Anti diagram å statistik å BM:or!

Sv: Anti diagram å statistik å BM:or!

Det där tyckte jag var ett jättekonstigt beteende... Hur kan man inte vilja kolla att allt står bra till? :crazy: Graviditetshormoner i all ära, men hallå... Jag blir lite sådär när jag läser ditt inlägg.

Klart som fan man vill se att allt är normalt, tycker jag.
Var glad för att du och bebisen KAN få hjälp istället.

Edit: Skippa besöken då, det finns dom som är tacksamma för hjälpen så ta inte upp deras tid.

Jag förstår helt och fullt att det kan bli för mycket. Från och med att man gått ut med att man blivit gravid är det precis som att alla har rätt att lägga sig i.

Visst tas sedan alla prover och mätningar för att kolla att allt fortlöper normalt, men det finns en fara med alla normalkurvor och normalvärden också. De kan skapa obefogad oro. Alla individer har sina egna normalkurvor och normalvärden och de passar inte alltid in i normen. Jag har förstått att vissa bm är väldigt dåliga på att förklara detta, att det viktigaste är att man följer sina egna kurvor.

Klickar man inte med sin bm är jag helt övertygad om att besöken kan bli mer jobbiga än givande. Jag fick en annan bm när min var på semester och jag skulle nog slutat gå om jag hade fastnat med henne permanent. Jag hade iaf tyckt att besöken var skitjobbiga, helt enkelt pga. hennes sätt att vara.

kl

Jag var inte alltid jätteförtjust över att gå till BM eftersom hon var så himla virrig. En gång när hon skulle mäta magen så började hon mumla för sig själv att "Oj, har måttet blivit mindre..hmm..inte bra, då kanske vi måste skicka dig akut till..."Jag började få panik och blev rädd och så säger hon sen helt plötsligt: "Oj, jag mätade fel!"Det var inte första gången heller som hon skrämde upp mig helt i onödan.
Annars så tyckte jag väl att det kändes bra att gå dit och se att allt fungerade som det skulle.

Men det kanske är dom du säger, att det kan ha lite med ditt mf att göra? Kanske känns det som att när dom mätar och för diagram så finns det bevis, och om det då skulle gå illa så finns det dokumenterat, eller? Nu spånar jag bara hej vilt.

Hoppas iallafall att du mår bra förutom dina hormoner :devil:;)
Vilken vecka är du i nu förresten?
Kram!

Jag förstår helt och fullt att det kan bli för mycket. Från och med att man gått ut med att man blivit gravid är det precis som att alla har rätt att lägga sig i.

Just detdär håller jag verkligen med om, men att känna så mot en BM som finns där för att hjälpa?

TS: Jag tycker nog att du kanske ska prova byta BM så du förhoppningsvis kommer till någon som du kan känna dig trygg med :)

Just detdär håller jag verkligen med om, men att känna så mot en BM som finns där för att hjälpa?

TS: Jag tycker nog att du kanske ska prova byta BM så du förhoppningsvis kommer till någon som du kan känna dig trygg med :)

Iofs inte så konstigt kan jag tycka för bm är ju en av de som faktiskt lägger sig i mest av alla. ;) Klämmer och känner, informerar, frågar, tar prover etc. Det kan liksom bli för intimt.

Okej :)

För mig känns det iof bra att BM är noga och att jag får göra alla tänkbara utredningar, det känns tryggt.

Men jag förstår nu att alla inte tänker som mig.

Att "vanliga" människor ska klämma och känna på magen tycker jag däremot är obehagligt och inkräktar i mina privata zon.

Okej :)

För mig känns det iof bra att BM är noga och att jag får göra alla tänkbara utredningar, det känns tryggt.

Men jag förstår nu att alla inte tänker som mig.

Att "vanliga" människor ska klämma och känna på magen tycker jag däremot är obehagligt och inkräktar i mina privata zon.

Håller med fullkomligt! Undersökningar etc hos BM är ju för barnets (och i viss mån min egen) skull, och tänk om något skulle gå fel bara för att man inte tyckte det var värt att gå dit - jag hade inte förlåtit mig själv.

Däremot alla dessa mer eller mindre bekanta magklappare kan man ju klara sig utan...

Till TS: Byt BM om du inte tycker det känns OK med den du har! Och försök tänka på att undersökningar etc är för ditt och ditt väntade barns bästa - även tandläkarbesök är jobboga, men man vet ju att man behöver gå dit- - inte för att BM tycker att det är så himla kul att sätta streck på kurvor mm ;). Lycka till!

*KL*

Alla som tipsar om att hon ska byta BM - hon är ju emot BM: or i allmänhet så det lär ju inte hjälpa ;)

Jag har faktiskt klarat mig, har bara vart min mamma och svärmor som velat "gosa" med magen när jag besökt dem.
1 kompis har känt på min mage, då frågade hon först och jag höll i hennes hand.

Och min BM har alltid frågat "Är det ok att jag känner lite på magen?" samma sak efter förlossningen så var de som kom ut från bb på väg väldigt noga med att fråga innan de kände på brösten och de gjorde de så lite som möjligt.
(Då tröck de lite med fingertopparna på mjölkkörtlarna man har typ uppe vid axlarna..)

Och att gå sen efteråt när bebisen är född, det älskar jag eftersom jag är så OTROLIGT stolt över mitt otroligt intelligenta, välmående, växande barn. Jag tycker det är härligt att höra från mina barnmorskor Jo och Liz att han ser så frisk ut och att han som vanligt "ligger lite på den runda sidan *blink blink*". Fastän jag kan se att han mår bra och trots att jag aldrig oroar mig så är i alla fall jag som mamma helt omättlig när det gäller beröm.

Jag älskade att gå till min doktor eftersom jag tycker det är superintressant att veta vad mitt blodtryck är, det är spännande att kissa i ett rör och dessutom ser min doktor ut som Dr Phil och är jättego och jag kan fråga alla mina konstiga frågor till honom. Allt från hjärtklappning till flytningar och andra konstiga grejjer. Jag var faktiskt lite ledsen på Sams 3-månaders kontroll, när jag kom på att jag inte kommer träffa doktorn förrän jag är sjuk eller gravid igen!

Snacka om freak :S... som sagt! Va glad att folk vill hjälpa dig.
Du låter som en blivande stenåldersmorsa :laugh:

Snacka om freak :S... som sagt! Va glad att folk vill hjälpa dig.
Du låter som en blivande stenåldersmorsa :laugh:

:eek: Vadå glad för att folk vill hjälpa dig??? Det är ju uppenbarligen ingen hjälp hon bett om. Så man är alltså ett freak om man inte uppskattar att bli landstingets allmäna ägodel att mätas och vägas och tas prover på bara för att man är gravid?

Mår man bra och inte är orolig över något behöver man inte den "hjälpen". Dessutom undrar jag om man själv verkligen inte känner om något är fel? Själv känner jag bara två personer som haft olyckliga graviditeter som slutade med död bebis, båda hade väldigt komplicerade graviditeter och bad verkligen om hjälp på tidigt stadium..

Själv mådde jag bra och va inte ett dugg orolig och jag kände nog lite som TS att jag klarade mig utan BM. Lärde mig aldrig vad hon hette ens, eller om jag hade samma hela tiden? Va nån kontrollperson man skulle gå till då och då enligt nån regel typ.

När det väl gäller så kanske du inte kan välja vart du får föda. Vi fick varken föda på KS eller Danderyd eftersom att det var fullt överallt. Vi hamnade ännu längre bort och från det sjukhuset så fick folk till slut åka vidare till ett annat landsting eftersom att det var full sprutt den natten...

Skönt att någon annan också är som jag ;) Helst när BVC-sköterskan sa att han var så söt att han kunde vara med i en reklam. Då höll jag väl på att smälla av *ha ha*

Men det är väl frivilligt..?

Äh fasen, spelar ingen roll vad nån skriver jag kommer aldrig förstå beteendet :)

Nu är det v 13 :laugh: allt känns bra!

Jag menade att det spelar ingen roll hur mycket de mäter och väger och för sina diagram, när något går åt h*te så hjälper inte diagrammen...

Jag har bara varit på inskrivning och då träffade jag inte "min" BM utan en vikarie, jag vet dock vem "min" BM är(sama som förra gången) och hon är jättetrevlig - vikarien också.

Jag skrev bara vad jag kände inför alla undersökningar och vägningar och allt vad det är, fick med lista hem där jag ska skriva vad jag äter. De frågade om mina alkoholvanor och jag svarade att "ja.. jag dricker inte alkohol alls, så den frågan var juinte så svår;)" Så tittar hon på mig och frågar "och med inte alls... hur mycket är det för dig? Kan du fylla i här i stapeln...?"
Som jag skrev så vet jag inte varför jag reagerar så starkt, men det gör jag. Jag har inte varit otrevlig mot BM och kommer inte att vara det heller så klart! Men om jag nu känner såhär så gör jag, trodde inte folk skulle bli så upprörda på det? Men, men...

Sedan var det väl det här med b.f. när jag berättade att min mamma gick över 3 veckor med mig, men sedan kom förlossningen igång normalt och gick jättebra. Varpå hon fnyser och säger att SÅ blir det INTE nu, nu finns en gräns på 2 veckor, punkt. Sån är normen just nu.. ja, om den inte ändrats igen till dess...
Jag är inte intresserad av någon igångsättning, bebisar kommer när de är klara - OM inte det är fara för mig eller barnet naturligtvis(undantag finns det alltid). Men jag behöver ju inte gå över och då blir det ju inget problem...

Hursom så löser det sig nog. Magkännarna har vi ju inte kommit till än, hehe... men de lär väl få sina fiskar varma:devil:

Å jag är inte emot BM:or! De gör ett jättebra jobb! Speciellt senare under förlossing osv, men just nu är jag helt enkellt lite anti.. Ska inte dit förrän i november, efter ul så det hinner nog ändras till dess. Annars står väl Buke-mobben utanför med plakat om "sura inte på BM:orna..!":o:D

Jag tror att du har missat en hel del information, en hel del av provtagningen är till för att fånga upp när det blir problem innan det går åt h*lv*te, jag har ett par vänner som de upptäckte havandesakpsförgiftning på i god tid och det gjorde att de kunde gå nästan hela tiden ut. Jag har även kompisar som det har upptäckts att magmåttet inte har ökat, och då åkt in för kontroll och visat att barnen inte fick tillräckligt med näring, varpå de kunde börja behandla med kortiston i ett tidigt stadium och öka chanserna för barnet att överleva en för tidig födsel. Så nej det är inte kört för att de upptäcker något, det är då de kan försöka göra något åt saken.

Ang att gå över tiden så är Elin född 20 dagar efter bf, jag fick en "snäll" igångsättning, som aldrig kom igång ordentligt, i slutändan visade det sig att hon låg fel och det hade blivit problem att få ut henne vaginalt. Men eftersom jag var inne för igång sättning så hade de extra övervakning och beslutet med snitt kändes väldigt bra.
Fredrik kom förlossningen igång av sig själv, kvällen efter att jag hade varit in för bedömning för överburenhet. Han är född vaginalt efter visserligen en ganska så långdragen förlossning men som ändå gick framåt hela tiden.

De vill helst att barnet ska komma ut runt 14 dagar efter bf för sen börjar de allra flesta moderkakor bli dåliga och barnet mår betydligt sämre.

Jag är glad över att de har sådan koll på oss. Nu i min fjärde graviditet har de hittat antikroppar i blodet och jag får gå och ta blodbrov var 4 vecka och det är jag glad för. Så att inget ont händer med bebisen.

Sen blir jag ju alltid flyttad en vecka bakåt på UL och jag är glad över att gå dit igen och få bekräftat att det är bra eller dåligt.

Så jag är glad över att de har sån koll.!

Om du jämför dödligheten bland foster/nyfödda/gravida/nyförlösta i sverige med länder där man inte gör alla kontroller som här så kommer du nog förstå att de gör alla prover och mätningar för att det inte ska gå åt h*lvete.

Min mamma har gått över med mig och mina syskon, jag födde 6 dagar före BF.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka