Fosterförsäkring

Sv: Fosterförsäkring

Jag tänker teckna en för att åtminstone delvis kunna skydda den investering jag gjort.

Japp med min otur vågar man inte annat....OM hon nu blir dräktig...peppar,peppar.

Våra fölungar är alltid fosterförsäkrade. Seadn så försäkrar vi dom på deras andra levnadsdygn...

För det ena stoet så ingår försäkringen i betäckningen med hingsten vi valt. Det andra stoet så kommer vi att teckna separat foster och fölförsäkring då det inte ingår i den betäckningen - som dessutom sker via fryst och därigenom är dyrare.

Jag skulle aldrig våga chansa....

Helen

Jag tecknade i fjol och kommer troligtvis att teckna en i år igen.
Jag tycker iof att det är relativt dyrt. Jag tror jag betalade ca 2000:- extra för ett försäkringsbelopp på 10.000:-. Och då betalar jag ju redan ca 4500:- i premie för stoets ord. försäkring.
För årets föl är premien med 50% rabatt 2111:- för försäkringsbelopp på 10.000:- med utökad vetr. vård.
Så då kommer jag på mina få hästar, ett dräktigt sto med föl, upp i en premie på nästan 9000:- i år.
Förstår att de med många hästar inte har råd.
Hörde visserligen att kompisen fick en försäkring för sin fölis för ca 600:- i premie för 10.000 i ett annat bolag.

jag avstår från det, för jag tycker det kostar mer än det smakar. men det beror ju också på hur betalningen är uppdelad och vilka summor vi pratar om. ha rjag betalat 90-dygnsavgift (vilket jag hittills lyckats undvika) så kanske jag skulle resonera annorlunda.

på shettisarna skulle det aldrig falla mig in att fosterförsökra...

Stona står avelsförsäkrade och fölen ingår i deras försäkring så jag behöver inte teckna en särskild för dom. hade det inte varit så hade jag ändå inte tecknat en extra försäkring, då det för mig inte är en större kostnad att tillverka fölen.

Är kostnaderna då mindre för dig som uppfödare av shettisar när dom blir sjuka eller behöver opereras ? Jag vet att jag har funderat på det här tidigare - hur gör man när man föder upp raser där inte avkommorna är lika dyra som tex halvblod...Därför så är det intressant att du nämner det...

Hälsningar Helen

skador/sjukdomar den första levnadsmånaden går på mammans försäkring, såvida man inte hunnit försäkra dem enskilt innan dess.

fosterförsäkringen ser jag enbart som ett sätt att få tilbaka utlagda pengar Om stoet kastar eller nåt sånt...

Skulle något hända så är kostnaden nog ungefär densamma, oavsett storlek och tillverkningskostnad.

Vet ej hur det funkar riktigt. Är det en tilläggsförsäkring till stoets försäkring eller något helt separat?
mvh
Lejonelle

Ahh, en tråd som passar mina grubblerier. Var och kollade CB II stoet på 30 dygn idag och allt såg bra ut (en lovande hopphäst kom jag och seminvet fram till dock var vi osams om den var skimmel el brun.......behöver jag säga att vi var lika trötta båda två)
När vi gick så sa seminvet att vi kollar henne igen på 90dgr så att ni kan fosterförsäkra den. Reagerade inte då men började sedan fundera, hon vet ju att vi inte har någon kostnader för tillverkningen (mer än då hennes räkning). Har man någon annan nytta av försäkringen ? Det jag funderade på är tex det man ofta hör att försäkringsbolagen på äldre hästar slingrar sig ifrån att ersätta är medfödda fel, är det någon skillnad om man då har haft fosterförsäkring mot om man försäkrar in det som nyfödd ? Man kan ju logiskt säga att när man har fosterförsäkring så har den ju varit försäkrad i bolaget innan dessa defekter uppkommit..... Vad gäller egentligen ?

Hos mitt försäkringsbolag står det i villkoren att de bara försäkrar foster efter godkänd eller avelsvärderad hingst. Räknas din hingst som avelsvärderad? Tycker att han borde göra det så testad som han har blivit.

Vi har inte heller fosterförsäkrat om det inte ingår i avgifterna. Det blir alldeles för dyrt och ger inte så många kronor tillbaka. Däremot har vi alla hästar försäkrade från 2:a dagen, trots att vi har så många.

HAr faktiskt funderat lite på det där..iofs så är min märr precis insemierad och därmed inte konstaterad...men fölet som kommer(!) är redan betalt..och hingsten i fråga kostar 48 000+ moms i levandefölavgift..jag har ju bytt in en annan märr till stuteriet och fick då denna "hingsten" ...OM hon inte skulle få ett föl nästa år så får jag en till chans på samma hingst....OM hon skulle vara dräktig på 90..fosterförsäkras....och tappar fölet...kan man då ta ut försäkringen och betäcka om gratis på nytt...iofs är det väl en samvetsfråga kanske.........

Senast ändrad:

Jag har funderingar på att göra det eftersom mitt foster kommer vara helt betalt dygn 19. Nu har hon minte UL ännu. Och det är en ganska stor summa totalt sett.

Fast ni har betäckt med Silvano och där ingår det fosterförsäkring... ;)

Klippt från askös hemsida...
Avgifter 2005:
Språngavgift: 2 500 kr
90 dygn: 6 500 kr.
(Exklusive moms och övriga avgifter)
Fosterförsäkring ingår

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Samvetsfråga eller inte.

Skulle vara kul att höra vilken premie du skulle få betala för foster/fölförsäkringen.
Som sagt i fjol betalade jag ca 2000:- extra. Hade något hänt under vägen hade jag fått 10.000:- Det hade knappt täckt seminerings-, språngkostnaden.
Om du ska försäkra för ett belopp runt 60.000 skulle jag gärna höra summan på premien.
Skriv gärna om du ringer något bolag och hör dig för.
Förmodligen kommer vi se ut så här :eek:
:D

*lånar knapp*
Ja trodde ni menade fosterförsäkring för människor...Tänkte finns det sånt??? :crazy:
Men sen fattade jag, kollade inte trådens inriktning...

Nej..vi tecknar inte fosterförsäkring för våra ston i år. Förra året gjorde vi det för båda stona vi hade dräktiga..men räknade en del på det efteråt och insåg att det kostar massor...finns inga andra försäkringar där premien är nästan 20-30% av maximalt ersättningsbelopp. Så...vi tar risken det innebär att stå utan försäkring tills fölen föds...då försäkringar vi dem direkt.

Rent krasst är det så...att premien för att fosterförsäkra våra fyra ston...täcker alla kostnader för åtminstone ett föl...

Premien är 20% av försäkringsbeloppet. Väljer du då 60 000:- som försäkringsbelopp blir premien 12 000:-!

Liknande trådar

Avel Vad brukar en fosterförsäkring ungefär ligga på? Vilken är den som täcker mest?
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Görel
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 489
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd