Fråga om det går bra?

Sv: Fråga om det går bra?

När jag hyrde ut stallplatser kunde hyresgästerna komma och gå som de ville, MEN jag ville veta om dom tänkte komma sent på kvällen efter att jag nattat hästarna.
En sommar hade jag en ponny här som hyrde bete. Då hade dottern en vallack som bestämt sig för att ponnyn var hans egendom och den som rörde den fick skylla sig själv. Så den sommaren var jag väldigt tydlig med att jag inte ville ha någon i hagen utan att jag eller dottern fick avlägsna vallacken först. Ponnyägaren var precis som du fly förbannad och tyckte att vi var helt dumma i huvudet, men eftersom vi erbjudit oss att dela av hagen, men hon inte ville det för att dom trivdes så bra ihop så fick hon väl vara sur då. Säkerheten måste alltid gå först.
Kan det vara något sådant som ligger bakom i ditt fall?
 
Sv: Fråga om det går bra?

Precis det jag gjorde. Bad om ursäkt och sa att jag nästa gång ringer innan.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Var är jag fly förbannad?? (:o)

På gården är 2 ston med föl (varav ena är mitt fd sto och då fölet jag äger).
De stod inne när jag kom och såg att tråden i hagen saknas så antar de trådar om.

Vi ledde ut sto plus föl, rörde inte de andra. Gick fick längs ena hagen där det var torrt och var tråd och filmade.
Vi nyttjade en sträcka om 50 meter på ena sidan i deras stora hage där de annars går.
Rörde inget, störde ingen annan häst och vi ställde in dem fint tillbaka och såg till så de var lika hela och rena än.
Var inte ens en lerfläck på dem!
 
Sv: Fråga om det går bra?

*lånar*....

I min värld så hade du ju redan sagt till och det borde räcka tycker jag. Uppenbarligen inte..... trots allt i stallägarens värld....

Nåja som svar på den allmänna frågan. Hyresgäster som har hästarna installade hos mig får komma när det passar dem för ridning och skötsel av sin häst. (inom rimliga gränser förstås... Jag uppskattar inga nattliga besök) Detta behöver inte förvarnas om. Man kommer när man kommer liksom. Sådana hyresgäster förväntas känna till vilka rutiner som gäller.

Men så har jag under några år haft lite unghästar inhysta på bete... Dvs ägarna sköter inte dagligen sina hästar utan i normalfallet sköter jag allt runt hästarna. Då vill jag ha en förvarning om att de kommer för att hälsa på "sin" häst.

Orsakerna till detta är flera... Men några exempel... Dels vill jag vara hemma för att se till att inget tok händer när de går in i unghästflocken. Speciellt om jag inte känner hästägaren ordentligt och vet hur den hanterar olika situationer som kan uppstå. Dels vill jag kunna vara hemma för att kanske dryfta frågor om just den unghästen. Kanske det är högst olämpligt att de dyker upp en viss dag eller en viss tid. Som sagt.. hästar där ägarna inte själva sköter det dagliga då vill jag nog veta att de planerar ett besök.
Har de dessutom sällskap med sig så vill jag veta det. Dvs personer med sig som är helt främmande för mig.

Men har man som du sagt till i förväg och pekat ut vilken/vilka dagar man planerar att komma och varför och jag känner att jag inte behöver närvara då är det inga problem att dyka upp även om jag inte själv är hemma just då.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Det är det som är grejen. Sa ju till i söndags. Hade hon då sagt: Men ring mig innan så hjälper jag dig eller något i den stilen så hade jag ringt :)
 
Sv: Fråga om det går bra?

Förmodligen en lynnig och glömsk stallägare... Kanske med lite PMS också... Dessvärre är det nog bara att gilla läget och vara övertydlig fram tills du kan ta hästen därifrån... :D
 
Sv: Fråga om det går bra?

Fick känslan av att du var förbannad, men det kan ju vara fel.
Jag menar inte att försvara stallägaren, jag ville bara berätta att jag också ville vara hemma vid besök en period, och förklara varför jag ville det.
Nu håller jag med om att det verkar omotiverat, jag får känslan att stallägaren är grinig för någonting annat och ventilerar sin ilska genom ditt besök.
 
Sv: Fråga om det går bra?

*KL*

En fundering på skillnader så här mitt i tråden.

Har man sin häst installad så är det för mig en självklarhet att inte behöva ringa innan besöket, det skulle sannolikt bli ett väldigt ringade om alla installade skulle behöva göra det.

När det kommer till ett sto med föl så inackorderas de ju som oftast, kanske även unghästar som ska gå i unghästflock. Här är det ju kanske inte så att man besöker denna häst dagligen, skötsel och omvårdnad har man gett en annan i uppdrag att ombesörja. Här ser jag det som rimligt att man meddelar genom att ringa eller skicka SMS innan ett besök.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Sa till i söndags "Kommer ut i morgon eller tisdag, beroende på vädret och filmar"

Det är att säga till. Men jag tror hon hade en riktigt dålig dag och den gick ut över mig.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Ja men nu var det väl inte det jag menade, utan skillnader mellan saker och ting då några tycks vilja blanda ihop det hela.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Hej!

Där min pålla stod uppstallad i vintras ville de att jag skulle ringa/maila/messa innan jag kom och hälsade på.

Pållan bodde i deras privata stall på privat, liten gård med få hästar. De hade hundar som vaktade och ville helt enkelt gärna veta när "främlingar" var på gården, helst ville de vara hemma också.

Hade jag bott närmare och kunnat vara där oftare (mer som inackordering) hade jag inte behövt ringa, men just eftersom jag var där så sällan. För oss funkade upplägget perfekt, de visste när jag varit där och slapp undra över varför saker inte var där de lämnat dem. Och jag visste att jag alltid var välkommen.

Dock tror jag inte att de skällt ut mig om jag missat att ringa..

/Lavinia
 
Sv: Fråga om det går bra?

Jo men då sa de väl det från början? Till mig hette det "Kom ut när du känner för det".
För mig betyder det att jag har fria händer att besöka min häst.

Hade de sagt från början: Slå en signal om du vill komma förbi. Så hade jag gjort det.
Kom ju oanmält i söndags med. Då var de så glada och trevliga så!
 
Sv: Fråga om det går bra?

Jo men då sa de väl det från början? Till mig hette det "Kom ut när du känner för det".
För mig betyder det att jag har fria händer att besöka min häst.

Hade de sagt från början: Slå en signal om du vill komma förbi. Så hade jag gjort det.
Kom ju oanmält i söndags med. Då var de så glada och trevliga så!

Någonting har uppenbarligen hänt .. Antingen privat eller med hästarna och att du kom blev lite "chock känsla" för dom varför dom reagerar "aggressivt" ... Ett helt naturligt beteende när allt inte står rätt till.


Så ring och prata ut med dom.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Men så har jag under några år haft lite unghästar inhysta på bete... Dvs ägarna sköter inte dagligen sina hästar utan i normalfallet sköter jag allt runt hästarna. Då vill jag ha en förvarning om att de kommer för att hälsa på "sin" häst.

Orsakerna till detta är flera... Men några exempel...

Har de dessutom sällskap med sig så vill jag veta det. Dvs personer med sig som är helt främmande för mig.

Vad spelar det för roll om de har med sig sällskap om du ändå ska vara med och de meddelar när de kommer?

Jag har också haft unghäst inackorderad och hörde förstås av mig när jag ville komma då. Men inte tycker jag att stallägaren har något att göra med om jag vill ha med en vän/dejt/släkting eller vad som. Jag tar förstås bara med folk som kan bete sig liksom.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Som jag svarade lite längre upp. Tror någon hade en dålig dag och lät det gå ut över mig.

Det jag mest förvånades över var att jag var typ bortskämd bratunge som tror man bara kan åka hem till folk.
Där jag växte upp ringde jag ALLTID innan man besökta folk. Här i hålorna går folk bara hem till varandra..

Så jag tillhör de som brukar ringa för besöka MÄNNISKOR men inte mina hästar. Särskilt när folk säger "Bara hälsa på när du vill" :)
 
Sv: Fråga om det går bra?

Jag tyckte hon hade chansen att säga till om du skulle ringa innan, när du var på besök första gången och påtalade att du skulle komma tillbaka.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Jupp.

Eftersom det tog mig 2 timmar dit och jag var där så sällan så ville de veta innan. Det sa de såklart till om när pållan flyttade dit. (Sen brukade jag maila och berätta när jag skulle komma och även skicka ett mess när jag var på väg, så de visste).

Jag förstår absolut din chock, speciellt om du tidigare kunnat komma oanmäld. De hade nog en rejält dålig dag..

/Lavinia, som brukar säga till stallägarna när hon blir sen till stallet (19 är sent hos oss) så de vet.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Nej, det måste jag absolut inte. Jag har långt ifrån en vanlig inackorderingsplats - jag är en förlängd del av familjen :)

Tycker att du bemöttes väldigt orättvist. Hade jag varit dig så hade jag tagit upp det med henne. Gå till botten med varför det blev så laddat att du kom ut. Diskutera det och förklara hur du känner och kände just då.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 473
Senast: hollypolly
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
IT & mobiler Är det någon här som vet om det är möjligt att vidarekoppla en specifik kontakt/ett nummer direkt till röstbrevlådan? Utan att det går...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: aiquen
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 432
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp