Fosterförsäkring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare erikab67
  • Startdatum Startdatum
E

erikab67

Jag har precis tecknat en fosterförsäkring på mitt dräktiga sto, och tyckte att den var relativt dyr.
Ni som har mer erfarenhet och rutin inom avelsområdet, hur brukar ni göra? Är det en "bra" försäkring?

Sv: Fosterförsäkring

Vi foster/föl försäkrar alltid våra ston, tyvärr är det en dyr försäkringsform. Jag rekommenderar den varmt, tyvärr kastade ett av vår ston i år och då är det skönt att få ekonomisk kompensation! Tyvärr ej till fölungens förväntade värde men än då!
MVH / Fia

Har man valt en "normaldyr" hingst och betalar levande-föl-avgift (och inte 90 dagar) etc, tycker inte jag att det lönar sig. Då kommer ju den stora kostnaden när fölungen är född och förhoppningsvis välskapt.

Vilket bolag? Vilken summa försäkrade du i? Och vad kostade premien? Förra året tog Folksam knappt 1300kr för en fosterförs på 10000kr och den täckte då upp till fölet var 14 dagar gammalt. Jag tycker det var väldigt prisvärt. Men det kanske har ändrats till i år? Har själv tänkt teckna samma försäkring i år, så snart stoet gått 90 dagar.

Det brås ju på. Jag ser betäckningen och fostret i sig som en investering och blir det inget av det trots dräktig på tex 90 dagar så vill man ju gärna få lite tillbaka. Det har ju kostat en del fram till fölningen, även om man valt en hingst med levande fölavgift. Och man väljer ju själv hur mycket man vill teckna försäkringen i. Det allra bästa är ju att den täcker ett par veckor efter fölningen. Och man betalar väl in levande fölavgiften vid 9 dagar? Tänk om fölet dör efter det...

När min var dräktig förra säsongen så teckande jag i Agria, för 10.000.-. Kostade 2.000.- och gällde tills fölet var 30 dgr gammalt.
Dyrt ja, men helt klart värt det om nått hade hänt under tiden.

Jag har tecknat i Agria, precis som du, för 10.000 till samma premiekostnad (2.000). Eftersom jag betalar 90-dygnsavgift till hingstägaren så ville jag ha en fostersförsäkring men hade nog inte fattat att jag skulle betala premien i ett engångsbelopp. Har alla andra hästförsäkringar på autogiro och tog för givet att det skulle dras per månad....därför så kändes det dyrt.
Årets föl betalades med levande föl avgift och då blev det aldrig av att fosterförsäkra. Jag tog en egen försäkring på henne som gällde från 8 dagars ålder.

Har tidigare haft fosterförsäkrat och fått betala ca 1300:-. Nu gör vi inte det längre, shettisföl är inte så dyra att "tillverka" och nu har vi dessutom egen hingst. Man får väga för- och nackdelar mot varandra.

Skulle jag däremot bara ha ett föl en gång eller betäcker med en dyr hingst skulle jag absolut ha en försäkring.

Men Agrias foster och föl-försäkring går att få på autogiro precis som deras övriga försäkringar? Jag har min på autogirot i alla fall. Det måste ha blivit en miss när du tecknade den?

Jag har täcknat foster och fölförsäkring i FOLKSAM.
Jag använde hingsten Metall som står på MIllegarne.
De hade 30% rabatt om man tog deras hingstar.
Jag täcknade en försäkring på 20 000- a 1 200-.att betala.
Det tycker inte jag är dyrt om det skulle hända något.
Man har ju lagt ut en massa pengar.
Förra gången då tog jag ocksåm den försäkringen.
Men då betalade jag levande föl.
Men den varar till fölet är 14dagar det är bra.

Hej.
Ser här att jag tecknat en relativt dyr fosterförsäkring. Jag tecknade hos Agria, de tar ju 20% av försäkringssumman.
Tog en försäkring på 15000:- och får betala 3000:-
Jag kollade inget annat bolag efterssom stoet är försäkrat i Agria. (fast det kanske egentligen inte spelar någon roll)
MVH /Erica

Senast ändrad:

Jag vet inte om man måste ha stot försäkrad i samma. Men jag tror nästan det. Jag har FOLKSAM.
De har varit mycke bra . Det kom ut en besiktnings man när jag skulle täckna om folet då de 14 dagarna gått. Han kunde mycket om hästar. Inga problem .
Jag kollade runt då Folksam var billigast.
Jag har If till hunden de har blivit dyra.

Vad har du för självrisk om du söker veterinär??

Man behöver inte ha stoet försäkrat i samma bolag som fosterförsäkringen. Jag har mitt ena sto i Agria men fosterförsäkrar alltid i Folksam då de är billigast.

Folksam har varit det enda bolag som tecknar fosterfölförs på ston som är förs i annat bolag.
Agria och Sveland gör det INTE. Undantag: om hingsthållaren har ngt speciellt avtal med visst bolag.
If vet jag inte hur de gör from i år.

Har själv tecknat en FF-försäkring i Folksam, belopp 20´= premie 2800kr.

Som någon annan skrev här så går den att få på autogiro. Har du redan betalt den nu, annars kan du ringa och säga till.

Jag har precis hunnit betala den eftersom jag även har betalat 90-dygnsavgiften på hingsten. Eftersom det, som sagt, handlar om förhållandevis mycket pengar så ville jag ha det klart innan jag betalade avgiften.
Efter allt strul detta året med att få stoet dräktigt igen så vill jag inte ta några som helst risker....

Jag tecknade tilläggsförsäkring för mitt sto för avel. Tyvärr gällde den inte nu när mitt sto resorberade och inte heller kastning när hon fyllt 18 år som hon också gjort nu. :-(

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 517
Senast: Sofie.S
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar