Fräck unghäst

fia0

Trådstartare
Har ett 3-årigt sto som är lite fräck... Vet inte hur jag skall gå vidare....

Hon är hanterad sedan hon var liten, dvs borstad, verkad, ledd och lastad. Det har inte varit några som helst problem. Uppvuxen i flock.

Nu när jag börjar träna henne har det dock blivit bekymmer. Hon har ingen som helst respekt för mig eller någon annan. Reagerar knappt när man tar hjälp av en pisk. Det enda hon gör då är att sparka och lägga öron bakåt och ser hotfull ut. Jag har försökt lära henne att flytta sig åt sidorna. Flytta sig för vä går bra men hö så slänger hon bara ut bogen och går rakt mot mig. Har försökt longera henne. Det går ibland..... i skritt. Hon går inte alls fram för spöt.

Trodde verkligen det här skulle gå bra eftersom hon inte var det minsta problem tidigare men nu börjar jag tvivla på att jag skall klara av det själv. Tar tacksamt emot alla förslag.

Mvh
Fia

Sv: Fräck unghäst

Det kan ju vara så här... Hon anser sig helt enkelt vara över dig i rang. Såklart hon inte flyttar sig för någon som enligt henne är ranglåg och inte har "befogenhet" att be henne flytta på sig..

Har du prövat att gå "back to basic"? Dvs hon ska gå när du går, stanna när du stannar. Longera inte innan ni har grunden tillsammans, så länge hon anser sig högre i rang blir det bara farligt för dig...

Nu när jag börjar träna henne har det dock blivit bekymmer. Hon har ingen som helst respekt för mig eller någon annan.

Du menar i träningen? Eller menar du även i vanlig hantering - leda/sko/rykta etc?

Reagerar knappt när man tar hjälp av en pisk. Det enda hon gör då är att sparka och lägga öron bakåt och ser hotfull ut. Jag har försökt lära henne att flytta sig åt sidorna. Flytta sig för vä går bra men hö så slänger hon bara ut bogen och går rakt mot mig. Har försökt longera henne. Det går ibland..... i skritt. Hon går inte alls fram för spöt.

Förstår hon vad du vill att hon ska göra? Att hon inte reagerar på pisken beror på väl att hon inte "vet" att hon kan få stryk med den. Hur gör du när du ber henne flytta sig - jag tänker på den vardagliga hanteringen, hur flyttar du på henne för att komma åt andra sidan?

Om hon tjurar och inte vill flytta sig för dig ensam ute i paddocken kan det bero på flera saker - men gissningsvis så fattar hon inte poängen. Du bossar runt henne utan orsak. Däremot om hon vägrar flytta även under vanlig hantering så har du ju ett problem.

Angående longeringen så be en skötare gå med henne runt dig. Skötaren leder i grimman/tränset och du står med linan. Allteftersom hon kopplar vad som händer/vad hon ska göra så kan skötaren backa närmre och närmre dig. Tills ni står i mitten och hästen joggar runt på volten.

Trodde verkligen det här skulle gå bra eftersom hon inte var det minsta problem tidigare men nu börjar jag tvivla på att jag skall klara av det själv. Tar tacksamt emot alla förslag.

Det är inget fel att skicka bort en häst om man är osäker själv. Bättre att hästen får en bra start! Däremot så behöver man inte provocera fram problem helt i onödan (jag menar inte att du gjort detta). Hantera hästen till vardags, vänj in sadel etc, men gör inte en massa extra saker "bara för att".

Hoppas det går bra och att ni blir ett fint ekipage! :)

Om jag var du skulle jag börja sätta ordentliga gränser. En bra sak att börja med är att man lär hästen att inte springa på en, trampa på en eller ta ens plats. Få hästen att förstå att den SKA hålla avståndet. Se till att du menar vad du ber om och tar igenom det. Och att du ALLTID kräver det, konsekvens är viktigt. Om du känner dig handfallen bör du ta hjälp av någon kunnig person.

Att flytta hästen åt sidan som du gjort innebär att hästen måste flytta sin bog för dig och bogen är hästens "dominantaste del" så det är inte så lätt gjort, efterssom du har en dominant häst. Så att be om det, kan jag tycka är för mycket nu i början. Du bör fokusera på att få hästen att träda undan för dig när du ber om det, men i början bara att den ska gå bakåt och vika undan för din "zon".

Ta för vana att flytta på hästen. Det är inte den som ska få dig att flytta dig. Tänk på det i all hantering, när du ger hö, när du borstar, när du leder osv. Börja be hästen flytta sig för dig. Då kan det komma en del attityder, var beredd på det. Och bett, sparkar, bakåtöron är INTE okej, gör det klart för hästen. Så hästen ska flytta sig MED BRA ATTITYD, inte en "f*** you, men jag flyttar mig väl då"-attityd... :angel:

Jag undrar varför den ska backa?
hästar skiner fullkomligt i HUR den andra flyttar sig o då brukar hästar vända o dra.

Sen anser jag att det är bättre att mota OLLE i grind dvs stoppa hästen INNAN den klivit i enmeterszonen.
Lära- istället för att vänta o sen korrigera det hästen har gjort "fel"
Var tydlig istället. Inte först stå som en mespropp o sen flytta den. Hästar visar det med ena örat.

Om hästen inser att det finns fog för att flytta sig- en anledning, så blir det ingen attitydsförändring- bara när man är håller på bara för att visa att man är störst, bäst o vackrast- dum alltså. Missbrukar sin roll.

en god tränare vet att inte bossa runt hästar- bara för att.
Man vill ha hästens respekt o tillit. Den vinner man inte om man i hästens ögon betér sig illa!

Jag undrar varför den ska backa?
Det är att föredra än att börja med att ställa sig vid hästens bog och försöka bogsera bort den, för det lär ju gå sådär på en häst som ts kallar fräck och respektlös.
När det sedan gäller att få respekt är det att föredra i början att man får hästens båda ögon, dvs hela uppmärksamheten.

Sen anser jag att det är bättre att mota OLLE i grind dvs stoppa hästen INNAN den klivit i enmeterszonen.
Lära- istället för att vänta o sen korrigera det hästen har gjort "fel"
Var tydlig istället. Inte först stå som en mespropp o sen flytta den. Hästar visar det med ena örat.
Håller helt med.

Om hästen inser att det finns fog för att flytta sig- en anledning, så blir det ingen attitydsförändring-
Vilken förmodligen denna häst inte inser efterssom den obekymrat klampar över folk och den är förmodligen väldigt bekväm i sin roll att flytta runt på människor. "Vad är det för fluga som står på marken och viftar", liksom.

Hur reagerar hon på beröm?

Det låter som att du har ett sto som är väldigt hård psykiskt. Det är både positivt och negativt.
Får du henne till att arbeta med dig så kommer hon att gå igenom eld för din skull när hon är "färdigutbildad".
Men om hon inte känner för att arbeta med dig så har man ett helvete...
Och ofta får man bara två olika reaktioner på spöet
1. Det händer ingenting, inte ens en svansviftning
2. Stoet förvandlas till ett "människohatande monster"

Det enda som fungerar med dessa ston är beröm enligt min uppfattning. Och man får absolut inte begära mer av henne än vad hon klarar av fysiskt och psykiskt, annars kan hon bli svinförbannad. Det gäller att arbeta på ett sådant sätt att hon förstår vad man vill att hon ska göra och när hon gör rätt så överös med beröm. Små steg i taget.

Man måste vara vän med dessa ston, och få dom positivt inställda till arbete. Dom måste hela tiden tjäna något på att arbeta med människan, det dom tjänar kan vara beröm eller en vilopaus eller att arbetspasset är slut för dagen. Går man för fort fram slår det tillbaka hårt, med ett sto som inte vill samarbeta, då måste man backa och få henne att tycka att arbetet är roligt igen.

Dvs när du försöker flytta henne för höger skänkel, går hon ett halvt steg åt sidan så överöser du med beröm och låter henne skitta ett varv på långa tyglar. Det gör att hon kopplar ihop arbetet med något positivt. Och upprepa inte detta mer än 2-3 gånger per dag tills hon gärna flyttar sig undan för höger.

Det är inte fel att lämna bort henne och få lite hjälp, eller att ta lektioner utav någon duktig unghästutbildare där ni arbetar tillsammans med din häst.

Ajaj, svårt när dem är så unga och okänsliga. Tyvärr kan man inte spola tillbaks tiden.. MEN tills nästa gång: hantera inte den unga hästen så mycket! det är då dem tappar respekt och blir okänsliga.

väldigt känsliga hästar kan vara bra att hantera lite som unga, då dem måste lära sig att bli berörda av människor. Men hästar som tenderar till att bli okänsliga ska man helst låta vara helt och bli lite mer "förvildade".

men men, nu är det som det är. Jag skulle ta hjälp utav en duktig tränare .. något som själv håller på med unghästar dagligen och rider till/in hästar.Eller kanske lämna hästen på träning under några veckor?

Tålamod och noga dominerande.

Jag har två stycken såna här "damer" ute i hagen. Det tog lite tid innan jag insåg hur jag ska göra.

Dels måste jag vara otroligt petig med ledarskapet. Dvs. aldrig låta den flytta mig, aldrig stiga åt sidan, hela tiden flytta hästen. Och det är sååå mycket mer än det så klart. Här kan du säkert ha hjälp av en duktig NH tränare om du är osäker i din roll som hästens ledare.
De allra flesta hästar accepterar ledarskapet ganska snabbt och tolererar också "slarv" från ägaren. Det gör inte mina tjejer i alla fall. Där är det kadaver-disciplin som gäller.
Jag började använda maten och utfodringen som ett jättebra verktyg. De var båda jäkligt fräcka och lite hotfulla vid fodring...Nu står de på behörigt avstånd och väntar på att det blir deras tur, dvs. att jag går ifrån maten. Nu har jag god erfarenhet och känsla av detta. Jag hade nog inte klarat det för några år sedan.

En annan sak är att ha tålamod. Om jag blir minsta irriterad faller ledarskapet och vips så är vi tillbaka på ruta ett igen. Att ta i med spö, höja rösten, ja, jag har provat det mesta och det leder bara till en sak: Mer motstånd.
Mjuk kravställning = mjuk respons.

Dessutom upplever jag att de här hästarna är lite tröga och där behövs också tålamodet. Man måste vänta på respons.
Jag stod i tjugo minuter och höll tryck mot sidan på ena damen innan hon fattade vad sidförande hjälp var. Nu flyttar jag henne med ett finger.

Blä.. jättesvårt att ge råd men så här fungerar det för mig och mina hästar och så har jag fått tänka.

En sak som jag tänker är att om man är osäker så kan det kanske vara bra att ta hjälp av någon som är mer säker. Mina tjejer kombinerar de egenskaper du beskriver med ett jäkla humör också. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag stod i tjugo minuter och höll tryck mot sidan på ena damen innan hon fattade vad sidförande hjälp var.

Liten parantes. Hästar är mottrycksdjur.

Tålamod och noga dominerande.

Jag har två stycken såna här "damer" ute i hagen. Det tog lite tid innan jag insåg hur jag ska göra.

Dels måste jag vara otroligt petig med ledarskapet. Dvs. aldrig låta den flytta mig, aldrig stiga åt sidan, hela tiden flytta hästen. Och det är sååå mycket mer än det så klart. Här kan du säkert ha hjälp av en duktig NH tränare om du är osäker i din roll som hästens ledare.
De allra flesta hästar accepterar ledarskapet ganska snabbt och tolererar också "slarv" från ägaren. Det gör inte mina tjejer i alla fall. Där är det kadaver-disciplin som gäller.
Jag började använda maten och utfodringen som ett jättebra verktyg. De var båda jäkligt fräcka och lite hotfulla vid fodring...Nu står de på behörigt avstånd och väntar på att det blir deras tur, dvs. att jag går ifrån maten. Nu har jag god erfarenhet och känsla av detta. Jag hade nog inte klarat det för några år sedan.

En annan sak är att ha tålamod. Om jag blir minsta irriterad faller ledarskapet och vips så är vi tillbaka på ruta ett igen. Att ta i med spö, höja rösten, ja, jag har provat det mesta och det leder bara till en sak: Mer motstånd.
Mjuk kravställning = mjuk respons.

Dessutom upplever jag att de här hästarna är lite tröga och där behövs också tålamodet. Man måste vänta på respons.
Jag stod i tjugo minuter och höll tryck mot sidan på ena damen innan hon fattade vad sidförande hjälp var. Nu flyttar jag henne med ett finger.

Blä.. jättesvårt att ge råd men så här fungerar det för mig och mina hästar och så har jag fått tänka.

En sak som jag tänker är att om man är osäker så kan det kanske vara bra att ta hjälp av någon som är mer säker. Mina tjejer kombinerar de egenskaper du beskriver med ett jäkla humör också. ;)
Jag undrar vem som är trög.

hästar läser av folk blixtsnabbt o om båda stona ser samma sak......

Kadaverdisciplin är just vad många NH- människor sysslar med. De kan inte läsa eller kommunicera med hästar annat än att mobba dem tills de fattar- den här människan är inte riktigt sann- bäst att hålla sig undan.

Ja jag blir så trött på folk som inte har sanna hästmänniskor att lära sig förstå sig på hästar, utan misstolkar i princip varenda signal.

Bli vän med era hästar istället!

Jag undrar vem som är trög.

Jag kanske är trög, men jag är inte elak på de som jag anser har mindre kunskap/insikter än jag själv har. :grin:

Ja jag blir så trött på folk som inte har sanna hästmänniskor att lära sig förstå sig på hästar, utan misstolkar i princip varenda signal.
.

Och jag blir alldeles fascinerad av dig som ständigt sitter och letar trådar/åsikter/personer här på Buke att lägga syrliga och högdragna kommentarer om. Det är så uppenbart att du har ett enormt behov av att stå på andra för att komma lite högre upp själv.
Gå ut och aktivera dina egna hästar som bara står och glor istället tycker jag. Det skulle säkert göra dig till en mer positiv och glad människa som ser ljust på saker och ting! :idea:

Jag blir trött på folk som inte letar fel på sitt hanteringssätt utan ALLTID skyller på hästarna.:mad:

Jag blir trött på folk som inte letar fel på sitt hanteringssätt utan ALLTID skyller på hästarna.:mad:

Och därför har du gjort det till din personliga mission att sitta på bukefaols och leta efter dessa stackars förtappade själar och försöka omvända dem med elakhet och sarkasm?

Vad vill du uppnå?
Jag lyssnade på en NH-tränare på radio häromdan som uttryckte samma som du. (Det kanske var du? :rofl: Nedlåtande förklarade h*n hur hästägarna säger si och så, sen är det ändå alltid deras fel.

Om man vill hjälpa människor till att kunna vara bättre hästmänniskor och därmed göra livet bättre för hästarna, så får man inte missa vart hanteringen av hästar börjar: Med människan.

Senast ändrad av en moderator:

Det där tror jag är en myt! Att man inte ska hantera unghästar för då blir de okänsliga.
Bra hantering kan aldrig vara fel.

Vad du tror och vad erfarna uppfödare och hästmänniskor känt till sedan hedenhös är två vitt skilda saker. En unghäst kan bli överhanterad och tappar då respekten, varför hålla på och traggla när det inte finns någon anledning om det vardagliga fungerar? Unghästar behöver gå i hagen med andra unghästar, inte bli pysslade med hela dagarna i ända.

För övrigt så är jag och många andra bukare helt inne på axels linje, sluta terrorisera era hästar och umgås med dem istället för att hålla på och backa, backa och åter backa till förbannelse! Det är inte hästarna som behöver lära sig att läsa av er, det är ni som behöver lära er att läsa och hantera hästarna!

Märkligt att så många som ständigt håller på med att dominera sina hästar alltid är de som har problem? :angel: En god flockledare korrigerar när det behövs, den tvingar inte en annan häst att backa hela tiden. :idea:

Vad du tror och vad erfarna uppfödare och hästmänniskor känt till sedan hedenhös är två vitt skilda saker. En unghäst kan bli överhanterad och tappar då respekten, varför hålla på och traggla när det inte finns någon anledning om det vardagliga fungerar? Unghästar behöver gå i hagen med andra unghästar, inte bli pysslade med hela dagarna i ända.

För övrigt så är jag och många andra bukare helt inne på axels linje, sluta terrorisera era hästar och umgås med dem istället för att hålla på och backa, backa och åter backa till förbannelse! Det är inte hästarna som behöver lära sig att läsa av er, det är ni som behöver lära er att läsa och hantera hästarna!

Märkligt att så många som ständigt håller på med att dominera sina hästar alltid är de som har problem? :angel: En god flockledare korrigerar när det behövs, den tvingar inte en annan häst att backa hela tiden. :idea:

:bow: kunde inte säga det bättre själv. håller med om vart ända ord.

Fast det verkar inte som att TS häst är direkt överhanterad. Hon skriver att den är borstad, ledd, verkad o lastad. Ganska normalt i min värld. Dessutom skriver hon att den är uppvuxen i flock.

Jag har inte skrivit att unghästar inte ska gå i hagen, tvärtom, jag tycker att alla unghästar borde gå på lösdrift i stora, kuperade hagar och ha jämnåriga kompisar. MEN att man sätter på grimma, leder, binder upp, lyfter hovar osv från första början.

De två sista styckena i ditt inlägg håller jag helt med om.

TS - Hur har det gått med hästen?

Allmän reflektion:
Jag har aldrig riktigt förstått behovet av att "visa vem som är ledare" - vare sig det handlar om att backa/flytta rumpa/vifta snöre i ansiktet eller hur man nu gör... Problem löses där de uppstår, jag vill kunna hantera hästen bekvämt samt rida den bekvämt. Har inga behov av att bevisa någonting för den i största allmänhet.

Suris som jag rider nu har flugit på folk som försökt bossa runt med honom, sparkat sönder boxar och skit, men så länge du är artig så är han artig tillbaka - inga problem med någonting, står snällt still vid hantering, går fram överallt vid ridning... Skulle jag däremot ta ut honom och börjat bevisa makt "bara för att" så vet jag inte hur tålmodig han skulle vara - eller snarare, nu när vi är gamla bekanta sedan två år hade han nog bara blivit jävligt sårad.

Men detta behöver ju inte vara relevant för TS fråga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka