fråga om stallplats

I

indigo95

Hej jag ska ev flytta kusen till ett annat stall pga att jag eller hästen inte trivs.
I de stallet jag hittat så är de en kallhyra på 1900kr
fri tillgång på ridhus och 2 ridbanor ute , en normalstor och en STOR..
de finns att köpa hö och hösilage till normala prisen. de finns också spån, torv, och halm att köpa på gården.
Krafft groov, grund, havre och betfor finns också att köpa till..
Hjälper man till med fodringar och in o utsläpp så kan man sänka hyran. Alltså desto mer du hjälper till desto billigare blir de.
Rutiner hästarna fodras kl 07,00 därefter åker dom ut sen så kommer dom in kl 16,00 och får mat igen. sen är de kvällsmat kl 21,00. man får själv bestämma om hästen ska gå själv i hagen eller med andra.
hagarna är ok inte super men dom duger.
Tyvärr inget sommarbete.
Ridvägar är också ok men de kunde varit bättre.

stallet ligger kanske 3 km från dit jag ska flytta vilket är nära och behändigt. men är lite dyrt för min plånbok egentligen men jag tycker att man får rätt mkt för pengarna ändå. man får ju prioritera sina utgifter;).

vad tycker ni är stallplatsen värd att satsa på?????

I mina öron tycker jag att den varkar bra ,jag hade gärna sett iof att dom varit ute lite längre men men.
sen som jag sa innan lite mkt pengar men vad gör man?

ha de bäst alla bukare

Sv: fråga om stallplats

Den totala kostnaden kommer ju att bero på dels hur mycket du hjälper till och dels på hur foder/strö det går till din häst. Så det är svårt att säga om det är dyrt eller inte.
Om jag utgår två av mina hästar som har väldigt olika behov. Så nr 1 hade säkert varit väldigt prisvärd att hålla i det nya stallet. Han är mycket lätt fodrad och väldigt renlig i boxen. Häst nr 2 som är extremt svår fodrad och äter kollosala mängder foder och är en riktigt kladdefia i boxen hade blívit väldigt dyr att ha där.

Jag hade aldrig tagit den platsen. För dyrt för det första men bra hagar är A och O. Vad gäller sommarbete undrar jag då - om ni då flyttar hästen till ett bete under sommarmånaderna, måste ni då betala kallhyra på 1900:- för att få behålla stallplatsen? Sjukt dyrt isf skulle jag tycka.

Så fungerar det där vi står nu (kallhyra på 1200). Måste säga att det du beskriver skulle kunna vara just vårt stall. Dåliga hagar, två ridbanor (en stor en normal), ridhus, foder att köpa på gården (dock till överpris). Vi blev inte långvariga i detta stall, flyttar nästa vecka. Vi har dock stått på lösdrift så vi har haft lite bättre pris än de som står installade med sina hästar. Där slutar det på 2500:- PLUS mat. :smirk: Men då är det anställda som sköter utfodringar, täckesbyten etc.

Själv bor jag norr om sthlm. Kanske är det annat om man bor mitt inne i stan. Men jag hade inte ställt mig där. :cool:

Så fungerar det där vi står nu (kallhyra på 1200). Måste säga att det du beskriver skulle kunna vara just vårt stall. Dåliga hagar, två ridbanor (en stor en normal), ridhus, foder att köpa på gården (dock till överpris). Vi blev inte långvariga i detta stall, flyttar nästa vecka. Vi har dock stått på lösdrift så vi har haft lite bättre pris än de som står installade med sina hästar. Där slutar det på 2500:- PLUS mat. :smirk: Men då är det anställda som sköter utfodringar, täckesbyten etc.

Hur kan man tycka att detta är dyrt!? Vad tror du att det kostar att ha anställda som sköter servicen!? Ska dessa jobba för ingenting eller svart, inte undra på att hästskötare är underbetalda, ingen värdesätter ju deras arbete?! Och en kallhyra på 1200:- för box, 2 ridbanor och ridhus är billigt tycker jag! Sedan så ska det ju räknas in moms i detta åxå, vilket gör att det går bort en slant till "farbror staten"!

Nej, fler borde få prova på rollen som stallägare så att de kommer i fas med verkligheten!

Kicki :)

Håller med ovanstående om att priserna har säkert sin grund, stall är inte billiga att driva!
Däremot - ingen mat mellan 0700 och 1600?
Och hagarna och lite utevistelse hade jag sett som ett stort minus...

det ar bara du som kan bestamma om det ar bra for dig :)
men om du kan betala det priset sa later stallet helt ok....
det ar ju inte billigt men tank pa allt du far i priset...:angel:
manniskor glommer garna bort hur mycket det kostar for stallagarna att underhalla anlaggningarna...:smirk:
mvh angelika ...som inte ar rik, men som vet att saker kostar och ibland far man betala...

Senast ändrad av en moderator:

:banana:

åk ditt några gånger innan du bestämmer och se sen vilket fodder och dyligt stallet har och ställ järna VILKET NÄRING DET ÄR PÅ FODRET det kan vara jätte bra fråga också om det går sjukdommar eller inte

Får dom ingen lunch ute i hagen under dagen?

Jag tycker att det blir lite långt tid utan mat annars, 7 - 16.
Och dom lär ju inte hinna äta så där jättemycket hö på morgonen innan utsläppet heller?

Jag hade nog letat vidare efter ett stall med bättre hagar och ridvägar. Men är det viktigt för dig med bra träningsmöjligheter och ridhus så kanske det är värt pengarna?

Som inackorderad kvittar det om personen som sköter hästarna är anställd eller om det är stallägaren som gör det. Därav är det inte av värde för mig att ha anställd personal och alltså inget som jag vill sitta och betala extra pengar för. Jag anser att man får för lite för pengarna det TS beskriver. Sen om det är ett måste för att det ska gå runt kan jag tänka mig men jag hade aldrig valt att ställa min häst där för att främja deras verksamhet. Jag ställer hästen där det passar mig i pris och tillgång. Dessutom undrar jag hur många inackorderingsstall som faktiskt går runt eller har en inkomst som kan betala lön åt anställda. Det är sällan lönsamt, om man ska ha en hyra som är vettig. Jag kan därför inte förstå hur man kan anställa folk till en sådan verksamhet.

Men men, det är ovesentligt egentligen. Själv är jag INTE villig att betala flera hundra kronor extra i månaden för att stallägaren ska kunna anställa folk. Då ställer jag mig hellre i ett stall där stallägaren själv sköter stallet och hästarna, eller där det är kollektivt.

Man värdesätter saker olika.

Som inackorderad kvittar det om personen som sköter hästarna är anställd eller om det är stallägaren som gör det. Därav är det inte av värde för mig att ha anställd personal och alltså inget som jag vill sitta och betala extra pengar för. Jag anser att man får för lite för pengarna det TS beskriver. Sen om det är ett måste för att det ska gå runt kan jag tänka mig men jag hade aldrig valt att ställa min häst där för att främja deras verksamhet. Jag ställer hästen där det passar mig i pris och tillgång. Dessutom undrar jag hur många inackorderingsstall som faktiskt går runt eller har en inkomst som kan betala lön åt anställda. Det är sällan lönsamt, om man ska ha en hyra som är vettig. Jag kan därför inte förstå hur man kan anställa folk till en sådan verksamhet.

Men men, det är ovesentligt egentligen. Själv är jag INTE villig att betala flera hundra kronor extra i månaden för att stallägaren ska kunna anställa folk. Då ställer jag mig hellre i ett stall där stallägaren själv sköter stallet och hästarna, eller där det är kollektivt.

Man värdesätter saker olika.

Nu har ju dygnet bara 24 timmar och som stallägare hinner man ju inte vara överallt! Så att det kvittar för dig är inte det samma som att det kvittar för stallägaren, den personen kanske precis som alla andra människor, inte vill jobba halvt ihjäl sig 7 dagar i veckan! :cool: Samt att även stallägare bör ju få lön som går att beskatta!? Stallägare är inte = slav! :cool:

Och om hästägare värdesatte det som görs och inser att lön måste folk ha så skulle det ju gå lättare att dra runt ett inackorderingsstall och slippa bedriva välgörenhet, för snålisar! Och en hyra som är vettig!? :crazy: För vem kan man undra!

Är så tacksam för mina hyresgäster som värdesätter mitt stall och mitt jobb samt INSER vad det kostar!! :bow:

Och en hyra som är vettig!? För vem kan man undra!
För MIG som kund såklart.

Jag vet hur det är att driva stall till viss del, och kan bara tänka mig hur det är att stå helt själv. Enormt mycket jobb, tid och pengar. Därför går det ju nätt och jämt runt också, för de allra flesta.

Vad man hinner och inte beror ju på hur stort man har. Men som kund värderar jag ett lågt pris före anställd personal. Och det har jag kunnat välja också, under hela min hästägartid. :bow: Och jag utgick i denna tråd från mig själv som kund. Jag hade inte valt ett stall med högre hyra endast för att det har personal anställd. Jag värdesätter andra saker i ett stall.

Men är inte den personen som gör jobbet värd att få betalt för det? Jag antar att du inte går back på det du jobbar med.....

Men vänta nu. Jag prtar inte om personens värde, jag pratar om att jag själv hellre väljer en hyra på 1200:- än en som kostar 1900:- om jag kan välja och om enda skillnaden mellan dessa är att det ena har anställd personal och det andra sköts av stallägaren. Jag pratar om vad jag önskar som hyresgäst, inget annat.

Och jag har aldrig nånsin varit nedvärderande åt någon pga hans anställning.

För MIG som kund såklart.

Jag vet hur det är att driva stall till viss del, och kan bara tänka mig hur det är att stå helt själv. Enormt mycket jobb, tid och pengar. Därför går det ju nätt och jämt runt också, för de allra flesta.

Vad man hinner och inte beror ju på hur stort man har. Men som kund värderar jag ett lågt pris före anställd personal. Och det har jag kunnat välja också, under hela min hästägartid. :bow: Och jag utgick i denna tråd från mig själv som kund. Jag hade inte valt ett stall med högre hyra endast för att det har personal anställd. Jag värdesätter andra saker i ett stall.

Men den hyra du tycker är vettig behöver ju inte vara skälig, den ska ju vara vettig för stallägaren åxå! Du säger att du som kund värderar lågt pris framför anställd personal, så stallägaren (som jag frågat i tidigare inlägg) behöver ingen skälig lön då!? Utan ska jobba med andras hästar bara för att vara snäll!? :crazy:

Det är ju en sak att man värdesätter andra saker. Men i ett tidigare inlägg så framgick det hur dyrt du tyckte at det var i det stall du stod nu för de som hade traditionell uppstallning.

Men vänta nu. Jag prtar inte om personens värde, jag pratar om att jag själv hellre väljer en hyra på 1200:- än en som kostar 1900:- om jag kan välja och om enda skillnaden mellan dessa är att det ena har anställd personal och det andra sköts av stallägaren. Jag pratar om vad jag önskar som hyresgäst, inget annat.

Och jag har aldrig nånsin varit nedvärderande åt någon pga hans anställning.

Men då pratar du ju personers värde! För uppenbarligen så ska ju stallägaren ha en lägre lön eller ingen lön alls eftersom du hellre väljer ett stall som sköts av stallägaren! :cool:

Jag håller med dig helt o fullt - satt o studerade annonser här i området i dag ( på stallplatser ) och förundras över hur folk får det att gå ihop ö h t!

Ex 1) Kallhyra 400kr/månaden - schema på ut/insläpp men i övrigt ingen stalltjänst. Stallet har 6 boxar. Ridbana, stora hagar samt 5 min t ridhus. HUR kan detta gå ihop:confused: De ska täcka slitage, vatten, el, underhåll av staket, hagar o ridbana.

Ex 2) Full service 1200 kr/mån. Ingår spån, hö samt kraftfoder + all annan service. Ridbana. Jag gjorde en snabb huvudräkning och dessa 1200 kr skulle inte ens täcka hö och kraftfoder för en stor häst! De arbetar alltså gratis + bjuder på ridbana o strö. Varför vill någon ö h t göra detta? De har ju ingen hjälp heller, med insläpp och utfodringar etc, så detta kan ju inte vara anledningen.

ÄVEN om en gård producerar eget hö och kanske halm så spelar detta ingen roll för där ligger ju också en arbetsinsats samt maskinkostnader + förlorad inkomst i och med att de annars skulle kunna sälja hö för 20-30 kr/bal beroende på kvalitet.

Själv har jag en liten hästgård, inget lantbruk - köper in allt foder o strö förutom hö, som vi själva kör in. Har räknat på det och kommer fram till att allt under 2000kr för storhäst, fullservice, är ren förlust. Vi har ändå ingen ridbana och inget ridhus...

Jag tycker det är mkt märkligt att hästfolk inte har bättre koll på vad saker o ting kostar - betalar mamma o pappa allting åt dem eller?

:bow: Ja man undrar ju verkligen! Verkar som om folk inte har en aning om vad saker och ting kostar. Eller så tycker de att det ska vara billigt enkom för att passa deras plånbok, att stallägaren går back spelar tydligen ingen roll! :crazy:

Men den hyra du tycker är vettig behöver ju inte vara skälig, den ska ju vara vettig för stallägaren åxå! Du säger att du som kund värderar lågt pris framför anställd personal, så stallägaren (som jag frågat i tidigare inlägg) behöver ingen skälig lön då!? Utan ska jobba med andras hästar bara för att vara snäll!?
Men vänta nu. Mitt jobb är värt vad det kostar för våra kunder. Om efterfrågan skulle sjunka och mitt jobb egentligen skulle kunna göras av ngn annan så skulle jag få sluta. Så är det ju. Jag kostar det folk vill betala för mig. Kunden kan välja mitt företag eller ett annat.

Det är ju en sak att man värdesätter andra saker. Men i ett tidigare inlägg så framgick det hur dyrt du tyckte at det var i det stall du stod nu för de som hade traditionell uppstallning.
Ja, det är helt sant. Jag tycker att det är mycket pengar för vad som finns att erbjuda. Om det finns kameror på marknaden för ett visst pris och någon säljer exakt samma kamera för 500:- mer för att de har 200 fler anställda på det företaget som behöver lön, så är det för mig oviktigt hur många som arbetar på företaget. Jag väljer att köpa kameran till det lägre priset. Inte av respektlöshet mot de anställa utan för att det ligger i mitt intresse. Så fungerar det för alla företag och verksamhete i världen. Man måste anpassa sina produkter och tjänster efter vad som ligger i kundens intresse. Eller hur?

Men då pratar du ju personers värde! För uppenbarligen så ska ju stallägaren ha en lägre lön eller ingen lön alls eftersom du hellre väljer ett stall som sköts av stallägaren!
För mig är det ovesentligt - som jag sa innan - vem som utför jobbet. Men ju lägre pris jag erbjuds desto intressantare blir det ju för mig. Om det finns ett billigt alternativ och ett dyrt så väljer jag självklart det billigare om det kan erbjuda samma sak. Eller hur tycker du att jag ska göra? Hur hade du gjort?

Ja man undrar ju verkligen! Verkar som om folk inte har en aning om vad saker och ting kostar. Eller så tycker de att det ska vara billigt enkom för att passa deras plånbok, att stallägaren går back spelar tydligen ingen roll!

Syftar du på mig så talar du utan fakta bakom det du säger. Men det ställer att jag helt går på mina EGNA intressen när jag köper en tjänst eller produkt. Det gäller i matbutiken, klädhandlingen och mitt djurintresse. Varför betala mer när man kan betala mindre? :crazy:

Frågan är ju vad du egentligen får för pengarna...VET du vad det är för foder o strö som din häst egentligen får och att det är i rätt mängder etc. Får du bra foder, strö o skötsel, bra stall o ridhus,ridbana för ett par hundra i månaden så har du en stallägare som BETALAR för att ha dig som inhyrd - bara att gratulera dig till detta!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka