Fosterförsäkring

Sv: Fosterförsäkring

Kommer inte att fosterförsäkra i år och har aldrig gjort det heller. Det är alldeles för dyrt och fölungarna är billiga att tillverka (om man nu får uttrycka sig så) iom att vi har egen hingst.

Jag var helt spiksäker på att jag skulle ta en fosterförsäkring....till nu! :D Nä, men jag ska i alla fall sätta mig ner och räkna om det lönar sig, och ringa runt till lite bolag. Eller bör man välja det bolag stoet är försäkrat i? (Den försäkringen står inte på mig.)

Japp, har tecknat en avels försäkring på mitt sto, det gjorde jag runt det 50 dygnet (hjärtat på fostret kollades då).
En billig och bra försäkring som skyddar sto och foster. Betalar strax under 600kr/ år för avels försäkringen.

Det är för att jag vill ha tillbaka de penga jag har lagt ut, i fall det inte blir något föl i slut ändan.

I mitt försäkringsbolag kan man försäkra fostret redan i dygn 45 i fall man vill. Vilket jag tycker är super, då det kanske inte är ett levande foster i dygn 90. Då får man i alla fall tilbaka de pengar man redan har spenderat.

Ja min häst är ju egentligen min ridhäst som blev sparkskadad i hagen och kommer inte kunna ridas igen.
Därför har jag henne försäkrad i A1. Sen när hon var dräktig förra året la jag till en avelsförsäkring och en foster/föl försäkring för att skydda fölet. När sen fölis föddes försäkrade jag honom enskilt dag 2.
Intressant att du säger att ditt foster är skyddat i din avelsförsäkring i ditt försäkringsbolag.
I mitt bolag gäller avelsförsäkringen enbart för stoet och ev. förlossningsskador el. dylikt som kan kassera stoet som avelssto.
Men för säkerhets skull ska jag ta och kolla mitt bolag igen.
Jag har Agria.
Vilket har du?
Känns lite som en väldans massa försäkringar på ett sto, A1 eller som det heter Agria Maximal, avelsduglighet och foster/föl.
Ja billigt är det definitivt inte.

men om du har stoet i "avel"....har du då inte en fölförsäkring som följer i 30 dgr på moderns försäkring??

Svar till alla er som undrar.

Jag har Agria.
Och jo, avels försäkringen skyddar visst fostret i magen, och du får ut ersättning i fall fostret skulle dö innan den kommer ut. Dock måste man försäkra sitt föl senast dagen efter den är född, dvs levnads dag 2. Efter som avels försäkringen inte täcker fölet efter det är fött.

Jag trode precis som dig att det bara täcker stoet, men så är inte fallet, utan försäkringen täcker även fostret, fr.o.m. dygn 45 ( intyg med U.L krävs).

Och en massa försäkringar kan jag hålla med om...
Utöver avelsduglighet för sto (den som jag har tecknat för fostrets skull) har jag
Maximal liv och användbarhet
Begränsad liv
Maximal veterinärvård

En massa försäkringar som kostar, därför blev jag ganska så glatt överraskad när avelsdugligheten för ston inte var så dyr, samt att de täcker mina behov att få igen de pengar jag har lagt ner på det blivande fölet, i fall det skulle hända något.

Liknande trådar

Avel Vad brukar en fosterförsäkring ungefär ligga på? Vilken är den som täcker mest?
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Görel
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 489
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd