Fotskabb - medel?

heland68

Trådstartare
Hej,

Har bl a läst bra information om fotskabb på tinkerhästföreningens sida. Ett av medlen som rekommenderas där är Switch-pour-on, har någon här provat och kunnat se något resultat?

Skulle bli jättetacksam för goda råd,
/Heland

Sv: Fotskabb - medel?

heland68 skrev:
Hej,

Har bl a läst bra information om fotskabb på tinkerhästföreningens sida. Ett av medlen som rekommenderas där är Switch-pour-on, har någon här provat och kunnat se något resultat?

/Heland

Hej
Nej jag har inte provat Switch-pour-on men däremot har jag hört att det är vanligt att det kommer tillbaka.
Dom erfarenheter jag har av fotskabb är att Sebacil är det som är effektivast.

Har inte provat men det räcker ju knappast med switchen, du skall samtidigt avmaska med ivomec och behandla benen med frontline som egentligen är för hundar och således inte testat på hästar. Annars kan vet. skriva ut sebacil men på någon hemsida jag läst står att behandlingen med frontline är bättre/effektivare.

Det finns mer info på www.nordsvensk.com och på www.stallherkules.com mfl.

sök på chorioptes bovis på eniro så kanske du får ännu fler träffar, jag minns inte riktigt.

hej!

vi fick hovskabb på vår ardenner, och eftersom alla hästar i stallet ska behandlas blev det även behandling för nordsvensken o varmblodet. medlet vi använde var frontline, som enligt en PDF man kan finna på tinkerhästens hemsida, "Attack hovskabb" tror jag den heter är Frontline det bästa, effektivaste o mildaste sättet att behandla detta på. vi provade, hästarna ska behandlas en gång till innan de förhoppningsvis ska vara fria från det. hittils har det fungerat väldigt bra! klådan är borta, såren läkta. detta med Switch Pour On för hästens övre delar fungerar mycket bra.

lycka till!

heland68 skrev:
Hej,

/Heland
funkar inte.
det enda som faktiskt dräper skabben är sebacil.
men man måste vara ihärdig .

hej det finns ett nytt medel som heter eprinex fråga din vetrinär.det är mot skabb på nötdjur läggs på som switch.väldigt effektivt.

Ska skabbehandla i helgen - med Sebacil. Väldigt smidigt att ringa vet. de skriver ut Sebacil bara på ett telefonsamtal så jag kunde åka till apoteket på eftermiddagen samma dag som jag ringt och hämta ut min flaska. Sebacilflaskan kostade 380 kronor inklusive receptavgiften så det blir stor skillnad mot om man behandlar med Frontline som tyvärr är DYRT... särskilt om man skall behandla en shirehäst med MASSOR av hovskägg och dessutom hennes hagkompisar och behandlingen skall göras mist tre gånger... Då skulle man ju behöva en dunk med Frontline och med tanke på att en liten flaska på 250 ml kostar 174 kronor så...:crazy:

Läste att om man behandlar med Frontline skall man helst avmaska med Ivomec och så ha på Switch också... vet någon om man skall göra lika om man använder Sebacil (glömde fråga vet. som för övrigt verkade kunna mindre än jag om fotskabb på hästar). Jag behandlade hästen med Switch för cirka två veckor sedan - kan man ha på igen eller blir det farligt då?

Jag är fodervärd på hästen så jag kan inte bestämma allt över henne... ägaren vill inte att vi skall följa veterinärens instruktioner om att helst raka bort allt hovskägget eller klippa ned det så gott det går. Jag tänkte därför "tunna ur" hovskägget (det går ägaren med på) och sedan behandla. Någon som vet om man verkligen måste klippa bort hovskägget för att få bra resultat? Hon är ju så vacker med sitt stora hovskägg...:love:

Tacksam för hjälp om det är någon som vet!

hovskäget bör tas bort, det är ju mening att medlet ska få kontakt med huden eftersom skabben finns där..
det växer ju snart ut igen, o en period utan hovskägg, vad gör de för en frisk häst? e ju bättre att ta bort det, så man e mer eller mindre säker på att behandlingen tar. känns ju onödigt att köpa dyra medel för att det sen inte ska hjälpa.

vi behandlade våra 3 hästar med Frontline, o visst kändes de tungt att raka bort ardennerns och nordsvenkens fina hovskägg, framför allt nordsvenskens eftersom hade inte hade så mkt skabb..men de måste ju göras. varmblodet har ju inget hovskägg så de va ju lätt fixat :)

lycka till :)

Tack för lyckönskningen Dattla - om jag bara fick raka/klippa bort hovskägget :crazy: så skulle ju allt vara väl. Ägaren vill dock inte att jag gör det och då är jag ju lite utlämnad till hennes vilja - det är ju inte min häst. Jag vill ju bara att häststackarn skall slippa plågan men kan inte sätta mig över ägarens vilja. Får väl tunna ur så gott jag kan med andra ord. Någon som har gjort så och lyckats/misslyckats?

Dattla - hur lång tid tar det för hovskägget att växa ut igen? Om jag visst det kanske det var enklare att övertala hästägaren...

min erfarnhet av skabb är ett det är ihärdigt och jävligt. Sebacil är det enda som faktiskt har effekt. Medlet är förvissostarkt och man måste använda det under en sexveckors period, men har man tur funkar det.
Ang rakning av hovskägg så är det inte nödvändigt. tar man tid på sig när man applicerar sebacilen så att man får det under hovskägget så funkar det bara bra :D - har hästen krustor i hovskägget pga av skabben så borsta ut dem och smörj in med mukgörande salva, annars kan de få elaka sår av det.
du kan behandla med frontline mellan gångerna du tvättar med sebacil men frontline mildrar bara kliandet som jag uppfattat det och dessutom kostar det mer att behandla med fronline. flaskorna är ganska så små.

men tänker du raka hovskägget så tar det säkert uppåt ett år innan du har samma längd på det, iofs beror det på hur långt det var innan. tänk bara på att hovskägget skyddar bra mot andra hovsjukdomar.

lycka till !:bump:

pratade med en veterinär på SVA, hon rådde iallafall oss att använda frontline, eftersom de är milt mot häst och människa, o dessutom är mkt effektivt. det har fungerat utmärkt våra hästar. tvättade först med grönsåpa för att mjuka upp o ta bort krystor. frontline verkar vara mkt snällt mot öppna sår, då vår ardenner inte alls reagerade då medlet spryades på trots hennes sår..

jag valde att lyssna på veterinärens råd och läste också om fotskabb i en PDF som heter: Attack Fotskabb!, Dan Christensson (SVA, Uppsala).

"Sebacil är ett nervgift och är inte längre
registrerat för användning till häst. Enligt Dan Christensson, med flera, bör
det dock kunna användas efter de gamla behandlingsföreskrifterna i nödfall,
men det är inte att betrakta som riskfritt"

"Bäst resultat fås om hästens ben är
rakade", kan också läsas.

tycker PDF: en är VÄLDIGT bra, ta en koll på den..

scooby skrev:
hej det finns ett nytt medel som heter eprinex fråga din vetrinär.det är mot skabb på nötdjur läggs på som switch.väldigt effektivt.

Nån som provat eprinex och kan berätta om resultatet?

Mitt problem är att jag har min häst inhyrd i ett litet stall där för övrigt enbart stallägarens kallblod står - en äldre märr. Den märren är full av fotskabb enligt min uppfattning, men stallägaren är inte intresserad av att höra på det örat (han vill varken ha besväret eller kostnaden). Jag vill gärna vara kvar för stället är helt underbart med enorma fina hagar m.m. och min häst älskar märren, men jag är förstås rädd att min häst ska bli smittad. Plus att jag förstås lider med märren som kliar sig mycket, stampar och har alla symptom på fotskabb. Har nu tänkt att själv behandla båda hästarna (min egen i förebyggande syfte, för än så länge har han inga symptom), men då får jag både sköta det och betala för båda.

att sebacil inte längre var registrerat för användning av hästar visste jag inte om när min benhandlades.
våran vet. sa att vi skulle använda oss av sebacil och det gjorde vi, givetvis så var vi väldigt fötsiktiga med medlet och var noga med att titta efter reaktioner på hästarna.
men allt som allt gick behandlingen bra och varkan vi eller hästarna har fått några men efter medlet, och hovskäggen är kvar :D
min hade inga sår av skabben dock, hade hon haft det så hade jag nog också kämpat vidare med frontline.

men det är kul att se att fler folk lyckas få bot på skabben :bump:

För att verkligen komma åt under hovskägget kan man använda sig utav en spruta (utan kanyl givetvis) och lägga det mot huden.

smart grej, skulle jag behöva behandla igen så kanske jag slipper skrubba med diskborsten dårå, vilket faktiskt inte funkade så illa som man kan tro

:)

Själv använder jag även spruta till att lägga ut strängen med switch nu under sommartid då det är lättare att få det till en jämn sträng över hela hästen.

:idea:
att man inte tänkt på det, vi fyller ju ena korken och försöker fördela, och det går ju som det går :crazy:

ja klippte bort så mycket hovskägg ja kunde eftersom ja inte har tillgång till rakapparat. delade en flaska frontline, 250 ml på två ben, sen masserade jag massor..vet inte hur länge, men tills huden va helt nedblött..

till en heelt annan sak: hur får man en profilbild? det står bara: upload of file failed..surt, för ja vill verkligen ha en bild! :(

schelin_j skrev:
Ska skabbehandla i helgen - med Sebacil. Väldigt smidigt att ringa vet. de skriver ut Sebacil bara på ett telefonsamtal så jag kunde åka till apoteket på eftermiddagen samma dag som jag ringt och hämta ut min flaska. Sebacilflaskan kostade 380 kronor inklusive receptavgiften så det blir stor skillnad mot om man behandlar med Frontline som tyvärr är DYRT... särskilt om man skall behandla en shirehäst med MASSOR av hovskägg och dessutom hennes hagkompisar och behandlingen skall göras mist tre gånger... Då skulle man ju behöva en dunk med Frontline och med tanke på att en liten flaska på 250 ml kostar 174 kronor så...:crazy:

Läste att om man behandlar med Frontline skall man helst avmaska med Ivomec och så ha på Switch också... vet någon om man skall göra lika om man använder Sebacil (glömde fråga vet. som för övrigt verkade kunna mindre än jag om fotskabb på hästar). Jag behandlade hästen med Switch för cirka två veckor sedan - kan man ha på igen eller blir det farligt då?

Jag är fodervärd på hästen så jag kan inte bestämma allt över henne... ägaren vill inte att vi skall följa veterinärens instruktioner om att helst raka bort allt hovskägget eller klippa ned det så gott det går. Jag tänkte därför "tunna ur" hovskägget (det går ägaren med på) och sedan behandla. Någon som vet om man verkligen måste klippa bort hovskägget för att få bra resultat? Hon är ju så vacker med sitt stora hovskägg...:love:

Tacksam för hjälp om det är någon som vet!
du behöver inte ta bort hovskägget.
man ska tvätta med sebacil en gång i veckan i minst 6 veckor i rad för att ha en chans att få bort det .
men allt som kommit i kontakt med hästen måste oxå tvättas hela tiden och hagarna blir oxå infekterade så du vet.

detär bara att vara ihärdig :banana:
sen är det dock som orcide säger, att allt som vart i kontakt medn hästen kan bli smittade. ett varmblod i vårt stall hade ju det :crazy:
så var noga med att tvätta alla grejer.
men ser du att frontline hjälper så är det ju superbra :)

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar