Frågetråd!

Rosett

Trådstartare
En tråd för frågor av alla de slag, stort som smått, intressant och ointressant. Fråga och någon svarar!

Jag börjar! :D

I brittisk engelska hörs ibland ett tyst r efter namn. T.ex. "Anna(r)". Varför är det så?

Det kallas intrusive eller linking r tror jag och slängs in mellan ord som slutar på vokal och ett som börjar på vokal. Alla engelskskpråkiga gör det inte, utan det beror på varifrån du kommer. Det är inte ett tyst r, utan tvärtom ett r som hörs för att länka ihop orden. Det följer inte bara namn utan även andra ord (law-r and order till exempel).

Tror det helt enkelt är för att få mer flow i språket.

Och ja, det är inte i brittisk engelska generellt man talar så utan vad jag förstått det mer i Wales och delar av England. Och så klart, även i delar av andra engelskspråkiga länder.

Jag ska ta Primolut-Nor för att skjuta på mensen några dagar. Det är okul att få den när jag är i Nyköping (så handikappande att springa på dass hela tiden och inte har jag tillgång till tvättmaskin om olyckor händer, för det GÖR det givetvis när det är som olägligast...) så jag fick utskrivet det här, men nu funderar jag på två saker:

1. De ska ju börja tas senast tre dagar innan (4 för mig enligt min läkare) och det är ju mitt under den tiden mitt humör är pissigt. Kommer man skjuta på humöret också samtidigt som mensen? Det vore ju ascoolt! :D

2. Jag ska ta tabletterna i 10 dagar allt som allt. jag hann inte fråga läkaren om varför, för hästens läkare stod på gårdsplan när min läkare ringde mig, är det någon som vet varför jag inte kan avbryta när jag inte behöver skjuta på mensen mer?

Lite irriterad är jag allt då jag fick veta senare att denna medicinen krockar med min epilepsimedicin. Glömde läkaren kolla min journal eller... :meh: så nu väntar jag på svar via Mina Vårdkontakter från min neurolog, men har börjat med tabletterna trots att jag inte fått svar ännu. :angel:

Sådan här tråd har jag väntat på! Jag har som bekant många olika frågor allt som oftast, frågor som folk vanligt vis himlar med ögonen åt :eek::o

Och ja, det är inte i brittisk engelska generellt man talar så utan vad jag förstått det mer i Wales och delar av England. Och så klart, även i delar av andra engelskspråkiga länder.

Särskilt de engelskspråkiga länderna på södra halvklotet, då främst Sydafrika, Australien och Nya Zeeland :) Jag skulle säga att man gör det i nästan alla områden i UK också, kan inte komma på någonstans där man inte gör det. Det flyter ju faktiskt bättre.

Jag filosoferade lite runt detta nu och tänker som koppling på att vi i Sverige ofta droppar bokstäver, som att vi oftast inte uttalar "t" i "det", då det flyter bättre att säga "De är de ju" än "Det är det ju".

Jag skulle säga att man gör det i nästan alla områden i UK också, kan inte komma på någonstans där man inte gör det. Det flyter ju faktiskt bättre.
Ja, jag har noll koll egentligen, det är bara vad jag fått för mig. Gjorde en snabbgoogling nu och Wikipedia håller med men det behöver ju absolut inte stämma.

Att det är även utanför UK har jag dock koll på :).

Lite irriterad är jag allt då jag fick veta senare att denna medicinen krockar med min epilepsimedicin. Glömde läkaren kolla min journal eller... :meh: så nu väntar jag på svar via Mina Vårdkontakter från min neurolog, men har börjat med tabletterna trots att jag inte fått svar ännu. :angel:

Man undrar ju ibland...! Om jag var du skulle jag ringa 1177, faktiskt, för jag är så livrädd för att min epilepsimedicin ska slås ut.

Ibland undrar man lite över det där med journaler, det har hänt flera gånger att behandlande läkare inte har kollat min journal och det är ju inte alltid så lyckat vid förskrivning.

Man undrar ju ibland...! Om jag var du skulle jag ringa 1177, faktiskt, för jag är så livrädd för att min epilepsimedicin ska slås ut.

Ibland undrar man lite över det där med journaler, det har hänt flera gånger att behandlande läkare inte har kollat min journal och det är ju inte alltid så lyckat vid förskrivning.
Nej, alltså, jag tog för givet att de kollar journaler innan de skriver ut något.

Men jag tycker inte om att ringa ju, vill inte :(

Jag har en hård kant under en nagel, vad beror det på? Är det måntro en extra nagel under nageln? :confused:

Ja det kan man och då får man ont i magen för vattenmelonen binder vatten, har jag "hört".

Och jag har hört att det snarare är vattendrivande. Består av 92% vatten och resten socker (typ, säkert något annat bôs också) så det borde inte finnas något särskilt vattenbindande där.

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 905
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
4 040
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar