Fråga om doldafel försäkring...

jklirla

Trådstartare
Om man köper en unghäst som i dagsläget är helt utan försäkring och försäkrar den själv efter vet besiktning och innan köp vad skulle då hända om det visar sig att hästen har något dolt fel som inte uppdagas vid besiktningen låt säga ett år senare som visar sig vara medfött? Är säljaren ansvarig för detta eller täcks det av min försäkring?

Sv: Fråga om doldafel försäkring...

Försäkringen täcker INTE. Huruvida säljaren kan ställas ansvarig beror helt på vilken typ av fel (det behöver ju inte vara dolt bara för att det inte upptäcks) och vilken status säljaren har.

Normalt sett är det mycket svårt att som köpare få rätt vid en tvist, och en tvist kostar så pass mycket att hästen ska vara rätt dyr för att en tvist ska ge utdelning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 262
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 054
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka