Förvirrad...

Lady_Morgaine

Trådstartare
Nu har jag ca 6 veckor kvar till BF, å jag vet inte vart jag ska föda...

Vid inskrivningen fick jag informationen att vi har prioriterade platser på KS, jag sa då att "dit vill jag absolut inte". Då sa BM att "när värkarna startar så kan du ju ringa till Danderyd och höra om de har plats, det löser sig nog".

Tänkte inte så mycket mer på det, tänkte väl att jag skulle fundera mer på det sen, är ju lång tid tills "värkarna börjar" vid inskrivningen;)

Jag har hela tiden varit intresserad av hemförlossning men tänkte att den möjligheten inte fanns för oss förstföderskor. Tänkte att det kanske får bli till nästa bebis. Men nu har jag sökt och letat och pratat med BM och ska träffa en BM som kan hjälpa mig vid en hemförlossning om det är vad vi kommer fram till att vi vill. I samma samtal berättar min BM om "BB Stockholm" som finns på Danderyd, det låter ju så underbart bra! Men så säger hon också att "fast dit skulle du söka på fri kvvot direkt efter RUL, nu är det nog fullbokat" :( Varför fick jag inte den informationen tidigare:confused:
När jag såg namnet "BB Stockholm" så trodde jag att det var en vanlig förlosningsavdelning någonstans i Stockholm helt enkellt. Å då kvittar det ju om det är DS, KS eller något annat.... Nu var det jui nte så...

Jag har kontaktat BB Stockholm och de rådde mig att söka på fri kvot även fast det är sent, jag kan ju hamna på en väntlista. Det ska jag göra.
BM som jag pratade med sa att alternativet finns också att ha en "hemförlossning" fast inne på BB Stockholm, men eftersom jag är förstföderska så får jag själv betala för de 2 BM som kommer att närvara, det kostar ca 20 000:-

Så plötsligt känns det som att tiden rinner ut och jag vet helt enkellt inte vart jag ska:confused: Blir så trött av allt funderande också.... På måndag ska jag i alla fall träffa de 2 BM:orna från BB Sthlm som kan ta en "hemförlossning" på sjukhus. Men 20 000:- var hittar man det bara sådär?? Å hur finns det plats för det när det inte finns plats för en vanlig förlossning hos dem? Det måste jag fråga......

Nu är vi inbokade på: Öppen föreläsning förlosningen KS, öppen föreläsning förlossningen DS, Samtal med BM på BB Stockholm samt samtal med BM som tar hemförlossning även fast jag är förstföderska. Det är jättestressigt!!!
Å de alternativ som jag vill(hemförlossning hemma alt. "hemförlossning" på DS) kostar massor.... Ska det sluta med att jag blir tvungen att göra det enda jag absolut inte vill... att åka till KS.

Det enda jag vet säkert är att; ut kommer barnet! :cool:;)
...om jag så fortfarande sitter hemma vid det laget och undrar vart jag ska.

Senast ändrad:
Sv: Förvirrad...

Måste man föda på vissa ställen? Kan du inte åka till typ Uppsala?

Jag har kompisar som fött på KS och Danderyd, och de har varit hur nöjda som helst!

Själv hade jag inte vågad föda hemma, speciellt inte första barnet. Om något skulle gå snett och barnet t.ex. skulle fastna halvvägs.

Fast det är väl inte helt ovanligt i Stockholm att folk inte vet vart dom ska föda någonstans ? Syrrans kompis blev skickad till 3 olika ställen innan hon resolut lade sig ned i receptionen och sa: Jag tänker föda ungen här och NU ! Då fick hon komma in. En annan kompis i Stockholm blev också skickade runt runt, hon gjorde samma sak. La sig på en bänk i receptionen och började krysta...då fick hon komma in, MEN dom hade tänkt vägra henne där med pga platsbrist som det så fint heter.

Jag avundas dig inte till att föda barn i den staden.

Hm man ska ju ringa först för att inte bli runtskickad, sen löser dom platsen om det är fullt på första stället. Vad konstigt!

Ja, visst låter det enkelt hur man ska göra...men fungerar tyvärr inte i praktiken alls. Åtminstone inte för de jag räknade upp.

Måste man föda på vissa ställen? Kan du inte åka till typ Uppsala?

Ja.. någonstans måste jag ju föda ;)

Uppsala, Tierp, Happaranda... kan säkertåka till massor av ställen i Sverige. Skulle bara vara skönt att veta vart jag faktiskt ska....
Hade jag vetat om detta med BB Stockholm t ex och sökt tidigare så hade chansen varit rätt stor att jag fått min ansökan "beviljad". Då had min plats där varit bokad och de skickar mig inte vidare, om inte komplikationer uppstår under förlossningen så jag måste vidare(finns ju alltid undantag till allt).

Just nu känns det bara som att "shit det är ju snart dax". Hoppas ju på att de kan ha en liten plats till mig på Danderyd när det är dags i alla fall. Men skulle ju såklart kännas bra att ha den "garanterad".

Fast det är väl inte helt ovanligt i Stockholm att folk inte vet vart dom ska föda någonstans ? Syrrans kompis blev skickad till 3 olika ställen innan hon resolut lade sig ned i receptionen och sa: Jag tänker föda ungen här och NU ! Då fick hon komma in. En annan kompis i Stockholm blev också skickade runt runt, hon gjorde samma sak. La sig på en bänk i receptionen och började krysta...då fick hon komma in, MEN dom hade tänkt vägra henne där med pga platsbrist som det så fint heter.

Jag avundas dig inte till att föda barn i den staden.

Ja..... nu känns det ju bättre :crazy:

Föda hemma planerat.... eller, åka runt och bli skickad hit och dit och slutligen föda på en parkbänk... hm..... tricky... veeeery tricky ;)

Det ger sig säkert, som sagt; ut kommer barnet på ett eller annat sätt :D !

Föd inte hemma om det är första barnet!

Känns inte det jätteobehagligt om det händer nåt?

Finns ju många sjukhus, nåt finns det plats på när det är dags :)

det kommer nog att lösa sig!! Kompisen fick barn i september, tror hon var på Danderyd, men skulle varit någon annanstans, sen blev det så att hon fick göra kejsarsnitt och det tog dom inte på det andra stället, så det blev Danderyd, men det var jättebra och dom var nöjda!! Det kommer att lösa sig, oroa dig inte för mycket=)
Lycka till!!

För mig var det också rörigt ... jag hade 'plats' på Danderyd genom min privata BM, men å andra sidan 'hörde' jag till KS, men efter årsskiftet 2008 ska det inte spela roll vart man åker. Men när jag ringde till DS innan pga vattenläckage sa de att de inte tog emot mig för jag hörde till KS, och det var jätterörigt. Jag var iaf inne på KS innan, och blev så underbart bemött att jag valde att föda där. Och det var inga problem alls när det väl var dags. Fast jag födde ju mindre än 20 minuter efter att vi kommit in ... så jag har ju ingen lång erfarenhet av deras förlossningsavdelning egentligen ;)
Det ordnar sig. När värkarna sättar igång ringer man ju, är det fullt på ett ställe kommer man till nästa. Alla förlossningsavdelningar är jättebra i Stockholm vad jag hört.
Hemma skulle jag aldrig våga, är redan nu rädd för det om det blir en till bebis, eftersom Elina föddes så snabbt ... tänk om jag inte hinner in, hua!

Jag skulle aldrig våga åka till Tierp och föda barn ;) Men jag förstår hur du menar, för mig fanns det ju bara 1 ställe att åka till så jag slapp det där. Men jag vet många som känt precis som dig.

När det är dags får du vara bestämd på en gång, kanske ger bättre resultat om killen ringer?

Mig ville de inte ha in först kl 10 på kontroll, första BM jag pratade med sa ungefär (eller jag uppfattade det så..) "Sluta ring det tar tid att föda barn första gången"

Så nästa gång jag ringde, satt jag redan i bilen på väg in! "Nu kommer vi..."

Jag var ju inne på förlossning jättemånga gånger innan det var dags (när han inte rört sig på flera dagar vid ett par tillfällen, när jag hade massor av sammansdragningar, när jag hade vattniga flytningar, och när jag har ringt har det inte varit några problem att få komma in, var inne första gången i v 22 eller 23.

Som jag förståt det på min BM kan man ringa vart man vill, och som i mitt fall som "hör" till Huddinge var det så här: Ringer jag till SÖS fast jag inte hör till dem och de har plats är det inga problem, bara att komma in. Har de fullt kan de säga att det inte går. Ringer jag då istället till Huddinge och de inte har plats måste de ordna fram en ny plats. Så när jag hör till Huddinge och inte får komma dit måste de sätta sig och ringa runt och höra vart jag ska. Finns det inte plat i länet får de ordna så att man får åka till ett annat sjukhus, men då är det de som ordnar det, inte en själv.

Och jag fick barn för tre månader sedan, så det bör vara korrekta uppgifter. :)

Vanliga förlossningen. Vi pratade med BB Stockholm också, men valde bort det sen. Kommer ärligt talat inte på varför vi ångrade oss :o

Tur var det iaf, hade vi åkt till Danderyd hade Elina fötts i bilen... en on the road-förlossning, det kanske man inte vill ha :rofl:

Mig ville de inte ha in först kl 10 på kontroll, första BM jag pratade med sa ungefär (eller jag uppfattade det så..) "Sluta ring det tar tid att föda barn första gången"

Så nästa gång jag ringde, satt jag redan i bilen på väg in! "Nu kommer vi..."

Shit :eek:
Vi ringde in till KS (eller sambon ringde) och sa att "jaaaa, det gör ju ont och så, men inga sammandragningar riktigt, det gör bara ont. Och kanske inte så regelbundet heller. Men det vore skönt att komma in och kolla, vi skall ju ändå ha en igångsättning sen ..."

De log lite om nojjiga förstföderskor och sa att vi skulle komma in och kolla läget ... och det var ju tur för oss!!! Jag tycker så illa om när de drar alla över en kam, det tar inte tid för alla !! Och att kolla hur öppen man är tar ju hela 5 minuter.

Du behöver inte oroa dig för att behöva åka runt och leta plats, det är ju som några andra skriver ovan att den förlossning du hör till ska ordna din plats om de har fullt, du ska inte åka runt och knacka dörr ;)...

När min dotter föddes i januari förra året var de fullt på Huddinge där jag ville föda (jobbar där och känner flera Bmskor). De ringde till södertälje, dit jag egentligen hör (jag behövde alltså inte ens ringa dit själv, fast att det var mitt egentliga sjukhus).

Nu när nästa kommer i mars så är det ju mååånga midsommar barn som föds samtidigt, så då kan det ju absolut vara fullt, bara vänta att se. Jag har dock aldrig hört något dåligt om stockholms avdelningar, men dock om Nyköping, så dit vill jag inte:crazy:...(hört bra om dem också, men inte så det väger upp...)

Trist för dig att du inte fått rätt information från början ang att söka plats på BB-stockholm, men jag tror absolut inte att du ska hetsa upp dig för mycket över vart du ska. Det finns ju inga garantier att det sjukhus du väljer verkligen kan ta emot dig, och det vore ju trist om din upplevelse påverkas allt för mycket av typ färgen på väggar, avsaknad av dubbelsäng osv. Jag förstår att det kan vara jätteskönt att veta vart man ska, att ha varit på besök på avdelningen osv, men bebisen kan ju komma när du minst anar det, du kanske inte ens är i stockholm när det är dags, vem vet du kanske föder i v 36 när du är på besök hos någon bekant på annan ort eller vad du kan tänkas hitta på nu sista veckorna;)...

Förbered dig så mycket du kan, men var beredd på att rucka på planerna vid behov!:laugh:

En kompis kompis i Stockholm fick ingen plats när hon kände att det var på gång, ingen förstföderska. Det sjukhuset hon tillhörde skulle höra av sig när de hade en plats ledig. En halvtimme efter födde hon sitt barn hemma med hjälp av sin sambo och svärmor. Allt gick bra som tur var. Det gäller nog att vara bestämd och som nån skrev här att lägga sig i soffan i receptionen.

KL

Jag har bara possitiva erfarenheter av KS. Har åkt in och ut där många gånger för saker under graviditeterna och två förlossningar har det blivit där. Den första förlossningen 2004 ringde jag dit och då var det fullt. De bad mig vänta några minuter och så dirigerade de mig till Danderyds förlossning. Så på den fronten var jag ochså lugn.

Det ordnar sig ska du se. Passa på och vila och ta det lugnt!

Har hört att BB Stockholm inte kan göra nåt om det stöter på komplikationer, då får man åka ner till förlossningsavdelningen iaf. Graviditeten måste ha varit helt komplikationsfri, annars blir du ej beviljad plats eftersom dom ändå inte kan göra nåt om det händer nåt oförutsett. Dom vill inte heller fatta beslut om smärtstillande eller nåt annat, så vet man inte hur man vill ha det utan vill förlita sig på personalen, så bör man inte välja BB Stockholm.
Det verkar lite flummigt!

Liknande trådar

Gravid - 1år Inte av de vanligaste orsakerna, utan pga allt strul med överbeläggning på sjukhusen här omkring i Skåne. :crazy: Jag har oroat mig en...
2
Svar
24
· Visningar
2 952
Senast: ameo
·
Gravid - 1år Jag har träffat BM vid ett tillfälle, hon var jättetrevlig och verkar bra osv. Men.. jag är så anti! De vill ju väga och mäta och fråga...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 024
B
Övr. Barn Ja, ni som läste min övertidstråd och peppade mig- TACK :love:, dagen efter kom det igång helt av sig självt :banana:! Som sagt jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 633
Senast: Timsetim
·
  • Låst
Övr. Barn Örnen har landat! Storken är här! Den 14/4 kom mina små underverk till världen! :love: :love: Den 12, på onsdagen, så hade jag tid...
2
Svar
38
· Visningar
2 607
Senast: Timsetim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar