Fråga om fart och fysik!!

S

Sandra_L

Hur pass god fysik måste man ha? och hur tar allt detta med jockeyställningen en på rygg och knän? Sen undrar jag lite ang detta med farten.. Var ni rädda någong i början när ni red fort på bana..? Det går ju endå rätt fort så att säga och ramlar man så dör man väl typ.. :confused:

Sv: Fråga om fart och fysik!!

Jag kan ju inte svara exakt hur pass god fysik man har men det är bra om man är stark och har bra kondis. Det är väldigt krävande och mjölksyran kan komma krypande så att ha en hög smärttröskel är ingen nackdel direkt, man kan ju inte direkt hoppa av bara "för att man blir lite trött i benen".

Angående rygg och knän kan jag bara svara för mig själv. Jag har haft problem men knäna tidigare då jag spelade innebandy, då fick jag lätt ont i knän efter och under hård ansträngning. Då fick jag även ont i halsener och hälar.
När jag ridigt galopp har jag aldrig haft ont i knän, hälsener och hälar. Jag tror att det är för att när man står så ska man inte hänga i knäna och därför så belastas de inte.
Jag fick ofta ont i ryggen när jag började rida och jobba med galopp, de tror jag berodde på att jag inte var tränad så pass mycket som krävdes. Nu har jag väldigt sällan ont i ryggen, skulle vara efter man har lastat in hö på loftet osv.

Jag kan inte säga att jag varit rädd någon gång, snarare spänd och kanske lite nervös men inte rädd.
Visst, det går fort och man kan ramla av och skada sig men det kan man i vanlig ridning också. Jag känner bara till ett dödsfall då jockey ramlat av så det är ju inte så vanligt direkt.
Jag fick höra en gång att skillnaden mellan att gå omkull med en galopphäst och ridhäst är att när en galopphäst går omkull så rider du ju (offtast) kort och då så lixom flyger du iväg och från hästen. Medans om en ridhäst går omkull så rider du långt och flyger inte ifrån hästen, alltså finns det risk att du hamnar under hästen. Om det stämmer eller inte vet jag ej.

Det blev rätt långt men hoppas du fick svar på nånting.

Sv: Fråga om fart och fysik!!

Har haft dåliga knän sen tonåren och mitt vänster knä har blivit sämre av att hålla på med galoppen men inte pga ställningen man står i när man rider utan av alla "uppkastningar", önskar att jag hade haft lite mer "apa " i mig som de där från Chile och Argentina har..... :angel: Nu är det istället spånbalar som får hjälpa till ibland :o.

Annars är det ljumskar och axlar som brukar spöka på jockeys. Inte många av dem som stretchar efteråt heller, vilket kanske hade hjälpt lite med ljumskarna i alla fall, vet Dina gör det men hon är ju oxå gammal (allt är relativt ;))friidrottare, men hon har problem med dem i perioder ändå.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka