Sv: Fråga om fart och fysik!!
Jag kan ju inte svara exakt hur pass god fysik man har men det är bra om man är stark och har bra kondis. Det är väldigt krävande och mjölksyran kan komma krypande så att ha en hög smärttröskel är ingen nackdel direkt, man kan ju inte direkt hoppa av bara "för att man blir lite trött i benen".
Angående rygg och knän kan jag bara svara för mig själv. Jag har haft problem men knäna tidigare då jag spelade innebandy, då fick jag lätt ont i knän efter och under hård ansträngning. Då fick jag även ont i halsener och hälar.
När jag ridigt galopp har jag aldrig haft ont i knän, hälsener och hälar. Jag tror att det är för att när man står så ska man inte hänga i knäna och därför så belastas de inte.
Jag fick ofta ont i ryggen när jag började rida och jobba med galopp, de tror jag berodde på att jag inte var tränad så pass mycket som krävdes. Nu har jag väldigt sällan ont i ryggen, skulle vara efter man har lastat in hö på loftet osv.
Jag kan inte säga att jag varit rädd någon gång, snarare spänd och kanske lite nervös men inte rädd.
Visst, det går fort och man kan ramla av och skada sig men det kan man i vanlig ridning också. Jag känner bara till ett dödsfall då jockey ramlat av så det är ju inte så vanligt direkt.
Jag fick höra en gång att skillnaden mellan att gå omkull med en galopphäst och ridhäst är att när en galopphäst går omkull så rider du ju (offtast) kort och då så lixom flyger du iväg och från hästen. Medans om en ridhäst går omkull så rider du långt och flyger inte ifrån hästen, alltså finns det risk att du hamnar under hästen. Om det stämmer eller inte vet jag ej.
Det blev rätt långt men hoppas du fick svar på nånting.