Fosterbarn

Ela

Trådstartare
Någon här som har fosterbarn? Hur fungerar det och gick det till när ni blev godkända?
Vad har dom för krav i eran kommun? Finns det ont om fosterfamiljer?

Jag och min sambo ansökte om att bli fosterfamilj för första gången för cirka 4år sedan och nu hade vi nästan gett upp hoppet. Men i Fredags ringde dom och i början på maj kommer dom på hembesök. Ska verkligen bli jättekul. Vad gör dom för något på ett hembesök ? Förstår ju att dom kommer att fråga en hel del om oss och så men det mesta vet dom ju redan iof....

Vill veta allt för och nackdelar.

Sv: Fosterbarn

Kan du vara snäll att skicka pm även till mej eftersom vi också har funderat skarpt på att bli fosterfamilj.

Jag tror att det är ganska ont om fosterfamiljer här där jag bor. Det har nyligen varit en drive med annonser m m för att värva stödfamiljer till barn och ungdomar som behöver stödhem för längre perioder eller kanske bara nån helg i månaden. Jag och sambon har diskuterat att vi kanske skulle vilja ställa upp som stödfamilj någon eller några dagar per vecka.

I dagsläget har vi inte ork för att ta ett fosterbarn på heltid, då vi har egna mellan 5 och 17 år. Men jag känner starkt för att dra iallafall ett strå till stacken, kan vi göra skillnad för något enda barn så skulle vi vara väldigt glada.

Sambon var fosterbarn några år när han var 10-15 år, därför vet vi hur viktigt det är att det finns andra vuxna som bryr sig när inte de biologiska föräldrarna kan/orkar.

Inte så mycket svar på din fråga kanske. Men berätta gärna hur det går för er, och lycka till! :)

Vi är familjehem genom organisation. De har ganska ofta fall som gjort ett antal misslyckade placeringar genom kommunens försorg. Vad de kräver beror bl a på vårdtyngden. I vårt fall krävs en vuxen hemma på heltid som ska kunna släppa allt och fara bort till skolan och ta vid om det strular till sig t ex.

Vi trivs väldigt bra med detta men det kan vara ganska tufft förstås. Och ibland inte som man väntat sig - ibland är det ens biologiska barn som brottas med svartsjuka t ex.

Vi är grundligt utredda genom Kälvestensmetoden (3-generationers intervju som tar mellan 4 och 6 timmar). Vad vi upplevde som mest avgörande för att bli godkänd är den personliga och familjens psykiska stabilitet och hälsa, personlig värme, livserfarenhet och värderingar. Har man "trassel" i bagaget ska det definitivt vara så avklarat något kan bli och snarare bedömas som en tillgång (fördjupad förståelse och rik på erfarenheter). Annars orkar man inte. Dessa barn väcker lätt både det ena och andra i en och man måste kunna hantera det. Jag hade aldrig pallat om jag utöver att hjälpa och stötta i allt som kan segla upp också ha det svajigt själv utan det måste vara i ordning (vi har då ganska mycket barndomsupplevelser som vi kunnat vara förutan och en lång bearbetning av dessa bakom oss).

Fråga om du undrar något mer:)

sitter och rotar litre i gamla trådar :)
Hur gick det för er?? Vi har själva varit kontaktfamilj nu i 3 år men tog för lite drygt en månad sedan emot en tonåring på heltid. Hon är fantastisk och jag är så glad att vi gjorde detta!! Jag hoppas att allt gick bra för er och du får som sagt gärna berätta!!
MVH Jenny

Är familjehem sedan tre år tillbaka.
Har varit ner och upp. Det krävs oerhört mycket av er som familj, kontakt med bioligiska föräldrar andra anhöriga mm, det är inte alltid lätt.
Har ni egna barn i familjen kan det precis som Bliss skriver hända att de egna barnen reagerar på olika sätt.
Har under två perioder varit tjänstledig från mitt arbete för att på heltid vara med i skolan.
Men det är också oerhört roligt när allting börjar fungera.
Kommer knappt ihåg hur det gick till när vi vart godkända, men det var många frågor, registerutdrag mm.
Lycka till!!

Kommer knappt ihåg hur det gick till när vi vart godkända, men det var många frågor, registerutdrag mm.
Ja, just det:idea:, utdrag från soc, kronofogden och polismyndigheten.

Kan bidra med lite ytterligare info för de som undrar:
Om man är familjehem genom organisation kan det ofta vara så att man har tillgång till akuthandledning dygnet runt. Vi har detta samt ett kombinerat handlednings/besökstillfälle per vecka. Vårdtyngden är ofta ganska stor, och ersättningen därefter. Vi har inte huvudansvaret för kontakten med bio-familjen och berörd socialförvaltning, det har familjehemskonsulten som också handleder oss.

Låter väldigt bra att tillhöra en organisation.
Vem träffar ni en gång per vecka? Är det bara ni eller är barnet med också?
Vi har placering genom kommunen, då är det hembesök eller telefonsamtal 2 ggr/år.
Om något händer så får vi ringa, och oftast går det att få tag på dem, men inte alltid.
Får själva sköta den mesta kontakten med biologiska föräldrarna, vilket inte alltid är helt smärtfritt.
Undrar om det går att få "gå över"till en organisation?

Låter väldigt bra att tillhöra en organisation.
Vem träffar ni en gång per vecka? Är det bara ni eller är barnet med också?
Familjehemskonsulten. Barnet är med varannan v. Finns det behov så träffar jag konsulenten lite innan barnet kommer från skolan. Ungefär varannan månad har vi socialsekreterarna här också.

Vi har placering genom kommunen, då är det hembesök eller telefonsamtal 2 ggr/år.
Jag har också hört att det ofta är så med kommuner, och du bekräftar ju det. Samtidigt kan ju fallen från kommunen vara lika svåra som de som kommer genom organisationer (neuropsykiatriska eller andra psykiatriska diagnoser eller personlighetsstörningar och/eller svår egen social problematik som missbruk eller "på glid" på olika sätt) utan att man för den skull får mer hjälp eller högre arvode. Barnen från organisationer är ofta större barn eller tonåringar. Småbarn är tydligen lättast att placera för kommunerna och behöver aldrig komma så långt som till organisationer.

Undrar om det går att få "gå över"till en organisation?
Jag tycker du kan ringa och höra dig för lite med organisationer om det är en ny runda med utredning osv. Problemet för en själv är väl att man inte vill svika det barn/ungdom man har just nu för organisationerna är ju kontrakterade av bara vissa kommuner och bara i vissa fall.

Jag pm:ar dig vilken org vi ligger på

Senast ändrad av en moderator:

Jag har vuxit upp som biologiskt barn i en fosterfamilj. Har du några frågor är det bara att skicka PM men jag kan nu när jag ser tillbaka på det som vuxen bara se fördelar. Under uppväxten tyckte jag inte heller att det var jobbigt men visst fanns det de fosterbarnen som man kom bättre eller sämre överens med. Mina föräldrar började ta emot barn när jag var 2 och sen dess har vi väl varit utan 6 månader som längst.

Idag är utredningen klar och vi blev godkända :bump::banana::bump: nu är det bara att vänta tills de hittat någon som passar in i våran familj.
Känns som väntan kommer att bli lång :D

Någon här som har fosterbarn? Hur fungerar det och gick det till när ni blev godkända?
Vad har dom för krav i eran kommun? Finns det ont om fosterfamiljer?

Jag och min sambo ansökte om att bli fosterfamilj för första gången för cirka4år sedan och nu hade vi nästan gett upp hoppet. Men i Fredags ringde dom och i början på maj kommer dom på hembesök. Ska verkligen bli jättekul. Vad gör dom för något på ett hembesök ? Förstår ju att dom kommer att fråga en hel del om oss och så men det mesta vet dom ju redan iof....

Vill veta allt för och nackdelar.

Varför tar det så lång tid innan man ens blir intervjuvad/utredd?
Om det är så stor brist, borde man väl inte låta människor som vill hjälpa barnen, att vänta så länge??
Jag och min sambo har också tänkt på det några år, hade jag vetat att det tar så lång tid innan man ens blir kontaktad, hade vi ansökt för länge sedan.
Nu väntar vi dock vårt första barn :love: så det får vänta ett tag.

Ni skriver att det är stor brist i storstäderna, kan inte barnen flyttas?
Miljöombyte kan kanske vara en bra 'nystart' för dom?

Ses det då som nackdel att bo på landet med gård om man vill bli fosterfamilj?
Jag har alltid trott att det skulle vara jättebra för barnen, ungdomarna, att få komma bort och se något nytt, och få hjälpa till med djur etc.

Senast ändrad av en moderator:

Idag är utredningen klar och vi blev godkända :bump::banana::bump: nu är det bara att vänta tills de hittat någon som passar in i våran familj.
Känns som väntan kommer att bli lång :D

Grattis och all lycka i världen!
Så härligt att ni vill hjälpa dom som behöver det!
:bow::bow:

Oftast ska ju barnen ha en fortsatt kontakt med sin biologiska familj, vilket alltså underlättas om även familjehemmet ligger relativt nära där barnet kommer från.

Men det varierar såklart från fall till fall.

Oftast ska ju barnen ha en fortsatt kontakt med sin biologiska familj, vilket alltså underlättas om även familjehemmet ligger relativt nära där barnet kommer från.

Men det varierar såklart från fall till fall.

Jo, det har du såklart rätt i. :)

Varför tar det så lång tid innan man ens blir intervjuvad/utredd?
Om det är så stor brist, borde man väl inte låta människor som vill hjälpa barnen, att vänta så länge??
Jag och min sambo har också tänkt på det några år, hade jag vetat att det tar så lång tid innan man ens blir kontaktad, hade vi ansökt för länge sedan.
Nu väntar vi dock vårt första barn :love: så det får vänta ett tag.

Ni skriver att det är stor brist i storstäderna, kan inte barnen flyttas?
Miljöombyte kan kanske vara en bra 'nystart' för dom?

Ses det då som nackdel att bo på landet med gård om man vill bli fosterfamilj?
Jag har alltid trott att det skulle vara jättebra för barnen, ungdomarna, att få komma bort och se något nytt, och få hjälpa till med djur etc.

Det kan vara så att man inte behövde något familjehem som passade in på den familjens förutsättningar förrän nu. Kanske bedömde man att de är lämpliga för ett litet barn och det var bara stora som behövde familjehem, eller tvärtom.

Man vill inte flytta barnen så långt från den ursprungliga hemorten för att det ska ha möjlighet att fortsätta ha kontakt med sitt nätverk och kanske gå kvar i sin gamla skola. Alla barn som familjehemsplaceras har inte problem själva utan behöver familjehem av andra anledningar och då är det grymt att ta bort dem från släkt och vänner. Att byta hem är en tillräckligt stor omställning.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 600
Senast: Enya
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 880
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 866
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30