Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
heland68 skrev:Hej,
Har bl a läst bra information om fotskabb på tinkerhästföreningens sida. Ett av medlen som rekommenderas där är Switch-pour-on, har någon här provat och kunnat se något resultat?
Skulle bli jättetacksam för goda råd,
/Heland
funkar inte.heland68 skrev:Hej,
Har bl a läst bra information om fotskabb på tinkerhästföreningens sida. Ett av medlen som rekommenderas där är Switch-pour-on, har någon här provat och kunnat se något resultat?
Skulle bli jättetacksam för goda råd,
/Heland
scooby skrev:hej det finns ett nytt medel som heter eprinex fråga din vetrinär.det är mot skabb på nötdjur läggs på som switch.väldigt effektivt.
du behöver inte ta bort hovskägget.schelin_j skrev:Ska skabbehandla i helgen - med Sebacil. Väldigt smidigt att ringa vet. de skriver ut Sebacil bara på ett telefonsamtal så jag kunde åka till apoteket på eftermiddagen samma dag som jag ringt och hämta ut min flaska. Sebacilflaskan kostade 380 kronor inklusive receptavgiften så det blir stor skillnad mot om man behandlar med Frontline som tyvärr är DYRT... särskilt om man skall behandla en shirehäst med MASSOR av hovskägg och dessutom hennes hagkompisar och behandlingen skall göras mist tre gånger... Då skulle man ju behöva en dunk med Frontline och med tanke på att en liten flaska på 250 ml kostar 174 kronor så...
Läste att om man behandlar med Frontline skall man helst avmaska med Ivomec och så ha på Switch också... vet någon om man skall göra lika om man använder Sebacil (glömde fråga vet. som för övrigt verkade kunna mindre än jag om fotskabb på hästar). Jag behandlade hästen med Switch för cirka två veckor sedan - kan man ha på igen eller blir det farligt då?
Jag är fodervärd på hästen så jag kan inte bestämma allt över henne... ägaren vill inte att vi skall följa veterinärens instruktioner om att helst raka bort allt hovskägget eller klippa ned det så gott det går. Jag tänkte därför "tunna ur" hovskägget (det går ägaren med på) och sedan behandla. Någon som vet om man verkligen måste klippa bort hovskägget för att få bra resultat? Hon är ju så vacker med sitt stora hovskägg...
Tacksam för hjälp om det är någon som vet!