Fråga om travbett

Pazuzu

Trådstartare
Nu är jag inte särskilt väl bevandrad inom travsporten, men eftersom jag samlar på bett har jag några travbett i samlingen. Ett av dessa bett har mystiska "öglor" på skänklarna. Är det någon kunnig här inne som vet vad de har för funktion? Har det något med uppkäkning att göra? *gissar vilt*

bett1ta0.jpg

Sv: Fråga om travbett

har jag faktiskt aldrig sett förr... hmm undrar vad de kan vara?? finns säkert nån som har en bra förklaring!!:)

Det är lika ringar på både pelham och kandarbetten. Man kan sätta en kedja där, för att hålla skänklarna på plats. Skänklarna på detta bettet är någt längre än på ett vanligt.

Jo, att det finns ringar för skumrem på kandar- och pelhambett vet jag, men jag hade inte en tanke på att det kunde vara så med det här travbettet.;) Tack för hjälpen!

Det är lika ringar på både pelham och kandarbetten. Man kan sätta en kedja där, för att hålla skänklarna på plats. Skänklarna på detta bettet är någt längre än på ett vanligt.

men vad gör en kedja för nyttja på ett sådan bett?? på ett kandar och pellham är det ju för att man får trycket genom hävstången - här finns ju ingen som helst hävstång...
och varför skulle inte skänklarna ligga på plats?? jag har aldrig varit med om att man behöver stadga dom på nått sätt. omd et är så att dem hamnar i munnen annvänder man väl ett ringbett eller sätter på gummiförlägningar??

Jag tror inte att det där är något "travbett" utan ett körbett! Fråga inne på körning så är det säkert någon som har sett det användas! :D

Kedja eller rem - på vissa gammaldags bett finns en stång i stället - för att hindra de långa skänklarna att fastna i något - seldon eller annat som hästen exempelvis kan klia sig på - finns på både kör - och ridbett.

Kedja eller rem - på vissa gammaldags bett finns en stång i stället - för att hindra de långa skänklarna att fastna i något - seldon eller annat som hästen exempelvis kan klia sig på - finns på både kör - och ridbett.

men även om man har kedja eller rem så kan ju skänkeln kila fast i saker ändå. den hindrar ju ingenting från det.. :smirk:

Vilket mysterium det här blev!;)

Jag är tveksam till att det skulle vara ett körbett (alltså ej travrelaterat) då det i övrigt ser ut som ett travbett (och säljaren uppgav att det var det), men man vet ju aldrig iofs...

Om det hjälper något är bettet av märket Kangaroo, och är gjort i en koppar/nickellegering med samma namn. Jag har två andra bett, travbett, som jag fick tag på samtidigt som bettet vi pratar om:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/04110000-04119999/640x480/4116743.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/04110000-04119999/640x480/4116741.jpg?0

Det första av dem har ju liknande skänklar, men saknar öglorna.

Vilket mysterium det här blev!;)

Jag är tveksam till att det skulle vara ett körbett (alltså ej travrelaterat) då det i övrigt ser ut som ett travbett (och säljaren uppgav att det var det), men man vet ju aldrig iofs...

jag tror jag vet!!! jag tror att om man har en jättehet häst så kan man sätta fast osynliga tömmar(eftersom hävstång inte tillåts i reglementet) i ögglorna så - vips - har man ett pelham!! så orkar man hålla hästen mycket bättre!! :angel:

mysteriet är löst!! :idea: (jag har osynliga tömmar till salu om du vill köpa - dom e dyra, men bra!!);)

Jo, att det finns på pelham- och kandarstänger visste jag redan (som jag skrivit några inlägg upp), men om öglorna har just den funktionen på travbettet jag inte fått någon riktigt klarhet i än.

Senast ändrad:

Kanske är de till för att fästa någon slags "skumrem", som då skulle ha ungefär samma funktion som "looparna" man använder till fulmerbett? Men eftersom dessa inte har någon "övre parerstång" så får man använda en rem istället?

-gissar vilt-

Det som vi kallar travbett, det vill säga bett med parerstag har jag sett att det används ganska mycket inom galopp i Frankrike också. Såg att dina bett var tillverkade i England och de kanske används inom galoppen där också! Är det någon som vet?

*kl*

Jag hittade bilden nedan i min "bettbibel", så nu är mysteriet löst och som många sade så är öglorna till för en skumrem:

9466187.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 480
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: valy
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 564
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård