Fotskabb - medel?

Sv: Fotskabb - medel?

Jistanes - hur sanerar man stora beteshagar? Antar att man får lov att nöja sig med att behandla alla hästarna och hoppas att de små skabbkräken dör ute i hagen eller är det någon som har något vettigt tips? Tänkte ev. köra en vända igen innan hon skall hem till sitt stall i höst också - då borde ju kräken som finns i stallet ha dött eftersom stallet varit tomt flera månader och så kommer hon hem nybehandlad...

Någon som kan tipsa om hur man gör ren undersidan på en sadel som är klädd med fårull eller om det är syntetull? Räcker det om man gnuggar med lite tvättmedel och sköljer av med slangen eller hur skall man göra?

uj uj, saneringen efter äcklen ska påbörjas for real i veckan. stallet ska högtryckstvättas, o sen ska de på en massa Virkon !!!

borstar ska slängas, allt ska tvättas..

mina hästar är mkt bättre nu, ardennern e riktigt fin i hovskägget nu och ja e jätteglad :)

men det är en behandling till som ska göras, o avmaska..

det där med beteshagarna ja..dör dem inte om de inte har päls o leva i? de har väl också en livscykel som alla andra kryp.. o de måste ju rimligtvis dö ute.. men finns ju mkt som e konstigt...

tycker fortfarande att PDF:n som ja nämnt i tidigare inlägg är väl värd att läsas väl.

envishet lönar dej!

Hur har det gått? Får ni någon bukt med skabben?
Mina hästar är ganska troligt smittade men visar inte så jättemycket obehag. Jag tänkte testa med Erpinex just för att slippa tvätta nu när det blir kallare. Har någon provat E, hur var resultatet och hur många behandlignar krävdes?

/T

*kl*

Tänkte berätta hur det gick om nån undrar. Efter mycket diskussioner med medicinförsäljare, duktig uppfödare av Shire-hästar med stor erfarenhet av fotskabb, samt veterinär beslöt jag mig för att behandla med Sebacil. Veterinär ringde in recept så det var bara att hämta på närmsta apotek. Behandlade 4 ggr i somras och efter 2:a behandlingen försvann symptomen på fotskabb, stoet slutade både med sitt kliande/bitande på frambenen och med sitt stampande med bakbenen. Behandlade även parallellt med Switch enligt normal procedur var fjärde vecka. Har förstått att det är vanligt att problemet återkommer, men det hjälpte verkligen i alla fall för denna gången.

Vad gäller Eprinex hittade jag tillverkaren via apoteket, och efter ett långt telefonsamtal med dem beslöt jag mig för att inte behandla med Eprinex. Kommer inte ihåg de exakta skälen men de rekommenderade inte att använda det i detta sammanhang.

Jag är bara så otroligt glad och tacksam :) att ha hittat ett hjälpmedel för det var rikigt plågsamt för hästen.

Jag delar din erfarenhet! Behandlade med Sebacil i två omgångar i somras, dels då när jag skrev inlägget och sedan en omgång till i samband med byte av stall i månadsskiftet aug/sep. Shiretjejen står nu helt lugnt i hagen och det enda jag sett henne stampa eller bita efter är mygg *såååå glad och tacksam*

Tyvärr har inte krustorna på benen gått bort, men jag får nog vackert förmoda att hon förutom skabb även är drabbad av mugg. Hade en förhoppning om att hon efter skabbehandlingen inte skulle vara en exemhäst heller men det visade sig vara fel för hon har kliat av sig nästan hela manen och en del av svansen. MEN hon står inte och stampar och hon biter inte sönder benen längre så jag är jättetacksam för att jag fick upp ögonen för denna behandling!

Jag baddade på sebacil på hela hästen och hennes två beteskompisar (varav unghästen INTE uppskattade att bli nedblött med illaluktande vätska :smirk: ) och avslutade det hela med att stoppa ned svansen och fötterna -en åt gången då förstås - i en diskbalja med lösningen som var kvar och verkligen skölja igenom allt hovskägg. Tog även bomullstussar med lösning och baddade kring "tuttarna" och i den håriga delen av öronen så jag tycker nog att jag varit grundlig i alla fall. Det hjälpte!!!

Återstår bara att få bukt med muggh-l-etet...:devil:

Läste nyligen på ett veterinärt forum att det var väldigt effektivt att spruta Dectomax ,det torde dock bli på djurägaren ansva, om det överhuvudtaget går att hitta ngn som vill ställa upp.
PL

du behöver inte ta bort hovskägget.
man ska tvätta med sebacil en gång i veckan i minst 6 veckor i rad för att ha en chans att få bort det .
men allt som kommit i kontakt med hästen måste oxå tvättas hela tiden och hagarna blir oxå infekterade så du vet.

Min vet sa 3 gånger.. med sebacil alltså en gång i veckan i 3 veckor..

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar