Fråga om det går bra?

Sv: Fråga om det går bra?

Stallägare/Personen som bor på gården.

Okej. Jag fick utskällning idag och hot om polis för jag inte ringde innan och meddelar att jag skulle komma ut.
Tydligen måste jag ringa så hon kan vara där när jag är där (ehh?).

Jag var ute i söndags, träffade henne då och sa att jag kommer ut måndag-tisdag igen och filmar mitt föl.
idag fick jag en jävla utskällning för inte sagt till innan, grannarna undra minsann vem som gick på gården osv.
Och tänk om de stod inne för hovslagaren skulle komma.. men jag sa till i SÖNDAGS! Då hade du nog meddelat mig om ev hovslagare väl?

Men tydligen så "uppfostrat" folk säger till innan de kommer ut. Av ALLA stall jag haft häst i har jag ALDRIG behövt föranmäla mitt besök!

Detta är dessutom en människa som när min häst hamna där sa "Det är bara komma ut när du vill"
 
Sv: Fråga om det går bra?

Kan inte. Hon går med sin mamma som de på gården FÅTT för 1000 kr för de ska ta hand om fölet tills de är avvant.

Jag rör INGEN annan häst än det stoet + fölet för att klappa fölet. Idag för filma det åt en spekulant.
När jag var ute i söndags sa jag att jag skulle komma ut igen.

Ser ut så här :o Efter utskällningen jag fick.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Det finns stallägare som är så..storhetsvansinne.

Flytta är mitt tips..man ska ha rätt att åka till sin häst närhelst på dygnet. Det kan ju vara akut..och jag har aldrig förstått mig på stallägare som blir som galna på sina hyresgäster om de råkar vara där "fel tid"..ha inga inhysningar då brukar min spontana tanke vara..

Eller kräv att de får ställa upp med tillsyn mm av fölet om du inte får åka dit på de tider du har möjlighet om det ska vara på det sättet.

Där jag stallar in vill jag känna mig välkommen och känna att det är en stallägare som vill ha en där och tycker det är roligt att hyra ut platser, inte en stallägare som bara verkar ha hyresgäster för att ha råd att ha stallet själv men är otrevlig mot samtliga och ställer konstiga krav för egen bekvämlighet.
 
Sv: Fråga om det går bra?

De har full skötsel/tillsyn på henne. Har ju bara åkt bort dit för kunna fota och nu filma då jag fått spekulant.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Då får du väl ringa just innan du åker då..säg 5 minuter innan oavsett om klockan är 4 på morgonen eller 23 på kvällen..

Du kan ju fråga om de tycker att ett sådant upplägg känns mer lockande..så kanske de fattar poängen med hur orealistiskt man tänker om man blir förbannad för att du kommer en stund för att fota/filma..jösses
 
Sv: Fråga om det går bra?

Jag sitter som i chock än.. Är mest impad att jag inte fräste ifrån för jag kan ha ett humör med.. ihk..

Tycker att på söndagen säga: "Jag kommer komma ut måndag eller tisdag, beroende på väder, och filma" Räcker som förvarning.
Men ringa för säga till henne så hon kan åka hem från jobbet för närvara??
 
Sv: Fråga om det går bra?

Fast nu känns det lite som att du skriver det som låter bra. Betalar du något för att ha fölet hos henne? Eller står du bara som ägare och fölet går hos mamman? Om du inte betalar för dig så hade jag nog tyckt att ett telefonsamtal innan inte skadar.

När vi har köpt föl så har vi betalat summan och sedan så får fölet gå hos mamma tills det är tillräckligt gammalt. Under den tiden så anser inte jag att man får komma och gå till sitt föl hur som helst. Man är inte inackorderad på "det sättet".

Ja, det hör nog till hyffs att se till att höra av sig ordentligt och ha en tid och dag bokad.
 
Sv: Fråga om det går bra?

VAD har detta att göra med att ha inhyst sin häst mot betalning Flr service och bli restrikterad när man får hälsa på ? !
 
Sv: Fråga om det går bra?

De fick köpa stoet AV MIG för 1000 kr mot att de stod för uppstallningen av fölet (dvs skamligt billigt pris som TACK för de avlastar)
(fölet äter inte ens egen mat än utan diar mamma, jag betalar verkningar, avmaskningar mm)
Så egentligen betalar de inte ens för ha mitt stoföl där hos sin mamma.

Det är alltså inte så att jag köpt fölet av dem utan ägde både sto och föl innan fölet var fött.
När de hämtade stoet sa de "att det är bara komma ut när jag vill och hälsa på även om vi inte är hemma".
 
Sv: Fråga om det går bra?

Bör tillägga att hade jag köpt ett föl hade jag inte bara åkt dit utan ringt innan men detta är mitt sen befruktningen och då var även stoet mitt.
Och jag måste åka ut för fota, se hur hon utvecklas, filma osv för försäljningen vilket de vet om!
 
Sv: Fråga om det går bra?

Jamen herregud....SJÄLVKLART ska du ha all rätt att åka ut.. har människa i princip FÅTT stoet dessutom så finns det inget snack... och du sa dessutom till på söndagen innan??? Och att hota med polis och skit är bland det dummaste jag hört... då kan du finta ta tillbaka BÅDA hästarna... hon verkar ju helt psyko.
 
Sv: Fråga om det går bra?

*kl*

Jag som var med i söndags hörde Yttik tydligt säga att hon skulle filma för en eventuell spekulant men får återkomma på måndag eller tisdag beroende på vädret för att filma. Jag lyckades även tyda att kvinnan förstod att vi skulle komma tillbaka.

Hon nämnde då heller inget om att hon helst ville vara hemma vid det tillfället.
Att hota med polis för något som stallägaren visste skulle ske är ju lite överdrivet, möjligen att man i sådana fall kan ringa och säga att "jag vill helst vara hemma när du är här så hör gärna av dig". Det är ju något man i sådana fall kan respektera om det nu är så att man måste ta ut en häst från stallet. Yttik lämnade ju allt i samma skick hon kom fram till = hon rörde inget, ändrade inte om något.

Jag förstår inte alls denna omvändning hos stallkvinnan, speciellt inte om hon tidigare sagt till yttik att det bara är att komma förbi även om de inte är hemma.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Måste ni ringa och meddela gårdsägaren när ni ska hälsa på er häst?

När jag har haft mina hästar i unghästflock på annat ställe så ja. Har alltid ringt och meddelat innan, sett det som en självklarhet faktiskt.
Jag har ju likson lejt bort den delen, och har ju egentligen ingen orsak mer än för ev nöje skull eller som du att filma för en ev spekulant.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Jag skulle flytta min häst på en gång!!!! :mad:

Aldrig att någon skulle få styra min tid så jag måste meddela när jag skulle hälsa på min häst.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Kan det vara så att stallägaren själv skulle vilja köpa fölet men kanske inte har råd än. Därför blir det sura miner och konstiga regler, som egentligen är en reaktion på något helt annat.
Låter långsökt nu när jag skriver det... :cool:
 
Sv: Fråga om det går bra?

Hon blev erbjuden fölet väldigt billigt i samband med det föddes. De tackade nej. Så tror knappast det.
 
Sv: Fråga om det går bra?

Men fy så otrevligt. Och vad krångligt att du inte kan ta fölungen därifrån, men det förstår jag verkligen.

Jag tycker det låter som en sjuklig överreaktion att skälla och hota med polis.
Mitt tips är att eftersom du inte kan flytta fölet därifrån så får du nog tyvärr lov att försöka hålla dig i skinnet och vara snäll, lydig och be om ursäkt och lova att det inte ska hända igen. Men det betyder inte att människan betett sig okej.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 473
Senast: hollypolly
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
IT & mobiler Är det någon här som vet om det är möjligt att vidarekoppla en specifik kontakt/ett nummer direkt till röstbrevlådan? Utan att det går...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: aiquen
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 429
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp