Förvisning

quintess

Trådstartare
Hur tänker ni kring fölvisningar? Ni som visar respektive inte visar, varför?
Jag hade tänkt att visa, men blev nu lite kluven då två veterinärer i min omgivning ansåg att jag inte skulle det pga. riskerna. De menade på att fölet utsätts för stora risker för smittor och liknande som kan vara mycket farligt för så unga hästar. Ni som visar, hur gör ni med vaccinering och för att minska riskerna?

Sv: Förvisning

Fölet måste väl vara 3 månader innan man kan vaccinera? eller är det 4 månader? så det gör man ju när det är dags oavsett fölvisning.

Jag kommer nog inte visa mitt föl, då jag tycker det är en onödig risk med transport mm. Tycker inte det ger så mycket heller, de flesta föl blir ju klass 1i alla fall. Hade stoet varit dräktigt hade jag absolut inte åkt iväg med henne. Men många väljer ju att visa sina föl så för det mesta är det nog ganska ofarligt att åka iväg.

Jag visar i princip bara föl om jag måste visa stoet. D v s om jag har ett sto som inte tidigare är bedömt och som ska stamboksföras.
Men jag tror inte att det varken är farligare eller mer riskabelt att visa ett föl än att ta sto och föl till en hingst-eller seminstation. Det är ju ungefär samma hästar som kommer till bägge ställena.

Det sto som fått föl nu, är inte stambokfört. Sker bedömningen under fölvisningen då eller görs det separat? Kan man visa stoet vid något annat tillfälle?

För de flesta raser så sker bedömingen samtidigt med att fölet visas. Men jag vet att det har förekommit när det gäller SWB (halvblod) som har ett sedan tidigare registrerat föl att stoet visats utan föl i efterhand. Men jag vet faktiskt inte det går fortfarande nu när reglerna har ändrats och stoet även ska ha ett godkänt ridprov.

Mitt sto fick sitt första föl -09. Eftersom fölet var sent ut så bestämde vi oss för att inte åka till fölvisningen med dem. Därför ska stoet visas i år istället. Det går att göra på ordinareie fölvisningstillfällen men då utan unge vid sidan. Man kan även visa stoet om plats finns vid treårstestet eller på kvalitets (för stambokföring alltså). Kravet är att man registrerat fölet. Det finns information på ASVH:s hemsida.

Jag har för mig att vid stamboksföringen måste man även kunna visa avkomman eller är det alltså borttaget ?

Mvh Mia

Tror att om det har funnits så har det varit borta ett tag. För att det i alla fall minst sju år sedan jag var med om det första gången. Att det visades ston utan föl och som skrivet innan så ska stoet ha minst en registrerad avkomma.

Tror att om det har funnits så har det varit borta ett tag. För att det i alla fall minst sju år sedan jag var med om det första gången. Att det visades ston utan föl och som skrivet innan så ska stoet ha minst en registrerad avkomma.

Jag ager ingen hast, och har aldrig heller fott upp ett fol, men som utomstaende tycker jag inte det ar nagon ide att visa ett fol om inte 1) for att stamboksfora mamman (maste folet vara med da?) eller 2) man ar uppfodare och onskar salja folet efter avskiljning, da kanske det kan ge en liten skjuts om folet fatt klass 1.

Jag kommer att visa i år och jag har visat mina tidigare föl också. Tycker att det är intressant med poängen som förstås också ger en fingervisning vad stoet nedärver. Sen som stoägare tycker jag att det är kul att det finns uppsamling för att kunna se en massa olika föl för att se hur hingstarna nedärver och typar sina avkommor. Hjälper förstås till att veta sånt när man ska välja hingst nästa år:).

Vad det gäller smittorisk har jag aldrig ens hört ett rykte om föl som blivit sjuk pga visning. Man åker ju inte dit med en unge som inte är fit och välmående.

Jag brukar också visa mina föl, och har aldrig varit med om att någon blivit sjuk på något vis... Naturligtvis ska man ju öva lastning innan, så det inte blir skador i samband med det, men annars tycker jag det är en bra erfarenhet för fölet:)

Jag kommer att visa åtminstone en av ungarna i år eftersom han ska säljas (om han nu inte är såld redan då för då får de nya ägarna välja hur dom vill göra), den andra vet jag inte eftersom den inte är född ännu (visar bara om det blir hingst tror jag). Har heller aldrig hört talas om att det skulle spridas smittor på visningarna så det är jag inte orolig över. Våran visning går dessutom på seminstationen dit jag kör mina ston så där känns det tryggt.

Jo förr var man tvungen att kunna visa upp en avkomma när man stamboksförde stoet . När jag skulle stamboksföra mitt sto så var den gamla ägaren tvungen att komma dit och visa en avkomma efter henne som då var 3 år ..

Men det är väll för väl att det kravet inte längre finns och allrahelst idag med DNA osv .

Mia

Stämmer nog när jag tänker efter i det gamla gamla numera stod inte registrerad utan bedömd avkomma.

Visade inte min 05a då han var född sent

visade min 08a fast att vi viste vi skulel behålla henne.

tycker det blir ett litet "delmål", något att träna för, att få hästen hanterbar, visningsbar, lastbar. möjlighet att vänja vid annan miljö/ridhus.

Nu ska jag visa mitt föl från i år av två ytterligare anledningar: ska säljas och för att stamboksföra stoet.

självklart åker jag bara om han är pigg och frisk.

kl
Vi försöker visa alla föl, framförallt eftersom de ska säljas, men även mycket för erfarenheten. De får åka transport och hamnar i en livligare miljö än hemma, allt med trygga mamma bredvid, jättebra erfarenhet!

Tack för alla svar! Intressant att höra hur andra tänker och varför. Då får jag trots allt lite hjälp med hur jag själv ska göra. :laugh:

Fölet måste väl vara 3 månader innan man kan vaccinera? eller är det 4 månader? så det gör man ju när det är dags oavsett fölvisning.

Jag kommer nog inte visa mitt föl, då jag tycker det är en onödig risk med transport mm. Tycker inte det ger så mycket heller, de flesta föl blir ju klass 1i alla fall. Hade stoet varit dräktigt hade jag absolut inte åkt iväg med henne. Men många väljer ju att visa sina föl så för det mesta är det nog ganska ofarligt att åka iväg.

Bäst är dock att vaccinera sitt föl tidigast vid 6-7 månader, den har dock skydd ifrån sin mamma, om hon är ordentligt vaccinerad.

Självklart skall vi visa årets föl, som alla andra år. Det är faktiskt mkt intressant, att se andra föl.

Hur går det nu till på fölvisningen? Läste någonstans att man kan Registrera fölet på visningen och sammtidigt då få den dna testad chippad och avritad så man kan skicka in papperna till passet samtidigt? Eller har jag fått det hela om bakfoten?:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Senast: Ceta
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 663
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
663
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka