Fråga om det går bra?

Sv: Fråga om det går bra?

Vad spelar det för roll om de har med sig sällskap om du ändå ska vara med och de meddelar när de kommer?

Som goda värdar vid besök på gården behöver de förstås veta hur många bullar man behöver fixa till kaffet :angel:
 
Sv: Fråga om det går bra?

Var är jag fly förbannad?? (:o)

På gården är 2 ston med föl (varav ena är mitt fd sto och då fölet jag äger).
De stod inne när jag kom och såg att tråden i hagen saknas så antar de trådar om.

Vi ledde ut sto plus föl, rörde inte de andra. Gick fick längs ena hagen där det var torrt och var tråd och filmade.
Vi nyttjade en sträcka om 50 meter på ena sidan i deras stora hage där de annars går.
Rörde inget, störde ingen annan häst och vi ställde in dem fint tillbaka och såg till så de var lika hela och rena än.
Var inte ens en lerfläck på dem!
Nu vet ju inte jag hur mkt stallägaren skällde (kanske var superotrevlig vilket naturligtvis är onödigt) men det du skriver här ovan skulle jag nog kunna irritera mig på som stallägare/ägare till det andra stoet. En del ston blir ganska upprörda av att bli själva kvar i stallet (även med föl vid sidan), vilket kan vara en skaderisk för ffa fölet (om stoet springer runt i boxen o råkar trampa fölet tex). Oftast går det givetvis bra, men en onödig grej att göra om man har ett sådant sto (nu kanske stoet i det här fallet var lugn som en ko men ändå). Man investerar så mkt tid, pengar och energi på sina hästar när man är uppfödare så då vill man inte ta några som helst onödiga risker. Smittspridning är en annan sak som man ska tänka på när man tar med sig kompisar till ett avelsstall, som stallägare och uppfödare vill man gärna ha koll på vilka som rört sig i ens egna stallar.

Sedan vill jag kommentera detta med att en del tycker att det är konstigt att man som gårdsägare inte vill ha folk som man inte känner på gården när som helst/när man inte är hemma. Skulle ni själva vilja ha folk i trädgården och i garaget (motsvarar stallet, ridbanan etc) när ni inte är hemma? Skulle ni gilla att era bekanta tar med sig folk som ni aldrig har sett och tar dem med runt i era uthus och trädgård, kolla på era bilar, hästtransporter, cyklar, barnens leksaker, utemöbler (motsvarar hage, stall, hästar mm) när ni inte är hemma och inte vet att de ska komma?
 
Sv: Fråga om det går bra?

Jag höll noga koll på andra stoet som var lugn. Annars hade vi gått in igen.
Vi kom hemifrån, inte varit i annat stall innan och båda "omklädda" för inte riskera något.
Jag är inte dum då jag rört mig runt avelsston och stall i många år.

Och människan i fråga har sagt tidigare att det okej för mig att bara komma ut.
Har varit där.. totalt 4 ggr innan och ALDRIG fått skit för hon inte varit med!
Men nu var det ett jävla liv, hot om poliser osv!! Men aldrig innan varit ett problem.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Ja, du hade säkert koll på att det andra stoet var lugn, men om det hade varit mitt sto som var kvar i stallet så skulle jag ändå velat varit med, speciellt om du och stallägaren inte känner varandra jättebra. Jag menar, bara för att du tycker att du har koll så kan ju inte stallägaren vara säker på att du har koll. Jag skulle blivit irriterad om någon var inne i mitt stall och plockade ut och in hästar i stallet när mitt sto med föl stod inne, just för att jag inte hade varit där och haft koll. När hon sa att du var välkommen när som helst så kanske hon inte tänkte sig att du skulle plocka ut hästar som stod inne så att en häst blev själv i stallet? Hon kanske menade att du var välkommen att komma och titta, gosa med och filma fölet i hagen utan att flytta runt på dem? Det var kanske inte planerat att de skulle stå inne när du kom, staketet kanske var nere för att det hade råkat pajja just den dagen och det kunde hon inte förutse på söndagen när du sa till? Hon kanske egentligen blev rädd för vad som kunnat hända hennes föl när du tog ut det andra stoet? Det kanske var därför hon överreagerade? Om jag hade varit i din sits så skulle jag ha smsat stallägaren när jag kom dit och såg att staketet var nere och hästarna stod inne och frågat om det var ok att ta ut ena stoet och fölet.
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om det går bra?

Jag tycker att det låter skumt. Hade min unghäst uppstallad med full skötsel hos en tjej med en unghingst som va lika gammal. Jag ringde oftast och talade om när jag skulle komma.

Men en gång va jag i krokarna av en annan orsak och passade på att svänga in. Då upptäckte jag att dom stod inne i samma box, skitigt, inte ett rent halmstrå, inget vatten eller hö.
Alla andra gånger jag varit där va dom ute och det var rent och fint i stallet. Men då hade hon haft en eller två dagars förvarning.... Kan ju tillägga att jag hämtade min häst direkt!

Så hade jag min häst uppstaallad med full skötsel skulle jag i alla fall göra minst ett oanmält besök...

MVH
Russin8
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 473
Senast: hollypolly
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
IT & mobiler Är det någon här som vet om det är möjligt att vidarekoppla en specifik kontakt/ett nummer direkt till röstbrevlådan? Utan att det går...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: aiquen
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 429
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp