Av alla urspårade trådar jag har läst på sistone tar en om fotsvamp priset!
Som andra har försökt förklara finns jästsvampar naturligt på huden och bara om de får rätt förutsättningar (t ex varmt och fuktigt) kan de växa till för mycket och orsaka skada. Jästsvampar finns faktiskt överallt i luften, det är därför vi kan göra spontanjäst öl och surdeg. Det är alltså knappast så att du kommer bli av med dem för alltid, men du kan eliminera den fantastiskt gosiga miljön som gör att de har en ständig orgie mellan dina tår. Den som tjatar om att "smitta" djur har inte tillräcklig förståelse om mikrobiologi, om katterna får utbrott av tassvamp är det troligen andra jästarter som trivs på katthud.
När jag får problem (inte lika kraftiga som du men kan få smärtsamma sprickor) är jag noga med att ta av skorna när jag kan och tvätta ordentligt med tvål mellan tårna så fort jag kommer hem. Sen torka jättenoga och på med rena strumpor. Om du har mycket problem kanske du behöver ha ett eller flera par rena strumpor att byta till under dagen så att det alltid är så torrt och rent som möjligt. Förslaget att ha flera par skor att byta mellan så att de hinner torka upp ordentligt minst ett dygn var bra, då börjar du inte dagen med att sticka tårna i ett svampkalas.

Funkar våtservett som tvätt på dagen? Jag har inte alltid tillgång till tvål på jobbet.
Försöker hitta bra skor, men har hittills gått bet. De måste vara mörka enligt regler på jobbet, där skiter det sig oftast. Letar vidare!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2019-04-04-06-59-17.png
    Screenshot_2019-04-04-06-59-17.png
    184,7 KB · Visningar: 66

Jag köper inte en persons åsikter rakt av. Vill nog ha fler referenser baserat på vetenskap innan jag verkligen tror på det.
 
Eftersom du har återkommande problem med fotsvamp, så brister det ju nånstans. Antingen med fothygien eller tvätthygien.

Ja. Fothygien brister det absolut med. Men tror du verkligen att om jag bara börjar köra mina strumpor i 90 grader, så spelar värme och fukt ingen roll längre? Det låter ju i så fall toppen, då behöver jag ju inte köpa varken fler skor eller andra strumpor.
 
Ja. Fothygien brister det absolut med. Men tror du verkligen att om jag bara börjar köra mina strumpor i 90 grader, så spelar värme och fukt ingen roll längre? Det låter ju i så fall toppen, då behöver jag ju inte köpa varken fler skor eller andra strumpor.

Så tolkade inte jag det. Tvättandet var ett komplement till resten av det som föreslagits.
 
Ja. Fothygien brister det absolut med. Men tror du verkligen att om jag bara börjar köra mina strumpor i 90 grader, så spelar värme och fukt ingen roll längre? Det låter ju i så fall toppen, då behöver jag ju inte köpa varken fler skor eller andra strumpor.
Skrev fothygien eller tvätthygien. Vilket betyder något av dom. Du kan ju vara noga med fothygien och brista i tvätten eller tvärtom.
Vet du förresten att det är inte många hemmatvättmaskiner som kommer upp i 60 graders vattentemperatur? Så då hjälper det inte att tvätta i 60 och tro att bakterier dör. Ska man ha död på bakterier i vad man tror är 60 gradigt vatten, som egentligen bara är 50 55 grader, så ska man först blötlägga i något descifiserande.
 
Skrev fothygien eller tvätthygien. Vilket betyder något av dom. Du kan ju vara noga med fothygien och brista i tvätten eller tvärtom.
Vet du förresten att det är inte många hemmatvättmaskiner som kommer upp i 60 graders vattentemperatur? Så då hjälper det inte att tvätta i 60 och tro att bakterier dör. Ska man ha död på bakterier i vad man tror är 60 gradigt vatten, som egentligen bara är 50 55 grader, så ska man först blötlägga i något descifiserande.

Ja, men jag svarade ju på inlägget om att jag vill ha mer än en persons åsikt om att det ska vara 70 grader, inte 60 som alla andra säger? Det var ju det svaret du citerade, inte nått om hur jag tvättar/inte tvättar fötterna?
 
Många tvättmaskiner kommer inte upp till de gradantal som programmet visar. Så även om man tror att man tvättat i 60° kan det visa sig bara ha varit runt 53° eller något.

Det är en helt annan sak än det citerade. Så kan det absolut vara, men det är fortfarande inget som styrker att det måste vara 70 grader. Att 60 inte räcker, även om maskinen skulle tvätta i exakt 60 grader
 
Idag fick jag i alla fall hem pevaryl-pudret och jäklar vad det stank parfym! Jag får ställa ut skorna tills det vädrat ur.
 
Ja, men jag svarade ju på inlägget om att jag vill ha mer än en persons åsikt om att det ska vara 70 grader, inte 60 som alla andra säger? Det var ju det svaret du citerade, inte nått om hur jag tvättar/inte tvättar fötterna?
Jag kan ta skärmdumpar imorrn på mina papper på jobbet som jag har fått från utbildning i smitthantering/smittstäd/tvätt, så får du info om alla tvättgrader, bra att tänka på, mm. Sånt som jag jobbar med dagligen. En enkel sak som inte är så dyr heller, det är handskar på händerna när du håller på med fötterna.
 
Jag kan ta skärmdumpar imorrn på mina papper på jobbet som jag har fått från utbildning i smitthantering/smittstäd/tvätt, så får du info om alla tvättgrader, bra att tänka på, mm. Sånt som jag jobbar med dagligen. En enkel sak som inte är så dyr heller, det är handskar på händerna när du håller på med fötterna.

Handskar var bra tips, det ska jag handla imorgon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 953
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 651
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 721
Senast: Linn-Nora
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 935
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp