Fråga ang. krubbitning

Sv: Fråga ang. krubbitning

Även om hästen är jättetrevlig på alla det vis så skulle jag personligen inte köpa en krubbitare. Visst så kommer problemen säkert att minska iom. att du kan ge hästen bättre förutsättningar men krubbitning är inget som hästen ger upp så lätt. Vet en häst som ägaren gjorde allt för att få att sluta krubbita men när den tillslut fråntogs alla möjligheter att stödja tänderna så började den att luftsnappa istället. Sedan är det ju det där med stallplats, inte alla vill ha in en krubbitare i stallet. Ovanstående häst drabbades ofta av kolik p.g.a. luftintaget.

Kicki :)

Jag har själv för en månad sedan köpt en unghäst som de kommit på med att krubbita vid ett tillfälle. De smörjde då in hela boxen med "antibit"-medel och då slutade han direkt. Han går just nu på bete, ute dygnet runt och får även mer stimulans än tidigare. Han har varit på väg att bita på stolpar, men efter att jag smörjde in de också, så luktade han bara på stolparna och gick därefter åter för att beta. Jag tror att om man tar tag i problemet direkt när de är unga är chansen ganska stor att de inte fortsätter och gör det till en vana. Jag tror du känner bäst själv om du ska köpa den eller inte. Jag gjorde i alla fall det.

lycka till ...

Halloj! Har en hel del funderingar om detta.
Dels skulle jag inte köpa en unghäst som stått inne så mycket under uppväxten. Vet du när de stallade in hästen eller har den alltid stått på stall? Det är i unga år de bygger upp styrka i leder, senor och skelett, om den inte rör på sig då ordentligt blir den mindre stark och mer skadebenägen under vuxna år. Så det går att understryka nog mycket att unghästar ska vara ute i skog och mark och på fält och busa och träna sig inför sitt vuxna liv!!

Krubbitningen är i sig mindre problematisk för mig i alla fall. En intressant artikel i Hästfocus ger samma syn som jag har, rekommenderas att läsas! Där står bla att det är en myt att krubbitning smittar och att halsrem bara gör livet än värre för en krubbitarhäst. Det finns en anledning till att hästen krubbiter och får den inte utlopp för det mår den än sämre. Däremot är det just grejen att den är stressad som jag skulle se som mindre bra, särskilt när den är så ung...

Jag har hört att krubbitning orsakas av att hästen är understimulerad oralt. Och jag tycker det är fel att stätta på en krubbitarrem och tro att problemet ska försvinna. Vi har en ridskolehäst som krubbiter. Innan han kom dit hade han haft hovböld eller nå sånt och stått på boxvila och då utvecklat det. Kanske har det med att göra med att han blev understimulerad över huvudtaget av att inte få röra sig ordentligt och så kanske han stog på spån och inte hade nånting att pyssla med. Ibörjan stog han med krubbitarrem men den plockades bort ganska snart och nu står han på halm, får daglig utevistelse och motion + att han får minst 13 kg hö/hösilage. Krubbitningen kommer nog aldrig försvinna men han gör det mycket mindre nu än innan..

Jag tror kanske inte att hästens största problem är krubbitning utan istället brist på utevistelse. Fråga hur länge hästen har haft nuvarande förhållande vad gäller brist på fri rörelse på öppna ytor tillsammans med kompisar.

Om hästen visstats så som du beskriver under en längre tid kan du få problem med:

-en häst som inte byggt upp sin kropp pga brist på rörelse=kommer inte att hålla.

-en häst som inte har förmåga till social kompetens d.v.s. en häst som inte kan gå i flock pga att den inte fått lära sig hur man beter sig med andra hästar.

Man blir helt enkelt fly förbannad när man läser att människor kan vara så grymma :mad::mad::mad:

Titta på en annan unghäst istället, med bättre förutsättningar.

Hej krubbbitning är ett beetende som hästarna visar när det är något som saknas, hästar har ju ett tuggbehov på 14-18 timmar / dygn får dom inte tugga dom timmarna finns riskerna att de börjar med olika "dumheter" såsom krubbbitning, ger man dom fri tillgång på hö så att har de ngt att göra och chansen är väldigt stor att den slutar krubbita ;)

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 983
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka