Fråga om ord.

-Remont-

Trådstartare
Idag stötte jag på detta i skrift: Skogsfastighet i 2 välarronderadeskiften

Vad innebär välarronderadeskiften?
Finns det någonstans på nätet man kan läsa om t.ex. markpriser, vad som betecknas som olika marker, vad som t.ex. krävs för att göra om en mark till en annan: torrlägga, skog till "åker", åker till skog o.s.v.
Lite matnyttigt att ha i tankarna helt enkelt om mark.

Sv: Fråga om ord.

Ett skifte är ett sammahållet område med mark, 2 skiften innebär att marken inte ligger i direkt anslutning till varandra.

Välarronderad innebär vanligen att marken är sammanhållen och i anslutning till gården. En gård som har flera skiften varav några ligger långt från gården brukar t.ex. anses som dåligt arronderad.

När det gäller att ändra mark är jag mer osäker, det kanske går att hitta info hos Jordbruksverket. Torrlägga marker som är sankmarker idag tror jag inte man får göra med mindre än en smärre fight med myndigheterna eftersom man är rädd om de våtmarker som finns och gärna ser att nya anläggs eller tidigare torrlagda marker återställs. :)

Tidigare åkermark som planterats med skog bör inte vara så svårt att få göra, och man får också omvandla skog till skogsbete, men regelverket mer i detalj kan jag inte.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 384
Senast: Enya
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka