Affa

Trådstartare
Vad är det som gör att de små odjuren håller sig kvar på benen och inte resten av kroppen drabbas? Om en drabbad häst kliar sig på benen med mulen och sen nosar på en annan hästs huvud, kan den då få det på huvudet eller hur funkar det? Hur lång tid tar det från att en häst kan ha smittats till att den visar symptom? (Vet att inte alla hästar visar symptom). Vilket medel bör man använda till stallinredning och prylar? Är det anmälningspliktigt?

Sv: Fotskabb

Ja, det är inte lätt att hitta info om detta.....hittar bara lite som tinkersällskapet skrivit, så.....jag undrar också. Någon med ett rejält uttömmande svar?????:confused:

Jobbade på ett ställe som köpte billiga tinkrar och av de 40 som passerade under tiden jag var där så hade det flesta sm kom fotskabb och kanske hälften loppor. Vad jag fått höra är att de trivs där det är fuktigt och varmt så därför de älskar hovskägget.

Har man minusgrader och lösdrift är det suveränt att få bort både skabb och loppor. Spraya hästen med frontline och låt det torka och släppa ut dom på lösdrift. Under tiden gör man rent (decinfingera) i stallet och alla grejor. Efter ca 1 månad är både stallet och hästarna fria. Det gäller dock att hålla hästarna från stallet under den tiden. Har man inget som kan frysa sönder i stallet behöver man inte skura utan öppna allt så det får bli minus inne i några veckor (en del vet säger att ohyran klarar sig 6 dagar utan värddjur och andra 1 månad).

Jag var på en hudföreläsning för häst för några månader sedan och jag har för mig att det där sas att skabbdjuren även kan finnas på resten av kroppen, det smittar lätt och är svårt att få bort ur miljön.
Det är vad jag vet inte anmälningspliktigt.

Men de ska väl behandlas mer än en gång även med frontline va? Sprayar du på hela hästen eller bara benen? Ska de gå på lösdrift så måste de ju ändå ha tillgång till ligghall, men den behöver inte göras rent alls om det är minusgrader då? Hur länge måste det vara -grader för att de ska dö? Läste i en annan tråd att även hagarna blir "smittade", hur göra om det som nu bara är runt 10 +grader hela tiden?

Senast ändrad:

Fotskabben är ett elende på ardennrarna. Vi ställer ner hovarna i hink med sebacil lösning. Det man märker är att klådan försvinner omedelbart. Värt att prova?

Frontline är lättare att få tag på då man inte behöver recept. Däremot betydligt dyrare än sebazilen om man ska behandla flera hästar.

Jag har sprayat hela hästarna eftersom många haft loppor oxå. Har man inte riktigt kallt en längre period så har vi behandlat 1 gång i veckan 8-10 gånger. Annars 1 gång först och sedan efter 2 veckor för säkerhetsskull om det inte varit runt -20 så bara 1 gång.

Går det att använda sebacil även till föl? Och kan man använda det även om hästen har sår?

*kl*

Mina blev badade i Dermocan två ggr, med 10dagars mellanrum. Sedan efter varje badning blev dom sprutade med Frontline.

skabben kan sitta överallt på hästen, men de trivs ju som sagt bäst på benen. jag har höst att skabben trivs bäst i fuktigt o kallt väder?
Att det bästa är attt behandla på sommaren då det är varmt då de trivs sämre då? Skabben brukar ju vara värst i jan-mars, då det är kallt o fuktigt. Inte anmälningspliktigt, o jag vet faktiskt inte vag man descinfecerar prylar med. Kan tänka mig typ Virkon funkar, skabben är ju inte så tålig utan värddjur..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 682
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka