Fotografer ???!

Sv: Fotografer ???!

Kollar runt på en massa kameror, just nu på http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D4018200pac å nu undrar jag, e den typ som D50 ? Vad är det för skillnad ? Vad är SD-kort och AF-motor ? :angel: :p

den har ingen desiplay som visar kamerans inställningar.
den kan inte själv ställa in af på ett objektiv utan kräver objektiv med af motor (AF=AutoFokus)
D50 är mer avancerad.

såg en på blocket som sålde d50 till bra pris
sd kort är en typ av minneskort, cf en annan.
d80 har sd och d70 /d70s har cf.

d40 är en bra kamera, men enkel.
egentligen en strippad men ändå modernare d50, eller hur man skall beskriva det.

Så man måste ha en AF motor ? och dom kostar ?
okej, kan du skcika länk ? har kollat på alla möjliga ställen, men ingen vekrar vara "perfekt".

Att den inte innehåller AF motor är inte världens undergång.
Alla nya objektiv nikon släpper( en hel del billiga på sistone) är av AFS typ, dvs med inbyggd motor.
Det billigare objektiven har det flesta AFS motor.

Det där är en nedbantad version av D50, som är en nedbantad version av D70 - det är alltså en budget-budget-systemkamera så vitt jag förstått.

En AF-motor är en autofokusmotor, den som gör att kameran drar linselementen fram och tillbaka och letar fram en punkt där den har fokus (något luddigt förklarat). Om du tänker komplettera kameran med fler objektiv läste jag någonstans att dylika objektiv (med AFS) är dyra.

Ett SD-kort är ett sorts minneskort, Secure Digital. De är små och fyrkantiga med ett "avskuret" hörn.

Okej, tack för hjälpen :)
Är det här teleobjektivet bra: NIKON 80-200/2.8 SWM ? :angel:

MVH Ida
-- Hur ni orkar stå ut med alla mina frågor -- haha:devil:

Tänk på att såna telezoomar oftast väger ganska mycket. Att släpa omkring på 1-1,5 kg + kamerahus en lång dag, det tär på kroppen :p ;)

den har ingen desiplay som visar kamerans inställningar.

Hm, nu blev jag lite fundersam. När man fotar med en systemkamera, måste man kolla i det lilla hålet eller går det att kika på skärmen som med en vanlig kompaktkamera?

Kom på att jag sett dessa bilder på eos 400D:
img_676385174_2_Big.jpg

Är 2,5" skärmen bara till för att kolla vilka inställningar man har? :mad:

På en digital systemkamera använder du "det lilla hålet", om du inte har en Olympus E-330 som stöder live view. "det lilla hålet" kallas "optisk sökare" och är betydligt smidigare att använda eftersom man får kameran närmare kroppen och kan hålla den stadigt. Man behöver heller inte oroa sig för parallaxfel, som är vanligt med en kompaktkamera då genomsiktssökaren är skild från linselementen.

den 2.5" stora skärmen är till för inställningar och för att titta på bilderna man tagit.

Hoppsan.. :o
Anledningen till att jag ville ha 400Dn ist. för 350Dn var just skärmen. :p Vad är det f.ö för skillnader på dom två kamerorna? Har försökt jämföra dom, fast hittar bara typ. megapixlarna som skilljer.

Vad jag förstår så är 400D lite bättre helt enkelt - uppgraderad, nyare firmware med förbättrade algoritmer, antagligen lite lägre brusnivåer etc. Det är troligen ingen enorm skillnad.

Har du kikat på de andra konkurrenterna i samma prisklass (nikon, olympus, sony, samsung, pentax)? :)

Okej, det är väl som med alla kameror i Canon Ixus-serien då med andra ord?
Nja.. alltså jag har som stirrat mig blind på just Canon-kamerorna. Tror det är för att jag vet att dom är bra, & därför vågar jag inte prova någonting annat. :angel: :)

Okej, det är väl som med alla kameror i Canon Ixus-serien då med andra ord?
Nja.. alltså jag har som stirrat mig blind på just Canon-kamerorna. Tror det är för att jag vet att dom är bra, & därför vågar jag inte prova någonting annat. :angel: :)

Haha, du är precis som mig ;) :angel: Canon ska det vara!

Om du letar efter jämförelse mellan 400D och 350D så finns det en här: http://www.cyberphoto.se/compare.ph...tnr[2]=400D&num_of_articles=2&comparepage=yes

En grej som skiljer 400D mot sin "lillebror" är dess "dammborttagning". Hurvida den fungerar eller inte vet jag tyvärr inte, men det låter ju flashigt iaf ;)

"Dammborttagningen arbetar kombinerat på fyra sätt:

1. Stänga ute dammet
2. Stöta bort med hjälp av antistatisk teknik
3. Skaka bort det som ändå sätter sig på sensorn (sker varje gång man slår igång eller slår av kameran och tar ca en sekund, men kan avbrytas av t ex avtryckaren)
4. Den medföljande programvaran Digital Photo Professional kan "lära" sig var dammpartiklar sitter på bilderna och ta bort dem i efterhand, automatiskt.
"

Jkay
Pja, ganska mycket? :angel: Men inte om man ska gå omkring på en hästtävling i kanske 12 timmar! ;)

Tänk på att såna telezoomar oftast väger ganska mycket. Att släpa omkring på 1-1,5 kg + kamerahus en lång dag, det tär på kroppen :p ;)

Jo, det har jag också tänkt på! Å som en annan sa så kollar man i det lilla hålet å hur ska man göra det utan att darra å lyfta upp den där hela tiden ? Eller är det meningen att ha stativ hela tiden ? :crazy:

Detta är jobbigt att hitta kamera! Om dem inte hade vart så dyra hade jag vart mindre nogrann :p

Jkay
Pja, ganska mycket? :angel: Men inte om man ska gå omkring på en hästtävling i kanske 12 timmar! ;)

Ja, för jag vill fota på hästtävlingar :smirk:
Vad ska jag ha för ett stativ då ?

Nån som hittat nån länk med tex Nikon D50 + nått stativ (som man fotar hästar "in action" med)

Det är otroligt mycket lättare att använda sökaren och ha kameran nära kroppen än stå och glo på skärmen som man måste hålla en bit bort för att få översikt. Man får en helt annan känsla för var föremålet befinner sig, det är som att titta i en kikare - en förlängning av ens ögon helt enkelt. Om man vrider på huvudet följer liksom kameran och blicken med förutsägbart. Jag tycker att skärmen är jättesvår att använda i jämförelse.

Sen får man också mycket bättre stadga när man håller kameran med ett dubbelhandsgrepp nära kroppen - mycket mindre skakningar.

Min Ellie, nedpackad med båda objektiven, väger nog nätta två kilo, men det är ingen nämvärd vikt att släpa runt på egentligen.

tycker nikons 18-135 är ett riktigt bra kitobjektiv.
och idrus, gå hellre på en d50 än d40.
skanna av blocket dagligen.
OM man vill ha en display att se på istället för sökaren finns denna produkt:
http://www.dpreview.com/news/0506/05060701zigview_lcd.asp

och idrus, stativ.. nu är du inne på en ny marknad.
de behöver vara stadiga och lätta, ha bekväma huvuden...

Kuckeliku - så man måste jämt ha stativ ? är inte så van med stativ, men pappa har ett bra, jag brukar inte direkt ha mina digital kameror där på :rofl: :p
Synd att han tappa sina 2 systemkameror i älven (klump). :(

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 323
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 482
Senast: escodobe
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 783
Senast: help_me
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 767
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London