Fosterhemsplaceing nästa??

Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Tack för det du skriver! Känns bra med någon som förstår.
Just nu är pappan och sonen på sonens träning, i morgon ska han följa med mig till stallet får vi se vad han tycker :) han sa senast igår att han vill ändra på sig så det känns som en tröst i det jobbiga.
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Hur var det för dig själv som tonåring? Hittade du aldrig på saker som inte var så smarta?

.

Helt ärligt kan jag säga att jag aldrig hittat på sattyg, inte gjort min mamma besviken, skött skolan + gymnasium med minst godkänt i alla ämnen.
Min mamma har ställt upp 110% för mig och jag har haft egen häst sen 6 års ålder och helt enkelt inte haft tid för dumheter då min tid bestod av skola och stall.
Men jag kan inte jämföra barnen med mig själv eftersom vi inte har haft lika engagerade föräldrar. Jag tror ju att med föräldrar som lagt mer tid på sina barn och ansträngt sig mer hade förutsättningarna varit bättre.
Barnen tycker tex att det är väldigt förödmjukande att tala om att deras mamma bor i en husvagn och dom vägrar hälsa på henne.
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Jag tycker att man kan förstå att den här killen strular. Hans mamma förmår inte ta hand om honom. Pappans kapacitet är svår att få grepp om av ditt inlägg. Han fann säkert trygghet i dig när du träffade hans pappa men sedan försvann du och ni hade nästan ingen kontakt. Nu har du kommit tillbaka men för honom är det ändå otryggt: kommer du att stanna? Kommer du att försvinna igen?

Hans uppförande kan mycket väl vara ett sätt att testa hållfastheten i den här familjen. Kommer ni att orka med honom eller inte? Kommer ni att bry er om honom oavsett vad?

Att problemen uppstod medan du var borta har också att göra med hans ålder. Mellan 12 och 13 år genomgår de flesta barn en transformation. Gamla belöningssystem från barndomen funkar inte längre. De går in i en ny och mer komplicerad fas, det drabbar alla barn men vissa värre än andra förstås.

Hans resultat i skolan är ju oroväckande, men jag måste säga att själv stal jag också pengar från min mamma, tjuvrökte och skolkade ibland. Och jag var ändå välartad som fan.

Om det var min son/styvson skulle jag först leta upp någon auktoritet på tonåringar som kunde hjälpa mig att förstå hur jag och pappan ska hantera situationen. Det finns en bra psykolog som heter Bengt Grandelius, han har skrivit en bok som heter "Sätta gränser" eller liknande. Om ni bor i Stockholmstrakten eller på Gotland kanske ni kan boka ett möte med honom. (Han bor på båda ställena.) Men det finns säkert många andra som är duktiga. Det är ju någon tjej på TV nu i det där programmet SOS Familj. Eller leta upp en barnpsykolog där du bor via Eniro.

Sen skulle jag utifrån det mötet göra en handlingsplan som antagligen inkluderar professionell psykologhjälp även för pojken.

Fosterhem eller ungdomshem måste vara den absolut sista lösningen i det här fallet. Jag tror att det skulle vara förödande för den här killen.
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

1. Vilka resurser som ni inte har kan ett fosterhem erbjuda?

2. Hur ska ni gå till väga för att få tillgång till samma resurser som ett fosterhem?
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Jag hade en knepig uppväxt.
Ändå så var jag en mönsterunge med toppbetyg.

Och nej, jag hittade faktiskt aldrig på saker som inte var så smarta.
Det enda som jag kan ångra var att jag inte var så trevlig som jag borde ha varit.
Men det kom tyvärr inte med i min uppfostran.
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Skönt för dig att du hade en bra uppväxt, synd bara för det blir ju svårare för dig att sätta dig in i hans situation...:cool:

Jag vill bara säga att jag tycker att det verkar som att du tycker om sonen och att du verkligen försöker fixa det här och det gör mig glad! Det är jätte strongt, att du finns där för honom kan vara livsavgörande för honom.:bow:

Bra med större kontroll på vad han gör, jag tror han vill sluta och bli bättre, skäms han för det han gjort finns det väl en gnista hopp där inne nånstanns?:bump:

Jag ville sluta också, men hade inte det stödet som du ger den här killen, det kommer nog ta tid att bryta dessa destruktiva vanor som han har lagt sig till med, men ge det tid. Det är han väl värd???

Jag hoppas verkligen ni kommer på rätt köl, för jag gillar verkligen inte det här med fosterhem, ärligt är det nog bättre att bo med morsan i husvagn...:eek:
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Anledningen till att jag tror fosterhem kan vara ett sista alternativ är miljöbyte, vi kan inte bara packa och flytta härifrån på kort varsel pga jobb och andra omständigheter även om jag helst skulle se att det va det vi gjorde.
Han skulle förmodligen behöva miljöombyte men om man ej kan erbjuda det?
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Jag förstår att det är olyckligt om han har hamnat i fel sällskap. Men det bästa är väl om man kan få professionell hjälp att stärka honom inifrån, så att säga.

I hans situation är nog en hållfast familj mer betydelsefullt än miljöombyte.
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

MST kan kanske vara ett alternativ för er? (Fick för mig att du bodde i Stockholm, ber om ursäkt om jag tar fel)

Finns på ett antal orter, men inte jättemånga, och är en terapiform på frammarsch: man jobbar på hemmaplan, med hela nätverket och i en mycket strukturerad form. Det kan se lite olika ur hur "illa" det måste vara för att få lov att ta del av denna typen behandling, kanske det inte är där ännu men i så fall ett tips för framtiden om ni inte lyckas vända detta.
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Jag hoppas också att TS och övriga inblandade ska lyckas lösa det här utan att killen behöver byta hem men jag tycker att din attityd till fosterhem känns tråkig.

Min mamma har jobbat med fosterbarn de senaste 23 åren och det finns bra fosterhem! Vi har haft en hel del ungdomar som "bara" har hamnat på glid och där det har varit en tidsbegränsad placering med tät kontakt med familjen och ett aktivt arbete för att få familjen att fungera tillsammans igen. Vi har även långtidslaceringar där det har varit barn som har flyttat hem till oss och som flyttar ut när de är vuxna. Självklart finns det dåliga fosterhem, men man kan inte räkna med att alla är det!!!
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Ring soc och be att få stöttning i er familjesituation. Som någon skrev, det är inte bara att ringa om säga att man vill placera ett barn i fosterhem.

Ang skolket, kanske skolan/kommunen har någon slags resurs för de som skolar mycket? (Det har kommunen/skolan där jag jobbar).
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Lite uppdatering för den som vill veta.
Hamnade i en diskussion igår när jag hörde den äldsta prata med sin yngre bror, det lät ungefär så här, Abriiii!! håll käften, fan jag ska kutta dig , ey len allt med brytning(han har fått för sig att han är en syrian)bla bla bla.
Jag sa då åt honom att välja sina ord och att här hemma pratar vi svenska.
Då började han med att gaffla om att han skulle gå till socialen och hitta på att jag slår honom och hotar honom(för hans mamma har tydligen gått till soc och beklagat sig över att hennes man bestämmer för mkt över barnen, han sätter antagligen regler) och sa att jag inte är hans morsa och att jag ska ge fan i att säga åt honom att tex diska och städa tex(vilket han gör om jag säger åt honom om det) men det tråkiga är att man måste alltid lägga till att det tex blir utegångförbud om han inte gör det :grin: Pratade en stund senare med min sambo som skulle gå in och säga åt dom att vara tysta för kl var 22. Han sa även åt äldsta att lägga ifrån sig mobilen och sova, varav ungen börjar skrika åt min sambo. Sambon säger åt honom att han ska ge ifrån sig mobilen och ungen vägrar och säger att han ska ta en kniv och skära oss båda :eek: sambon får ett utbrott som får ungen att ge ifrån sig mobilen och knipa igen sin mun.
Jag har gått igenom hans mobil och fått reda på att han som är 14 har ett förhållande med en 20 årig tjej(misstänkte det för 2 år sedan och fick det bekräftat) Han umgås med ungar som stjäl jackor och mobiler som dom sen säljer vidare. Han har blivit erbjuden att köpa kniv och pistol(jag hittade en kniv under hans kudde som jag tog ifrån honom)Även filmer där han och hans kompisar filmar när dom ger sig på andra...
sms om att hans kompisar skulle döda mig bla bla bla.
Jag är så jävla less på denna unge just nu, och att ha mage och säga att han ska knivskära oss får det att vända sig i magen på mig av avsky.
ungen skulle behöva flytta långt från detta ställe ut i skogen :crazy:
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Men så kan ni inte ha det! Faktiskt. Jag tycker ni ska kontakta socialtjänsten och berätta precis hur ni har det så kanske ni kan få någon hjälp.
Och en 14åring med en 20åring är faktiskt olagligt och något 20åringen kan bli åtalad för.
Jag hoppas ni kan reda ut det här på bästa vis. :)
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Men så kan ni inte ha det! Faktiskt. Jag tycker ni ska kontakta socialtjänsten och berätta precis hur ni har det så kanske ni kan få någon hjälp.
Och en 14åring med en 20åring är faktiskt olagligt och något 20åringen kan bli åtalad för.
Jag hoppas ni kan reda ut det här på bästa vis. :)

mamman skulle ta mobilen nu och gå ner och göra en polis anmälan, 20 åringen köper och bjuder ungen på både sprit och cigaretter :devil:
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Då får man hoppas att mamman tar sitt ansvar den här gången och verkligen gör det hon säger istället för att tex radera de "fula" sms:en. :crazy:

Håller tummarna för att ni får hjälp och lyckas lösa situationen.
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Först en stor eloge till dej som bryr dej:bow:

Det är verkligen jättetufft att stå på den blåsiga toppen, särskilt när de som borde stå där står i lä bakom din rygg:crazy: Men det du gör för den här killen är så oerhört mycket värt, det kan vara skillnaden mellan grövre kriminalitet och för tidig död eller ett bra liv.

Det är svårt när man kommer in så sent att man inte kan ge barnen de grund läggande värderingarna som man vill ha i sitt hem. Det är näst intill omöjligt att reglera så här sent, alternativet man då har kvar är att "banka in" i stället för att det är en naturlig del av vardagen så får man påpeka det hela tiden, kräva och ge respekt hela tiden.

Om du står kvar på toppen även när det blåser kuling gör att han kommer inse att det spelar ingen roll vad du gör, han kommer inte undan din örnblick och din totala intolerans mot dåligt beteénde. Han kommer tacka dej en dag för att du stod ut och krävde att han skulle följa reglerna (förmodligen inte så att du hör det men i sitt hjärta).

Hur gick det med att han inte fick vara själv? Jag hade i ditt läge inte tillåtit någon kontakt med kompisarna som brer på beteéndet utan krävt att han var med någon vuxen hela tiden.

Att han hotar dej betyder att det är du som ändå står för tryggheten, att det du säger spelar roll, det är ett konstigt sätt att visa kärlek på men är ändå det som du ska ta vara på.
Jag hoppas att du orkar stå ut och fortsätta vara stenhård med att det du säger gäller.
Skickar massor av kraft, jag vet att den behövs när man står mitt i smeten.
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Men usch..

Jag kan inte ge dig några råd, men när jag läser om hur du/ni har det så blir jag förfärad.

Du ska ha eloge för att du orkar stanna och kämpa emot, själv vet jag inte om jag klarat av det ..

LYCKA TILL :)
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

svarar alla: jag har en egen mamma som inte alls vill att jag ska stanna kvar pga att hon, precis som jag tror att han faktist skulle kunna göra slag i saken och att vakna med någon som står med en kniv vid min säng är inget uppvaknande som jag föredrar :crazy: Jag bad honom packa ihop sina saker och lämna hemmanycklarna kvar. kl 17 ska han vara redo att åka....till sin mamma.
Mitt sista hopp är att han efter ett tag, boendes i en husvagn, med ca 40min gång och bussavstånd till skolan, jobbigt att tom plocka ihop sina saker för att duscha, ja allt kommer bli jobbigare, ska få honom att uppskatta det han faktist har hos oss. Jag har blandade känslor, från att ta mitt pick och pack och dra, till att stanna kvar och hoppas ungen tar sitt förnuft till fånga och förstår hur bra han faktist ändå har det här. För 5 år sedan sa jag att om ingen tar tag i detta med ungarna så kommer det bara gå åt ett håll och se vad rätt jag hade...tyvärr :crazy:
 
Sv: Fosterhemsplaceing nästa??

Men hos mamman kommer han ju att få det ännu värre eller? Att bo två stycken i en liten husvagn kommer ju göra att han inte kommer att bo där alls, utan han kommer att bo hos kompisar eller hos någon annan.

Enda vettiga ni kan göra är att flytta! Byt skola, byt miljö, byt allting för att han ska kunna byta bort sitt beteende. Det går inte att bara sluta med saker och ting, de måste ersättas med någonting annat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 691
Senast: Tassa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 078
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 194
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp