Fotgående

amandacarlsson

Trådstartare
hej hörni! Jag har en working kelpie på 8 månader, min förhoppning är att kunna göra en godkänd start i rally lydnad under oktober.. Och vårat "problem" , ( vill inte använda ordet problem egentligen utan de är ju för att vi är gröna ) vi har koll på dem flesta skyltarna i nybörjar klassen men det är just gå fot vi tränar stenhårt på. Än så länge klarar vi bara korta sträckor utan vägg / staket som lite stöd då han lätt vinglar iväg, men nu får vi till de jätte fint korta bitar men han stirrar blint rakt fram.
Jag strävar efter en hund som går ivrigt fot med höga knän och konstant ögonkontakt. Förstår ni vad jag tänker mig då? :angel:

Självklart förstår jag detta är något man får ta bit för bit, men har ni tips på vägen?? :bump:

Min första spontana tanke är; belöna kontakt, inte bara korrekt position. Tittar han på en massa annat har han inte fokus på dig, även om han går i rätt position. Belöna när han fokuserar upp på dig samtidigt som han går i rätt position.

Nu ska inte jag tävla lydnad eller nått med min bara rallylydnad men jag har handtarget inlärt på min 9 månaders tik. Hon ska ha ögonkontakt med min hand i fotgående och jag styr henne även med handen i tex slalom och vändningar. Jag har valt handtarget för att fotgåendet blir sämre om jag kräver ögonkontakt i o m att hon är liten men din är ju större :)

Men vill du ha ögonkontakt/ansiktskontakt så belöna det. Jag hade nog börjat stillastående att belöna ögonkontakt och successivt ökat tiden hunden ska hålla kontakten. Samma sak i rörelse.

Det jag gjort är att börja med klossträning för att få utgångsposition. Det jag försöker lära hundarna är att "fot" betyder att vara fint vid min sida oavsett vad jag gör och i rallylydnaden lär jag in det på båda sidor om mig.

När hunden ställer sig vid min sida när jag säger "fot" då börjar jag med att locka med hunden till min sida samtidigt som jag går. När hunden är vid min sida säger jag "fot" och belönar under tiden vi går. Därefter kallar jag in hunden till utgångsposition och testar att ta några steg framåt. Det brukar resultera i att hunden följer med fint.

När jag provat att bara kalla in till utgångsposition och börjat gå, utan det läget där jag kallar in under tiden jag går, då har det lättare blivit så att hunden inte förstått att den ska följa med när jag går. Därav att jag tar det i den ordningen.

Många väljer numera att inte arbeta med ögonkontakt i fotgåendet i "lydnads"lydnad eftersom det lätt ger en hund som hamnar lite för långt fram i position. Som jag förstått det så lär de in en annan punkt lite längre ner på föraren som hunden ska fokusera på vid fotgåendet istället.

Själv har jag lärt in två med ögonkontakt och det är inte optimalt, den enda hamnar lätt lite långt ut från mig och den andra ganska långt fram.

I rallylydnad är väl kraven på positionen helt andra så där fungerar säkert ögonkontakt bra.

Först är frågan vad rätt position är. Om man exempelvis vill ha "bananposition" där hunden går lite böjd runt föraren med ögonkontakt eller lipisanarposition (det som är populärt idag där hunden går med höga benlyft och ser nästan ut som om de knycker nacken ur led) där hunden ofta fokuserar på en punkt där du exempelvis haft en boll så som armhålan eller på bröstet vid inlärning. Båda sätten är helt godkänd gör både rally och tävlingslydnad

Men de viktiga är att det finns 1000tals olika sätt att lära in fot och inget är nödvändigtvis bättre eller sämre än det andra utan beror på vad som passar ekipaget bäst.

Du har ju fått en del tips här. Men om du inte har möjlighet att gå kurs utan bara vill ha lite tips så är Youtube fantastiskt i inspirationssyfte. Ta sedan de delar som du tror passar dig och din hund bäst.
Men grundregeln är kontaktak mellan dig och hunden. Har du inte det är ni liksom inte redo att röra er framåt.

Jag har bananposition på min hund, jag lär in det så att hunden ska komma in till min sida (exempelvis med klossträning som förklaras ovan) men inte först hunden kan sitta vid min sida med full kontakt oavsett störning så rör vi oss framåt(eller bakåt). Hunden brukar då automatiskt följa med för att fortsätta hålla fokus med föraren. Sedan får man där finjustera men grunden till rätt poition har hunden redan fått genom klossträning och kontakt övningar.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 865
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka