Frågor ang. irländsk import

Music_iN_my_heart

Trådstartare
Hej!

Vet inte vad som hände med mina andra tråd den typ försvann, fick ett svar i alla fall! :confused:

Men nu har jag en annan fråga! :idea:

Hur är hästarna ni importerat från irland i temperament osv? :)

Sv: Frågor ang. irländsk import

Min är en ganska nervig historia även fast hon har blivit mycket tryggare med åren.
Otroligt lätt att hantera på marken, men väldigt het att rida och blir lätt stressad.

Kan väl säga att det är en vaken häst som inte är någon nybörjarhäst. Sen är hon väldigt egen och gillar inte nya människor. Med andra hästar kan hon vara en surkärring och hon håller sig ofta på sin kant, men är ranghög.

Korta drag om temperamentet på min tant;)

här där jag jobbar har jag sett måååånga irländare, ägarna åker och importerar in själva. De mesta som jag har sett är väldigt positiva hästar, hoppglada, pigga och allmänt trevliga och sociala. Irländarna rider med allmänt med mycket ben och lite hand och dom burkar väl inte vara särskilt genom ridna när dom kommer hit (dressyrmässigt) men hoppa kan dom alltid ;)
Sen är de alltid olika individer emellan, men jag skulle aldrig tveka på att köpa en irländsk imp!

Min egenimporterade ISH är otroligt snäll och lätthanterad, het att rida, bussig att rida ut på - går överallt - och hoppar hus. Han är ingen nybörjarhäst, men vinner man hans hjärta går han genom eld för en.

Jag ska aldrig köpa något annat än irländska hästar igen. :bow:

Jag är så sugen på att köpa en Irländsk ponny så skriv mer om skillnader mellan de irländska och andra! :)

Får man mer ponny för pengarna om man köper en irländare eller får man ungefär samma nivå hoppmässigt om man köper svensk, tysk eller holländsk?

Snälla ni med erfarenhet, dela med er!

Det är ju svårt att generalisera och säga att alla Irländare är si eller så utan det beror ju mycket på individen ifråga.

Köper du irlänskt, tyskt eller svenskt i Sverige så upplever jag att man får ungefär samma för sina pengar. Köper man tyskt i Tyskland kan man få mer för sina pengar, likadant om du köper irlänskt på Irland (överlag upplever jag irländare som mindre dressyr utbildade men det är ju en generalisering). Men då måste man ju alltid räkna med att det kostar en del att ta hem.

Jag skulle säga att färdiga, kvalitets hästar har ungefär samma pris idag som förut men t.ex unghästar är mycket billigare idag än för ett par år sedan oavsett vart du köper dem.

Tack för svaren!

Jag har planerat att ta hem en storhäst direkt från Irland.
Priset för att få hästen transporterad till Sverige låg på 700 euro (6500 SEK ungefär), tycker det är helt okej.

Jag har några irländare i min umgängeskrets och de skulle jag beskriva på samman sätt som ni beskrivit era.

Tycker det verkar härliga hästar med power.

Var hittar ni hästarna ni importerat?
Är lite sugen på att importera något "hunteraktigt" från Irland men var hittar man hästarna?

Tack för svaren!

Jag har planerat att ta hem en storhäst direkt från Irland.
Priset för att få hästen transporterad till Sverige låg på 700 euro (6500 SEK ungefär), tycker det är helt okej.

Jag har några irländare i min umgängeskrets och de skulle jag beskriva på samman sätt som ni beskrivit era.

Tycker det verkar härliga hästar med power.

Har aldrig importerat till mig själv, men hittat många lektionshästar från just Irland. Jag skulle säga att de ofta är mycket lätta att ha att göra med, både ponnysar och Hunters. Snälla att hantera, modiga ute i terräng utan att hetsa. Jag har väldigt positiv bild av irländska hästar faktiskt. Vana vid folk, vana vid att ridas mycket ute, vana vid högre tempo men lydiga.

Folk jag vet åker ner till Irland på auktioner. Då får dom en katalog (eller liknande) innan, kollar ut några hästar, åker ner, sen är de lite provridning (man får se någon rida dom eller prova en kort sväng själv) någon dag innan och så håller auktionen på i några dagar, beroende på hur stor auktion. Dock när de är auktion ska man inte sikta på dom allra billigaste, dom kan vara riktigt billiga men de finns också en anledning. Men folk jag vet som åker ner har ett otroligt bra häst öga, skulle nog aldrig våga åka ner själv och köpa bara sådär, skulle sikta på att få hjälp av någon som verkligen kan då de även finns mycket dåligt också (inte så konstig, de finns ju överallt)

jag gör som i sverige åker, tittar och ev. provrider.. det finns ju också stora försäljningsstall. googla alt. köp hästtidning på plats!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix