. Undantaget kan vara tävlingsinriktad träning inom grenar där en blandis/oreggad inte får delta - där brukar tävlingsekipage ha förtur.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
T
Övr. Hund Vet om att det finns så många otroligt duktiga rottisägare och rottisfantaster här ute på buke som säkert kan svara på några av mina...
Svar
5
· Visningar
1 847
Senast: PIRU
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka