Fosterblåsa..

Sv: Fosterblåsa..

Det hände mej förra året. Hittade ingenting på 17 dygn.
Kollade igen på 21 och då var den där! Luriga ston:smirk:

När vi ultraljudade våra båda ston, det ena på dag 20, och det andra lite längre, såg vet att det var en gulkropp istället för en fosterblåsa på den ena.
Det andra stoet var dräktigt och det såg helt annorlunda ut. Jag var med och kikade på monitorn och kunde alltså jämföra hur det såg ut.
Gulkroppens storlek gjorde att vet. kunde säga när hon skulle gå i brunst nästa gång, och det stämde också.

Så jag tror att om dom väl hittar nåt så ser man vad det är.

Däremot så har jag varit med när en annan vet inte kunde se nåt alls, höll på jättelänge med ett jobbigt sto, så det kan säkert hända att man missar fosterblåsan. Men det går väl att ta blodprov om man är osäker.
Man kan inte var säker på det där med brunsten. Vårt dräktiga maidensto betedde sig som bara den ibörjan, och t o m sista månaden så visade hon intresse för en vallack...:angel:

Vi dräktighetskollade stoet efter en hovböld med feber, trodde att hon kastat, och då var fölet så pass stort att det skulle kunna missats vid ultraljudet. Vet kände istället och talade om att livmodern kände som en ballong när han "puttade" på den. Helt klart ett foster, sa han, och ja, nu ligger fölet o sover i stallet efter en heldag i sommarvädret, 10 dagar gammal :love:

När vi ultraljudade våra båda ston, det ena på dag 20, och det andra lite längre, såg vet att det var en gulkropp istället för en fosterblåsa på den ena.
Det andra stoet var dräktigt och det såg helt annorlunda ut. Jag var med och kikade på monitorn och kunde alltså jämföra hur det såg ut.
Gulkroppens storlek gjorde att vet. kunde säga när hon skulle gå i brunst nästa gång, och det stämde också.

Så jag tror att om dom väl hittar nåt så ser man vad det är.

Ja, man för verkligen hoppas att veterinären ser skillnad på en gulkropp och en fosterblåsa!
Gulkroppen är vitgråspräcklig, och sitter i äggstocken, medan fosterblåsan är svart och finns i livmodern.
Finns det nån veterinär som grejar runt med proben utan att veta var han håller till så är det nog dags att gå en kurs i anatomi.

Finns det nån veterinär som grejar runt med proben utan att veta var han håller till så är det nog dags att gå en kurs i anatomi.
Japp, men så var det ett ovanligt besvärligt sto (inte mitt ;) ). Och det tog nästan en timma. Skulle min gyn hålla på så länge skulle jag bli sur också :rofl:

Kan vara lurigt med tidiga ultraljud. Har hört flera historier (från helt olika stationer) om "tomma" ston på typ dag 17 som inte brunstat och sen vid omkoll nån vecka senare ÄR dräktiga. Då undrar jag, vän av ordning, hur många osynliga tidiga dräktigheter sprutas bort på seminstat för att man snabbt vill kunna betäcka om dom "tomma" stona?

Om mina ston skulle vara "tomma" och inte brunsta om skulle jag INTE spruta brunst på dom förrän dom UL en gång till,

Då undrar jag, vän av ordning, hur många osynliga tidiga dräktigheter sprutas bort på seminstat för att man snabbt vill kunna betäcka om dom "tomma" stona?

Om mina ston skulle vara "tomma" och inte brunsta om skulle jag INTE spruta brunst på dom förrän dom UL en gång till,

Det tror jag inte många stationer gör. Det skulle väl möjligen vara om ägaren står och tjatar, och hänger ut en på BUKE som "oserös och otrevlig" om man vägrar. :angel:

Det hände mig senast i fredags...
Stoet såg verkligen tom ut,(16 dygn) det enda mysko var att hon inte hade några ägg ordentligt(brukar vara en klocka...) Tillbaka igen idag för att se om "ngt hänt i helgen på äggfronten"- och se- där fanns en jättefin fosterblåsa:banana: :banana:

Så hon var som en klocka-igen...en enda seminering!:love:

Har 2 ston som kastat tvillningar för att en fosterblåsa missats trots vanliga rutinmässiga ultradjud,så visst förekommer det.

Inte annat att man blir lite trött och förb....

Hur stor är fosterblåsan ungerfär på 16 dygn??
Mitt sto hade igår en liiiten men rund o fin,:)
men det var på 15:de dygnet och kan bero på detta eller på att hon håller på att resorbera :cry:
Vad är "normalstort" för ett hbl??

De är små så pass tidigt. Jag ultraljudade mitt sto redan på dygn 14, för tvillingrisken, och ja, där var en, men väldigt liten.

Nu är han inte så liten längre, två år och närmar sig 165 cm... :D

Ja, vet sa att den skulle vara liten, men tyckte den var väl liten!
Bara 12-13 mm, så det kan mycket väl vara så att den är på väg att resorberas... Vad är "normalt"?

OM den är på väg "bort" så brukar den väl inte se "normal" ut i formen och kanterna??
Men du, varför inte kolla stoet igen om några dagar så får du ju klart besked i frågan... :idea:

Joodå, visst ska jag kolla henne igen!
vi ska tillbaka onsdag el torsdag....
men jag vill ju veta NUUU!!
spänningen är oliiidliiig

Vårt ena halvblodsto ultraljudades på 16,40 och 90 dygn utan att de såg att hon var dräktig med tvillingar...:crazy:
detta var för några år sedan, men jag har sedan dess aldrig litat på u-ljud till 100% utan ser det mer som en "hjälp på vägen"...:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
566
Senast: Joppsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka